ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 آژانس خواهان همکاری کامل و به موقع ایران شد

دست‌کم دو موضوع در نشست فوق‌العاده شورای حکام به بحث گذاشته شد: انبار تورقوزآباد و بازداشت موقت بازرس آژانس در نطنز. کورنل فروتا اعلام کرد تلاش برای ابهام‌زدایی ادامه می‌یابد.

دست‌کم دو موضوع در نشست فوق‌العاده شورای حکام به بحث گذاشته شد: انبار تورقوزآباد و بازداشت موقت بازرس آژانس در نطنز. مدیرکل موقت آژانس اعلام کرد تلاش برای ابهام‌زدایی ادامه می‌یابد و خواهان همکاری کامل و به موقع ایران شد. وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ایران را متهم کرد که قصد دارد با دستیابی به سلاح هسته‌ای موقعیت خود در خاورمیانه را تثبیت کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال پنجشنبه ۷ نوامبر/ ۱۶ آبان بعد از پایان جلسه شورای حکام که پشت درهای بسته در وین برگزار شد، با انتشار دو پیام در توییتر گزارش داد که کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس در جلسه فوق‌العاده شورای حکام ابتدا گزارشی شفاهی درباره موضوعات پادمانی در ایران به شورای حکام آژانس اتمی ارائه کرد.

بر همین اساس فروتا خاطرنشان کرد که اقدامات سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن کردن ابهامات در برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد.

ماسیمو آپارو، رئیس بخش بازرسی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه گذشته در وین اعلام کرد که ایران موانعی برای تحقیقات درباره رگه‌های یافت شده اورانیوم در تورقوزآباد ایجاد می‌کند. سازمان انرژی اتمی صبح پنجشنبه گزارش‌ها درباره جلوگیری از ورود یکی از بازرسان آژانس به تأسیسات نطنز را تأیید کرد. ماریا کوچیانچیچ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای از لغو پذیرش یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران ابراز نگرانی کرد. جکی وولکات، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس اتمی، مدعی شد بازداشت موقت بازرس آژآنس در ایران، اقدام «تحریک‌آمیز»ی بوده است.

کاظم غریب آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس بعد از برگزاری نشست شورای حکام در گفت‌وگو با صدا و سیما گفت این احتمال وجود دارد که بازرس آژانس هنگام ورود به تأسیسات نطنز مواد خطرناکی به همراه داشته است:

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سال گذشته در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده بود که ایران  یک مرکز هسته‌ای مخفی در تورقوزآباد دارد. بازرسان آژانس از این مرکز نمونه‌برداری کرده‌اند. خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از دیپلمات‌هایی گزارش داده بود که علاوه بر بازداشت موقت بازرس آژانس، این موضوع هم در اجلاس فوق‌العاده شورای حکام به بحث گذاشته می‌شود.

کورنل فروتا، مدیر کل موقت آژانس در نشست فوق‌العاده شورای حکام خواهان همکاری «کامل و به موقع» ایران برای حل موضوعات پادمانی شد و اعلام کرد آژانس آماده است برای حل این مشکلات در تعامل با ایران بماند.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل همزمان با این تحولات اعلام کرد که نتانیاهو، بعد از ظهر پنجشنبه در یک نشست خبری ویژه اطلاعات تازه‌ای درباره یافته‌های بازرسان آژانس از انبار تورقوزآباد در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد.

در همان حال به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گام چهارم ایران در کاهش تعهداتش در برجام و همچنین جلوگیری از ورود یکی از بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌‌ای نطنز، با انتشار بیانیه‌ای خواهان افزایش فشارها بر ایران شد:

«وقت آن رسیده که همه ملت‌های جهان باجیگیری هسته‌ای رژیم تهران را رد کنند و بر فشارهای خود بر این رژیم بیفزایند. اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای متعدد ایران چنین روشی را ایجاب می‌کند.»

پمپئو در این بیانیه احتمال داد که ایران قصد دارد برای تثبیت نفوذ خود در خاورمیانه هرچه سریع‌تر به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    روسیه وچین همان طرحی که درکره شمالی پیاده کردند و باعث ساخت وسازنیروگاه های اتمی و غنی کردن اورانیوم و ساخت کلاهک اتمی وموشک های بالیستکی شدند که غرب را وادار به پرداخت باج های هیولائی کنند درایران هم پیاده کردند ...محال ممکن است مکان های شناخته شده ای که ؤزیم آخوندی درانها به غنی کردن اورانیوم ادامه میدهند فقط تمامی تاسیسات اتمی اخوندی باشد ..سالهای سال محمد البرادعی بعنوان کارشناس آزانس اتمی مورد عزت و احترام مقامات حکومت اخوندی بود و اطلاعات جعلی را درمقابل مقادیرنجکومی روشوه به ازانس تحویل میداد..حالا با شدت گرفتن تحریم ها و افشاگری اسرائیل درمکان های فراتصورکارشناسان آزانس اتمی دیگربه انچه حکومت اخوندی تقدیم کارشناسان آزانس اتمی اعتماد ندارد و اخراج نماینده امریکائی که روشوه پذیرنیست دال بر همین موضوع است..