ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانه آزادی: ایران همچنان از اینترنت آزاد بی‌بهره است

در نیمی از کشورهای جهان آزادی شهروندان در اینترنت محدود شده. ایران جزو بدترین کشورها قرار دارد. شبکه‌های اجتماعی نیز به ابزاری برای نظارت بر شهروندان بدل شده‌اند.

سازمان مردم‌نهاد خانه آزادی اعلام کرد که از ۶۶ کشوری که به شبکه اینترنت متصل‌اند در ۳۳ کشور آزادی شهروندان در اینترنت محدودتر شده. فقط در ۱۶ کشور جهان شاخص آزادی اینترنت بهبود یافته است. ایران همچنان جزو کشورهایی است که از اینترنت آزاد بی‌بهره‌اند. ایسلند و کانادا از بیشترین میزان آزادی در اینترنت برخوردارند.

— Freedom House (@freedomhouse) November 5, 2019

خانه آزادی در گزارشی که چهارشنبه ۶ نوامبر/ ۱۵ اکتبر درباره آزادی اینترنت در سراسر جهان منتشر کرده است، می‌نویسد:

«مقامات کشورهای چین، ایران و عربستان سعودی و همچنین گروه دیگری از کشورها که تعدادشان رو به افزایش است، بر تلاش‌های خود برای تحریف شبکه اینترنت برای دستیابی به نتایج سیاسی دلخواه خود افزوده‌اند. بی‌تردید بازیگران بد در تلاش‌اند با مخدوش کردن شفافیت شبکه که برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه ضرورت دارد، نتایج انتخابات را در شبکه‌ اینترنت به نفع خود تغییر دهند.»

 خانه آزادی در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد:

«شبکه‌های اجتماعی هنگام برگزاری انتخابات فقط برای تحریف نتیجه انتخابات به کار گرفته نمی‌شوند. دولت‌ها با دسترسی به اطلاعات شهروندان و تحلیل این داده‌ها موفق شده‌اند بر نظارت خود بر شهروندان افزایش دهند.»

خانه آزادی در ادامه این گزارش می‌نویسد بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده، دولت‌ها با به‌کارگیری ابزارهای هوشمند از طریق شبکه‌های اجتماعی تهدیدها را شناسایی می‌کنند. حتی در کشورهای دموکراتیک هم این ابزارهای پیشرفته بر ضد شهروندان به کار گرفته می‌شود. بر اساس گزارش خانه آزادی حاصل این تلاش‌ها محدودیت هر چه بیشتر آزادی شهروندی در شبکه‌های اجتماعی است.

خانه آزادی بر اساس سه شاخص «دسترسی به اینترنت»، «سانسور محتوا» و «نقض حقوق کاربران» آزادی اینترنت در کشورهای جهان را سنجیده است. بر اساس ارزیابی خانه آزادی ایران جزو کشورهایی قرار دارد که آزادی اینترنت در آن‌ها وجود ندارد. روسیه، چین، قزاقستان، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، سوریه، مصر، سودان و اتیوپی و همینطور تایلند و ویتنام نیزبیش و کم در رده ایران قرار دارند.

بر اساس این گزارش از ژوئن ۲۰۱۸/ خرداد ۱۳۹۷ تا مه ۲۰۱۹/اردیبهشت ۱۳۹۸ مقامات ایرانی در بحران‌های سیاسی تلاش کرده‌اند با کاهش سرعت اینترنت، آزادی شهروندان را محدود کنند.

بر همین اساس مصطفی عبدی، از گردانندگان سایت مجذوبان نور در ماجرای سرکوب دراویش گنابادی بازداشت و به ۲۷ سال زندان محکوم شد. او اکنون در زندان فشافویه دوران محکومیت خود را می‌گذراند. علاوه بر او ۵ روزنامه‌نگار فعال در اینترنت نیز در بازه زمانی یاد شده بازداشت و به ۷ تا ۱۲ سال زندان محکوم شدند.

علاوه بر این بر اساس گزارش خانه آزادی فعالان اینترنتی در ایران و خارج از ایران به طور مداوم در معرض حملات سایبری قرار داشتند.

شهروندان ساکن ایسلند و کانادا از بیشترین میزان آزادی در اینترنت برخوردارند. در اتیوپی در دوران نخست‌وزیری آبی احمد، آزادی شهروندان در اینترنت کاملاً بهبود پیدا کرده است. در این کشور ۲۶۰ سایت خبری تحلیلی مستقل با رویکرد انتقادی بدون هیچگونه محدودیتی در حال اطلاع‌رسانی است.

بر اساس گزارش خانه آزادی در روسیه اما میزان آزادی اینترنت از سال ۲۰۱۲ تاکنون روندی نزولی و پرشتاب را در پیش گرفته است. هفته گذشته در این کشور قانون جدیدی در مورد فضای مجازی به اجرا درآمد و شبکه داخلی اینترنت آغاز به‌کار کرد. محمد جواد آذری جهرمی در خرداد سال جاری گفته بود، ذمقامات روسی از دوراندیشی ایرانی‌ها در این زمینه شگفت‌زده‌اند.

— Freedom House (@freedomhouse) November 2, 2019

خانه آزادی اعلام کرده است که در گزارش خود در مجموع ۸۷ درصد شبکه اینترنت با سه میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر در ۷۱ درصد از کشورهای جهان لحاظ کرده است. خانه آزادی در این گزارش به کشورهایی توجه ویژه داشته که آزادی اینترنت در آن‌ها مخدوش و محدود بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.