ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی حزب اعتماد ملی: طرح «سرا» زمینه‌ساز «فامیل‌بازی» است

اسماعیل گرامی‌مقدم، مشاور کروبی می‌گوید سامانه‌ای که اصلاح‌طلبان برای رأی‌گیری ایجاد کرده‌اند فقط سبب دامن زدن به اختلافات می‌شود.

تنها چند روز از تصویب طرح «سرا» (سامانه رأی‌گیری اصلاح‌طلبان) توسط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان گذشته و اکنون دامنه مخالفت‌ها و تردیدها نسبت به این طرح افزایش یافته است. سنخگوی حزب اعتماد ملی در واکنش به تصویب این طرح اعلام کرد «سرا رهایی بخش اصلاح طلبان از وضعت موجود» نخواهد بود و شائبه «فامیل بازی» در آن وجود دارد.

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی، چهارشنبه ۱۵ آبان در گفت‌وگو با «خبرآنلاین»، با بیان انتقاداتی نسبت به طرح تازه تصویب «سرا» گفت:

«طرح‌هایی همچون طرح سرا نخواهد توانست اصلاح‌طلبان را از وضعیتی که دارند رهایی ببخشد، اینکه فکر کنیم با چنین طرح‌هایی مردم و بدنه اجتماعی دوباره برای انتخاب یک لیست قرار است به اصلاح‌طلبان اعتماد کنند و در صحنه حاضر شوند این طور نیست.»

گرامی‌مقدم نه تنها طرح «سرا» را بسیار خام، غیرکارشناسی و تنها تامین‌کننده منافع برخی افراد خاص خواند، بلکه زمینه‌ساز فامیل بازی دانست:

«همین که انتخاب را در اختیار من نوعی قرار می‌دهند، من هم‌حزبی‌های خود را وارد می‌کنم تازه این درباره شخصی مانند بنده است که فعال حزبی هستم، ولی فرد حقیقی که حزبی نیست و سابقه و توانمندی ندارد طبیعی است که برای معرفی ۲۰ نفر مورد نظر خود به فامیل و دوست و آشنا برای قرار گرفتن در لیست مراجعه می‌کند به همین دلیل است که عرض می‌کنم این شیوه هیچ تناسبی با کار حزبی ندارد و در حقیقت زمینه‌ساز بروز مشکلاتی از جمله فامیل بازی خواهد شد.»

سخنگوی حزب اتحاد ملی برخلاف ادعای شورای عالی سیاست‌گذای اصلاح‌طلبان، طرح «سرا» را یک طرح دموکراتیک‌تر نمی‌داند و در این باره گفت:

«بله به اعتقاد برخی دوستان طرح سرا طرحی دموکراتیک است، اما من معتقدم این طور نیست زیرا خود احزاب سیاسی به روش دموکراتیک دبیران کل‌شان را انتخاب کرده‌اند به این معنی که احزاب در سراسر کشور کنگره برگزار کرده و دبیران خود را انتخاب می‌کنند که به نمایندگی از آنها در جلسات حضور پیدا کرده و لابی می‌کنند، بنابراین احزاب قبلا روش دموکراتیک را طی کردند.»

اسماعیل گرامی‌مقدم با محلی خواندن انتخابات در شهرستان‌ها، بیان کرد که طرح «سرا» باعث ایجاد تنش و تشدید نزاع‌ها در شهرستان‌ها خواهد انجامید. او همچنین «سرا» را مسببی برای به وجود آمدن اختلافات بیشتر میان جناح اصلاح‌طلب دانست که در پشت پرده آن افراد خاصی قرار دارند.

گرامی‌مقدم با اشاره به اینکه «سرا» صرفا طرحی به نفع احزاب اقماری است، افزود که با این طرح حزب کارگزاران از همان ابتدا بازنده انتخابات خواهد بود:

«وقتی در طرح سرا بناست در لایه اول هر حزبی ۲۰ نفر را معرفی کند روشن است که حزبی مانند حزب آقای اصغرزاده ۳۰۰ نفر را در شورای عالی سیاست‌گذاری معرفی می‌کند، این در حالی است که حزبی مانند کارگزاران که دو نماینده دارد تنها می‌تواند ۴۰ نفر را معرفی کند که اختلاف زیادی است، نتیجه چنین رویکردی این است که حزب کارگزاران از همان ابتدا بازنده انتخابات است. در واقع این روش به نفع احزابی است که احزاب اقماری و متعدد دارند که به تبع آن رای بیشتری هم خواهند داشت که از ایرادات جدی طرح سرا است.»

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بیست و دومین نشست خود که یک‌شنبه ۱۲ آبان برگزار شد، طرح «سرا» را به منظور گامی جدید در راستای انتخاب دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر و کاراتر برای گزینش کاندیدهای جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، با هدف بهره‌گیری از بدنه اجتماعی این جناح به تصویب رساند.

طرح سامانه رإی‌گیری اصلاح‌طلبان از همان ابتدا با مخالفت‌های مختلفی مواجهه شد. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران از اولین چهره‌هایی بود که این طرح را در توییترش مورد انتقاد قرار داد و گفت:

«بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین.»

[embed]https://twitter.com/ghkarbaschi/status/1191125962433474561?s=20[/embed]

حامیان طرح «سرا» اما آن را اقدام جدید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به سمت انتخاب دموکراتیک‌‏تر، شفاف‏‌تر و کاراتر می‌دانند و معتقدند این شیوه، رابطه یک جناح اصلاحات را با بدنه اعضا و حامیانش را نه تنها تقویت می‌کند، بلکه مشارکت اعضای یک جریان سیاسی را در فرآیند انتخاب نامزدها جلب می‏‌کند.

پرستو سرمدی، از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، با بیان این که با اجرای طرح «سرا» تصمیم‌گیری در مورد انتخابات از نهاد بالادستی شورای عالی به بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان منتقل می‌شود، گفته بود:

«به این ترتیب نهاد‌های بالادستی در جریان اصلاحات تنها مجری تصمیمات بدنه اجتماعی اصلاحات خواهند بود.»

در روز‌های اخیر گزارش‌های متفاوتی از رایزنی‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان منتشر شده است. در حالی‌که گروهی از اصلاح‌طلبان از شرکت فعال در انتخابات سخن می‌گویند، اما هنوز بر سر ارائه «لیست ائتلافی» همچون دوره قبل یا «لیست اصلاح‌طلبانه» اختلاف نظر دارند.

پیش از این در یکم آبان‌ماه جاری، محمدرضا عارف، رئیس شواری عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم، ضمن تأکید بر تلاش‌های این شورا برای بالا بردن هرچه بیشتر مشارکت مردم در انتخابات، اعلام کرد که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس اصلاح‌طلبان دیگر به راهبرد ائتلاف تکیه نمی‌کنند و با «لیست اصلاح‌طلبانه» به میدان می‌آیند.

در جریان دهمین دوره انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان با «لیست امید» که برآمده از نامزدهای تایید صلاحیت شده این گروه و حامیان حسن روحانی بود، وارد عرصه انتخابت شدند، اما در نهایت نتوانستند به اهداف مورد نظر خود دست بیابند.

با نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، جناح های سیاسی فعال در ایران تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف میزان مشارکت عمومی و موفقیت خود در انتخابات پیش‌رو را افزایش دهند.

هر دو جناح اصلی حکومت در ایران، اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، به دنبال دست‌یابی به وحدت برای شرکت در انتخابات آینده هستند اما هنوز از پس اختلاف‌های داخلی برنیامده اند.

زمان‌بندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی - ۱۳۹۸

برای بزرگ شدن اینفوگرافیک بر روی آن کلیک کنید

در همین زمینه:

● بدنه جبهه اصلاحات نامزدهای اصلاح‌طلبان را برمی‌گزیند

● موسوی لاری: «از وزارت اطلاعات درخصوص سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان استعلام می‌کنیم»

● انتخابات مجلس: آنچه از ماجرای «پول‌های کثیف» می‌دانیم

● بازی‌ مبهم «اعتدالگرایان» در عرصه سیاست

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.