ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: واکنش امارات به «صلح هرمز» بهتر بود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفته است «دست‌های پنهانی» وجود دارند که به اختلافات میان ایران و کشورهای عربی دامن می‌زنند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، واکنش امارات متحده عربی نسبت به طرح «صلح هرمز» را بهتر از سایر کشورها ارزیابی کرد. او در عین حال از وجود «دست‌هایی پنهان» خبر داد که به اختلافات میان ایران و کشورهای عربی دامن می‌زنند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، عراقچی در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم در مورد رابطه دو کشور ایران و امارات گفت:

«در سطح سیاسی سفرهای متقابلی انجام شد و به باور ما میان ایران و امارات تفاهم بیشتری وجود دارد. امیدواریم که فضاهای آرام‌تری میان ایران و امارات ایجاد شود و این مساله منجر به آرامش در منطقه شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز سوم مهر ۹۸ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، طرح «صلح هرمز» یا «ائتلاف امید» را به‌عنوان بدیل ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز برای تأمین امنیت ناوبری و ثبات در خلیج فارس پیشنهاد داد که به ‌گفته او می‌بایست متضمن «تأمین همگانی امنیت انرژی»، «آزادی کشتیرانی» و «انتقال آزادانه نفت» و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن باشد.

ایران از هشت کشور دعوت کرده‌ تا در ائتلاف «صلح هرمز» شرکت داشته باشند اما این طرح با استقبال کشورهای منطقه روبه‌رو نشد. امارات ۲۸ شهریور اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز ملحق می‌شود و عضویت در ائتلاف با ایران برای صلح هرمز را رد کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیشتر گفته بود که ایران آماده است چه به صورت جمعی و چه به صورت جداگانه با کشورهای منطقه گفت‌وگو کند و سوءتفاهم‌های به وجود آمده را رفع کند.

عراقچی نیز در مصاحبه اخیر خود با تاکید دوباره بر طرح ایران گفته است:

«تهران از کشورهای منطقه انتظار دارد ابتکار ایران در رابطه با حمایت از کشتیرانی در خلیج فارس  را بررسی و نظر خود در این رابطه را به ما اعلام کنند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد که «دست‌های پنهان»، اختلافات میان ایران و کشورهای عربی را تدارک دیده‌اند. او گفت که این طرف‌های پنهان، «از اختلافات میان تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس» حمایت می‌کنند.

عباس عراقچی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه (انرژی هسته‌ای) در مسکو حضور دارد. او در حاشیه این کنفرانس به خبرنگاران گفت که ایران اگر از منافع برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بهره‌مند نشود، به کاهش تعهدات خود نسبت به این توافق ادامه می‌دهد.

کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه جمعه ۸ نوامبر/ ۱۷ آبان با حضور مقامات و شخصیت‌های ۴۰ کشور جهان و همچنین با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسکو آغاز شد و تا سه روز ادامه خواهد یافت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.