ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بزرگترین پهنه تالاب گرمسیری جهان در آتش می‌سوزد

تالاب‌های پانتانال، زیست‌بومی منحصر به فرد برای جانورانی مثل جگوار و سمور آبی، در ۱۰ روز گذشته طعمه حریق شده و مساحتی به بزرگی لندن را از دست داده است.

آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی برزیل به منطقه پانتانال، بزرگ‌ترین پهنه تالاب گرمسیری جهان رسیده است. این زیست‌بوم منحصر به فرد در ۱۰ روز گذشته طعمه حریق شده و مساحتی به بزرگی لندن، پایتخت بریتانیا را از دست داده است. تغییرات اقلیمی و نیز آتش‌افروزی ساکنان برای غصب زمین دلیل این آتش‌سوزی‌ها است.

تالاب‌های پانتانال ــ‌ عکس:‌ Alicia Yo - English Wikipedia

پهنه تالاب گرمسیری پانتانال بین برزیل، بولیوی و پاراگوئه مشترک است و یکی از منحصربه‌فردترین زیست‌بوم‌های حیات وحش در آمریکای لاتین به حساب می‌آید.

در فصل تر، رودها پرآب می‌شوند و از کرانه‌هایشان بیرون می‌زنند و آب قسمت اعظم این تالاب‌ها در بر می‌گیرد.

در فصل خشک آب عقب می‌نشیند و رویت حیواناتی همچون جگوار،‌ مکائو (طوطی‌های رنگارنگ و دم‌بلند استوایی)، سمورهای آبی عظیم‌الجثه و کیمن‌ها (تمساح‌های کوچک استوایی)‌ در پانتانال هزاران گردشگر را به این منطقه می‌کشاند.

فصل خشک سال جاری طولانی‌تر از دیگر سال‌ها بود. باید از ابتدای اکتبر باران‌های شدید آغاز می‌شد اما تغییرات اقلیمی حاصل از گرمایش زمین باعث طولانی‌ترشدن غیرعادی فصل خشک و عقب‌نشینی زودهنگام آب‌ از تالاب‌ها شده است.

به گفته خولیو سزار سامپائو، رئیس برنامه پانتانال صندوق جهانی حیات وحش، «یک جرقه در این منطقه در این روزهای داغ با سطح رطوبت پایین می‌تواند به چنین آتش‌سوزی‌هایی بینجامد».

در اوت و همزمان با آتش‌سوزی‌های آمازون نیز بخشی از پانتانال در بولیوی نابود شد.

جسد سوخته یک مار استوایی در پانتانال بولیوی، آتش‌سوزی‌های اوت ــ عکس: Aizar RALDES / AFP

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آتش‌سوزی این منطقه مساحتی به اندازه لندن را تخریب کرده،‌ جانوران و حیوانات را یا سوزانده و یا وادار به فرار کرده است. گروه‌های داوطلب محلی که برای مقابله با حریق بسیج شده‌اند، جسدهای سوخته جگوارها و مارها و تمساح‌ها را از منطقه بیرون کشیده اند.

انستیتو مکائو سنبلی که نامش به یک طوطی لاجوردی‌رنگ و عظیم‌الجثه پانتانال اشاره دارد، هشدار داده که بزرگ‌ترین منطقه جفت‌گیری این طوطی‌ها درست در میانه فصل جفت‌گیری آنها طعمه حریق شده و از بین رفته است.

آتش‌سوزی پانتانال جدیدترین نمونه از فاجعه‌های زیست‌محیطی در برزیل ژائیر بولسانورو، رئیس‌جمهوری راست‌گرای افراطی است.

چندی پیش نشت مشکوک نفت سواحل شمال شرقی برزیل را آلوده کرد. در اوت نیز آتش‌سوزی‌هایی عمدتاً با منشأ انسانی بخشی از آمازون را به نابودی کشاند.

هرچند آتش‌سوزی‌های آمازون غیرمتمرکز و در چندین منطقه پراکنده بود،‌ آتش‌سوزی‌های پانتانال در یک منطقه مشخص متمرکز است:‌ کرومبا،‌ شهری در ماتوگروسوی جنوبی.

شهرداری این منطقه در اعلامیه‌ای هشدار داده است که آتش‌سوزی‌ها «مقیاسی بی‌سابقه» دارند و علت آنها، علاوه بر خشکی آب و هوا، «فعالیت‌های مجرمانه» است.

آتش‌سوزی‌های آمازون نیز عمدتاً حاصل آتش‌افروزی کسانی بود که به دنبال غصب و تسخیر زمین‌ها برای کشاورزی و دامداری بودند. بخش زیادی از این زمین‌ها به بومیان برزیل تعلق داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.