ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نفوذ یک پهپاد ناشناس به مهد صنعت پتروشیمی ایران

در نزدیکی ماهشهر که مهم‌ترین کارخانه‌های پتروشیمی را در خود جای داده مهم‌ترین بندر ایران نیز قرار دارد. اسرائیل ترجیح داد سکوت کند.

صبح جمعه ۱۷ آبان صدای مهیبی در آسمان ماهشهر طنین انداخت. ساعتی بعد منابع محلی اعلام کردند که سامانه پدافند هوایی «مرصاد» ارتش جمهوری اسلامی یک فروند پهپاد متجاوز خارجی را سرنگون کرده است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد پهپاد ساقط شده جزو دارایی‌های ارتش آمریکا نیست. اسرائیل سکوت کرد.

سامانه پدافند هوایی مرصاد ارتش جمهوری اسلامی

بندر ماهشهر مهد صنعت پتروشیمی ایران است. منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سال ۱۳۷۶ در زمینی به میزان۲۶۰۰ هکتار تأسیس شد و اینک حدود ۲۰ کارخانه پتروشیمی در این منطقه فعالیت دارند. وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۷ خرداد سال جاری صنایع پتروشیمی ایران و شبکه مرتبط با آن را تحریم کرد. شرکت‌های پتروشیمی اروند، آب‌نیرو، بسپاران، فراروش، خوارزمی و کیمیا که تحت تحریم قرار گرفتند همگی در بندر ماهشهر قرار دارند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان جمعه ۱۷ آبان اعلام کرد که در نخستین ساعت‌های بامداد جمعه یک فروند پهپاد ناشناس وارد حریم شهرستان ماهشهر شد. به گفته استاندار خوزستان پدافند قرارگاه جنوب غرب ارتش جمهوری اسلامی مستقر در ماهشهر با شلیک موشک این پهپاد ناشناس را ساقط کرد و لاشه آن در نیزارهای اطراف ماهشهر سقوط کرد. شریعتی گفت:

«هم‌اینک لاشه این پهپاد توسط نیروهای نظامی و امنیتی از لای نیزارها بیرون کشده شده و کارشناسان تحقیقات از آن را آغاز کرده‌اند. پهپاد یاد شده به طور قطع مربوط به کشورهای خارجی است و نتایج بررسی‌های کارشناسان نیز پس از مشخص شدن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»

بندر امام خمینی در نزدیکی ماهشهر قرار دارد و با داشتن ۳۸ اسکله فعال به طول ۷ کیلومتر، بزرگ‌ترین بندر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در این بندر واقع شده ‌است. به طور کلی، بزرگترین کشتی‌هایی که می‌توانند به ایران کالا حمل کنند، در بندر امام خمینی پهلو می‌گیرند. به همین جهت این بندر نیز از اهمیت استراتژیک فوق‌العاده‌ای برای تأمین کالاهای مورد نیاز برخوردار است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که پدافند هوایی قبل از رسیدن پهپاد متجاوز به مکان‌های حساس منهدم شده است. علیرضا صباحی‌فرد گفت:

«ما بارها اخطار داده‌ایم که شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور با آمادگی کامل، قاطعانه با هرگونه تجاوز به حریم هوایی کشور پاسخ خواهد داد.»

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پهپاد ساقط شده جزو دارایی‌های ارتش ایالات متحده نیست. خبرگزاری رویترز اما گزارش داد که اسرائیل از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرده است.

  ۳۰ خرداد سپاه پاسداران یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان را هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار داد و سرنگون کرد. فرمانده سپاه اعلام کرد که پهپاد گلوبال هاوک حریم هوایی ایران را نقض کرده است. سنتکام اما این ادعا را نادرست خواند و اعلام کرد که سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک به معنای حمله بی‌دلیل به دارایی ارتش آمریکا در حریم هوایی بین‌المللی است. یک ماه بعد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ناو جنگی «یو اس‌اس باکسر» آمریکا یک پهپاد ایرانی را که به هزار متری آن نزدیک شده بود را سرنگون کرده است.سپاه پاسداران اما این مضووع را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.