ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا: حقوق معترضان عراقی رعایت شود

اعتراضات در عراق ادامه دارد. چهار نفر در بغداد کشته شدند و نجف هم ناآرام بود. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای استفاده بیش از حد از زور در برابر معترضان را تأسف‌آور خواند.

با ادامه اعتراضات در عراق چهار نفر در بغداد کشته شدند. شهر شیعه‌نشین نجف نیز ناآرام بود. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از تمامیت ارضی عراق، استفاده بیش از حد از زور در برابر معترضان را تأسف‌آور خواند و از حقوق معترضان عراقی حمایت کرد. دبیرکل سازمان ملل نیز از نیروهای امینتی عراق به شدت انتقاد کرد.

عکس از فیلم‌های منتشرشده از اعتراضات ۱۱ مهر / ۳ اکتبر در شهر نجف عراق

اتحادیه اروپا پنج‌شنبه ۱۶ آبان / ۷ نوامبر در بیانیه‌ای نسبت به رویدادهای اخیر در عراق ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است که مردم عراق از حقوق اساسی خود برای گردهمایی استفاده کرده‌اند و «این حقوق مطابق با قانون اساسی عراق باید رعایت شود».

اتحادیه اروپا در بیانیه خود گفته است: « با وجود درخواست‌های مکرر برای خویشتن‌داری، این اعتراضات باز هم کشته داشته است، شمار زیادی مجروح شده‌اند و تخریب اموال عمومی و خصوصی نیز ادامه دارد. استفاده بیش از حد از زور در برابر معترضان تأسف‌آور است. حملات گزارش‌شده از سوی نهادهای مسلح علیه تظاهرکنندگان حق تجمع مسالمت‌آمیز و بیان مطالبات قانونی را تضعیف می‌کند.»

اتحادیه اروپا خواهان پاسخگویی عاملان تخلفات فوق شد و اعلام کرد که نارضایتی از نتیجه تحقیقات قبلی در مورد خشونتِ به‌کار رفته در اعتراضات باید مورد توجه قرار گیرد.

این اتحادیه در همین حال حمایت خود را از «وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و گفت‌وگوی فراگیر به‌عنوان راه حل ابراز داشت و گفت آماده است تا از دولت عراق در پیشبرد اصلاحات برای پایان دادن به فساد، بهبود حکومت و ایجاد شغل پشتیبانی کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از برخورد شدید نیروهای امینتی عراق و «استفاده از گلوله‌های جنگی» علیه معترضان به شدت انتقاد کرد. اشتفان دویاریچ، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که او از شمار زیاد کشته‌شدگان اعتراضات روزهای گذشته «شوکه» شده است.

دویاریچ با بیان‌این‌که نیروهای امنیتی باید خویشتن‌داری کنند تأکید کرد که کشته شدن معترضان غیرقابل قبول است.

ناآرامی‌های ضد دولتی در عراق که به دلیل بیکاری گسترده و خدمات ضعیف دولتی از بغداد آغاز شد، هفته‌هاست که ادامه دارد و به شهرهای جنوبی نیز گسترش یافته است. در این اعتراضات تاکنون ۲۸۰ نفر کشته شده‌اند. دلیل مرگ بسیاری از آن‌ها استفاده مأموران امنیتی عراق از گلوله‌های جنگی بوده است.

روز پنج‌شنبه قیس المحمداوی، فرماندهی عملیات بغداد که مسئولیت تأمین امنیت استان بغداد در عراق را برعهده دارد، اعلام کرد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق دستور داده است که هرکس با گلوله جنگی به سوی معترضان شلیک کند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

المحمداوی گفت: «استفاده از گلوله جنگی حتی در تیراندازی هوایی و با هدف پراکنده کردن معترضان، مطلقاً ممنوع است.»

با این حال خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از منابع پلیس و پزشکی عراق گزارش داد که نیروهای امنیتی عراق در این روز با شلیک گلوله چهار نفر از معترضان را در بغداد کشتند. ۳۵ نفر دیگر نیز در جریان درگیری‌های نزدیک پل الشهدا مجروح شدند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران هم از ناآرامی‌های روز پنج‌شنبه در شهر نجف خبر دادند و نوشتند معترضان چند خیابان اصلی شهر، جاده نجف - کوفه و بالعکس، جاده فرودگاه، و پل مستشفی الصدر را بستند.

روز پنج‌شنبه همچنین چند ساعت پس از اعلام باز شدن بندر ام‌قصر در جنوب عراق و ازسرگیری فعالیت‌های آن، معترضان بار دیگر با آتش زدن لاستیک‌ها و مسدود کردن جاده‌، ورودی‌ این بندر را بستند.

از ‌ام‌قصر کالاهای مورد نیاز مهمی همچون غلات، روغن نباتی و محموله‌های شکر به کشوری که به واردات مواد غذایی بسیار وابسته است، وارد می‌شود. دولت روز چهارشنبه اعلام کرد که بسته شدن این بندر بیش از ۶ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بنابه گزارش مطبوعاتی آلمان دولت عراق که به فساد وچپاول و فقر وبیکاری و فرقه گرائی ازطرف مردم عراق محکوم شده است را به رسمیت می شناسد...حالا عریان شدن چندچهره بودن اتحادیه اروپا جالب است که حکومت ودولت صدام حسین و قذافی را به دیکتاتوربودن و ضدیت با حقوق بشر مردمان عراق ولیبی متهم میکرد و خواهان سقوط هردوحکومت بود ولی حالا دولت عراق را به رسمیت می شناسد و دولت عراق لطفا" تظاهرکننده گان را نکشند وفقط سعی درساکت کردن تظارهرات مردم باشند ..بله تنش وتشویش درعراق صدورنفت عراق را دچاراشکال می کند که اتحادیه اروپا نمی پسندد..