ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقلیم کردستان از خواسته‌های معترضان عراقی حمایت کرد‎

نیچروان بارزانی و رهبران احزاب سیاسی کرد در دیدار با برهم صالح از مطالبات معترضان عراق حمایت کردند. کردها نگران تغییر در قانون اساسی و تضعیف حقوق خود در آن هستند.

در نشست مشترک رهبران سیاسی اقلیم کردستان و رئیس جمهوری عراق از خواسته‌های معترضان عراقی پشتیبانی شد اما نگرانی‌ها از اصلاح قانون اساسی کشور نیز ابراز شد. کردها از آن بیم دارند که با اصلاحات جدید حقوق آن‌ها نادیده گرفته شود.

دیدار رهبران سیاسی اقلیم کردستان و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در اربیل

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و رهبران احزاب اصلی این منطقه سه‌شنبه ۱۴ آبان / ۵ نوامبر با برهم صالح رئیس جمهوری عراق که خود کرد است برای دستیابی به یک موضع واحد کردی در قبال تحولات اخیر این کشور و اعتراضات عمومی دیدار کردند.

این دیدار برای رهبران کرد از آن رو اهمیت دارد که اصلاحات در قانون اساسی بیش از پیش محتمل می‌شود.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر و ریواز فایق، رئیس پارلمان اقلیم کردستان نیز در این نشست شرکت داشتند.

پس از این جلسه، نچیروان بارزانی در نشست خبری گفت بحث و گفت‌وگوها «شرایط فعلی عراق و چگونگی برخورد اقلیم کردستان با آن» را در بر گرفت.

بارزانی گفت: «همه حاضران موافقت کردند که از مطالبات مشروع معترضان کنونی عراق مانند ارائه خدمات، شفافیت و خدمات بیشتر به همه عراقی‌ها حمایت کنند. ما همچنین گفتیم که کردستان باید دارای موضعی مشترک باشد. با این کار، منظور ما حمایت از سایر نیروهای [سیاسی] عراقی است، زیرا همه ما مسئولیتی در قبال مسائلی داریم که عراق امروز از آن‌ها رنج می‌برد.»

نچیروان بارزانی همچنین از «صبر عمومی» در اجرای اقدامات سخن گفت و افزود: «رهبری کنونی [عراق] یک سال مسئولیت داشته است و این زمانی کافی برای پاسخگویی آن‌ها نیست.»

دلشاد شهاب، مشاور رئیس جمهوری اقلیم کردستان در این‌باره به شبکه رووداو گفت: «عراق از شرایط نامشخصی رنج می‌‌برد... طبیعتاً، هر رویدادی که در عراق رخ می‌دهد، بر منطقه کردستان نیز تأثیر می‌گذارد. این نشست برای ارزیابی واقع‌بینانه از شرایط حاکم در عراق ضروری به نظر می‌رسید.»

به‌گفته شهاب، «به‌رغم نقطه‌نظرات سیاسی مختلف و رقابت که در زندگی سیاسی عادی است، اهداف ملی باید در اولویت باشد».

از ۹ مهر / یکم اکتبر که اعتراضات در عراق به بیکاری، فساد گسترده و سایر مسائل اجتماعی آغاز شد، بیش از ۲۵۰ نفر کشته شده‌اند. اعتراضات یک هفته بعد به دلیل مراسم مذهبی اربعین شیعیان متوقف شدند اما دوباره از ۳ آبان / ۲۵ اکتبر از سر گرفته شدند. اکنون خواسته‌های معترضان برکناری دولت و تغییر قانون اساسی است که می‌تواند منجر به تغییر نظام سیاسی عراق از یک نظام پارلمانی به یک نظام ریاستی مشابه نظام آمریکا شود.

بحث در مورد تغییر قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۵ موجب نگرانی بسیاری از چهره‌های سیاسی کرد شده است که معتقدند این قانون اساسی نقطه عطفی در دستیابی به حقوق بیشتر برای بزرگترین اقلیت قومی عراق پس از حکومت صدام حسین است.

دلشاد شهاب اظهار داشت که حقوق همه اقوام و گروه‌های مذهبی موجود در کردستان باید حفظ شود.

رومئو حکاری، دبیرکل حزب دموکراتیک بیت نهرین، از احزاب سیاسی آشوری در عراق نیز نگرانی خود را از اصلاح قانون اساسی ابراز کرد. او گفت: «ما از آن بیم داریم که مواد و بخش‌هایی از قانون اساسی که به حقوق، مطالبات و آینده ما در سطح عراق مربوط هستند، تغییر کنند.»

کمیته ۱۸ نفره پارلمانی عراق، براساس قانون اساسی سال ۲۰۰۵، به منظور ایجاد اصلاحات تشکیل شده است که می‌تواند اصلاحاتی نیز در قانون اساسی انجام دهد. این کمیته باید ظرف چهار ماه گزارشی ارائه کند که شامل پیشنهادهایی برای اصلاحات لازم باشد. اصلاحات توصیه شده سپس برای رأی‌گیری به پارلمان ارائه می‌شود و باید با اکثریت مطلق تصویب شود. آنگاه در یک دوره که نباید بیش از دو ماه از تاریخ تصویب آن در پارلمان باشد، به همه‌پرسی مردم گذاشته خواهد شد.

طبق قانون اساسی کنونی «همه‌پرسی در مورد مواد اصلاح شده در صورت تصویب اکثریت رأی‌دهندگان و عدم رد از سوی دو سوم رأی‌دهندگان در سه یا چند استان دیگر، موفقیت‌آمیز خواهد بود.»

این سازوکار قانون اساسی تضمینی برای کردها محسوب می‌شود، زیرا اگر هر استان اقلیم کردستان اصلاحات را نپذیرد، شکست خواهد خورد.

برخی از چهره‌های کرد تأکید کرده‌اند که قانون اساسی خود نقصی ندارد، اما اجرای آن ناقص بوده است.

مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان شنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر در توئیتر نوشت: «مشکلات فعلی و قبلی در عراق نتیجه مستقیم ۱۵ سال حکمرانی ناکام است که به‌طور مکرر از قانون اساسی غفلت کرده است. من از دولت می‌خواهم که به خشونت متوسل نشود زیرا باید نگرانی‌ها و خواسته‌های معترضان برطرف شود. هرگونه اصلاح قانون اساسی... نباید به هیچ وجه امتیازات اصول دموکراسی را نادیده بگیرد و حقوق کردها را تضعیف کند.»

نچیروان بارزانی نیز پس از نشست با برهم صالح گفت: «ما معتقد نیستیم که مشکلات عراق تنها در یک سال اخیر و در سایه دولت عادل عبدالمهدی به‌وجود آمده، بلکه این مشکلات طی سال‌های متمادی بر روی هم انباشته شده است. مشکل، قانون اساسی عراق نیست بلکه اهمال در اجرای این قانون است. اگر قانون اساسی نیازمند اصلاح است، این امر باید در شرایطی کاملاً ایمن صورت گیرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد

    #معرفی_کتاب گفتارهایی در خاستگاه ناسیونالیسم کرد»، عباس ولی، حمید بزارسلان، مارتین ون بروئینسن، امیر حسن پور، نلیدا فوکارو، ترجمه‌ی مراد روحی، انتشارات چشمه، تهران ۱۳۹۸. در میان جنبش های ناسیونالیستی که خاورمیانه ی مدرن را شکل بخشیده اند، ناسیونالیسم کُرد کم تر از همه مورد مطالعه قرار گرفته است. در حالی که متون بسیار زیادی در باره ی پیدایش و تحول دیگر جنبش های ناسیونالیست خاورمیانه از جمله ناسیونالیسم ترک، عرب، یهود و به ویژه فلسطین تولید شده است، بحث های تاریخی و تئوریک بسیار اندکی درباره‌ی خاستگاه و ساختار ناسیونالیسم کُرد ارائه شده است. این مجموعه می خواهد آغازگر چنین بحث هایی باشد. مقالات این مجموعه ،بر اساس رویکرد های تاریخی و تئوریک گوناگون، خاستگاه های ناسیونالیسم کُرد را مورد تامل قرار می دهند و دلالت های آن را برای شرایط کنونی خاورمیانه، به ویژه کشورهایی که جمعیت کُرد قابل‌ ملاحظه‌ای دارند، به بحث می گذارند. مؤلفان این مجموعه پژوهشگران برجسته ی حوزه مطالعات کردی هستند. آنها در رابطه با خاستگاه های ناسیونالیسم کُرد بحث ها و تحلیل های گوناگون و گاه متعارضی را پیش می کشند.

  • #نچیروان_بارزانی: ترکیه با کوردها مشکلی ندارد!

    ▪️نچیروان بارزانی دیروز و در کنفرانسی خبری گفت: "ترکیه با کوردهای سوریه مشکلی ندارد بلکه با خزب کارگران کوردستان PKK مشکل دارد. ▪️نچیروان بارزانی به تازگی از سفر قطر برگشته‌ است. ▪️چند روز پیش نیز ترکیه از قطر برای کمک‌های مالی در عملیات به اصطلاح "چشمه صلح" تشکر کرد. ▪️انقلاب روژاوا ***

  • سایه روشن

    خوبه بجای موج سواری اگر به حرفی که میزنند اعتقاد دارند اصلاحات رو همین امروز در کردستان عراق شروع کنند. و سیستم احزاب قبیله ای طالبانی و بارزانی رو خاتمه بدهند که مانع تغییرات و دمکراسی در اونجاست. البته با شناخت تاریخی از این احزاب اینها فقط در حرف باقی خواهد ماند و اگر موقعیت و منافع شخصی و قبیله ای خودشون بخطر بیفته از دست بردن به اسلحه و ایستادن در مقابل مردم هم پرهیز نخواهند کرد.

  • مهرزاد

    آقای بارزانی گفته است: رهبری کنونی [عراق] یک سال مسئولیت داشته است و این زمانی کافی برای پاسخگویی آن‌ها نیست. اینگونه به نظر نمی رسد که یک سال زمان لازم برای پاسخگویی باشد، اما آیا یک سال کافی نیست تا اقدامات اولیه و سیاستهای کلی مقابله با فساد و ساختار سیاسی دمکراسی تبیین و تشریح شود. در عراقی دمکرات، کُردها هم قادر خواهند بود از حقوق فدرالی خود دفاع کنند، اما عراقی که به سمت فساد و استبداد پیش برود در نهایت برای همه مشکل ایجاد خواهد کرد. فراموش نکنیم که گروههای شبه نظامی تند رو در محیط شفاف و دمکرات قادر نخواهند بود رشد قارچی داشته باشند و منابع و مردم را بخورند و جامعه را به عصر شمشیر و سر نیزه برگردانند. کُردهای چهار کشور عراق و سوریه و ترکیه و ایران نشان داده‌اند که جزو دمکرات ترین مردمان منطقه هستند و اسلام سیاسی و حکومتی را برای پیشبرد مقاصد سیاسی و بردگی انسانها بر سر سرنیزه نمی کنند. لذا با این پیش زمینه، دفاع از حقوق مردم به ستوه آمده از فساد و رانت و نا کارآمدی باید در اولویت مسئولین باشد تا الگویی باشد برای مردم بستوه آمده دیگر مناطق عراق.