ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان عراقی بار دیگر بندر ام‌قصر را بستند

در حالی‌که اعلام شده بود بندر ام‌قصر در جنوب عراق پس از یک هفته باز شده است، معترضان بار دیگر ورودی‌های این بندر را مسدود کردند.

چند ساعت پس از اعلام باز شدن بندر ام‌قصر در جنوب عراق و ازسرگیری فعالیت آن، معترضان بار دیگر ورودی‌ این بندر را بستند.

A picture taken on February 8, 2016 shows cargo ships docked at the Iraqi port of Umm Qasr near the southern city of Basra. (Photo by HAIDAR MOHAMMED ALI / AFP) بندر ام‌قصر عراق

به‌گزارش رویترز، مقامات بندر ام‌قصر پنج‌شنبه ۱۶ آبان / ۷ نوامبر گفتند ده‌ها معترض ضد دولت، درست چند ساعت پس از آزاد شدن بندر ام‌قصر بار دیگر ورودی این بندر را مسدود کردند.

صبح پنج‌شنبه بیشتر معترضان از این منطقه خارج شده بودند و فعالیت بندر از سر گرفته شده بود. اما به‌گفته مقامات محلی، ده‌ها تن از بستگان یکی از معترضانی که در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده بود،  دروازه اصلی بندر را مسدود کردند.

رویترز پیش از این به‌نقل از مقامات بندری، امنیتی و منابع نفتی عراق نوشته بود که فعالیت‌های بندر ام‌قصر و پالایشگاه نفتی در جنوب عراق از سر گرفته شد. صفا الحسین، مدیر شرکت بنادر دولتی عراق نیز گفته بود: «همه پایانه‌ها در ساعات اولیه روز پنج‌شنبه به طور عادی کار می‌کردند.»

تظاهرکنندگان ضدحکومتی جاده‌ها را در ‌ام‌قصر مسدود کرده بودند و بیش از یک هفته فعالیت‌های این بندر متوقف شده بود.

روز گذشته (چهارشنبه)، معترضان تانکرهای سوخت را که وارد پالایشگاه نفت ناصریه می‌شدند یا از آن خارج می‌شدند، متوقف کردند و باعث کمبود سوخت در جنوب شدند.

از ‌ام‌قصر کالاهای مورد نیاز مهمی همچون غلات، روغن نباتی و محموله‌های شکر به کشوری که به واردات مواد غذایی بسیار وابسته است، وارد می‌شود. دولت روز چهارشنبه اعلام کرد که بسته شدن این بندر بیش از ۶ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشته است.

متوقف کردن انتقال سوخت به پالایشگاه ناصریه موجب کمبود سوخت در سراسر استان ذی‌قار عراق شد. به‌گفته مقامات نفتی این پالایشگاه اخیراً نیمی از ظرفیت خود را تولید کرده است.

ناآرامی‌های ضد دولتی در عراق که به دلیل بیکاری گسترده و خدمات ضعیف دولتی در بغداد آغاز شده است، هفته‌ها ادامه دارد و در شهرهای جنوبی گسترش یافته است. در این اعتراضات تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر کشته شده‌اند.

بعد از ظهر روز گذشته، چهارشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر، صدها شهروند عراقی بین دو پل الشهدا و الاحرار در بغداد تظاهرات کردند و موفق شدند پل الشهدا را مسدود کنند. نیروهای امنیتی عراق با پرتاب گاز اشک‌آور اما معترضان را پراکنده کردند. در این درگیری دست‌کم ۲۰ نفر از معترضان مجروح شدند.

در میدان التظاهر هم معترضان با در دست داشتن پرچم بزرگی از عراق به طول بیش از ۱۰۰ متر تظاهرات کردند. فرمانده نظامی بغداد از لغو ممنوعیت آمد و شد شبانه در پایتخت از روز سه‌شنبه خبر داده بود. اینترنت اما همچنان برای سومین روز متوالی مسدود است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.