ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع عمومی عادی سالانه هپکو؛‌ خبرنگاران اجازه ورود نیافتند

مجمع عمومی عادی سالانه هپکو بعد از ۱۰ روز تعویق در محل شرکت برگزار شد. خبرنگاران اما از سوی مسوولان شرکت از حضور در مجمع منع شدند.

شنبه ۱۸ آبان ۹۸ از ساعت ۱۰ صبح، سهامداران خرد با در دست داشتن مدارک لازم به دفتر شرکت هپکو در خیابان سمیه تهران رفتند تا در مجمع عمومی عادی سالانه هپکو شرکت کنند که بعد از ۱۰ روز تنفس در محل شرکت برگزار ‌شد. خبرنگاران نیز برای تهیه گزارش حاضر شده بودند اما مسوولان شرکت هپکو اجازه ورود آنها را به مجمع ندادند. اعلام شد مسوول خدمات و نیز فرد دیگری به عنوان مدیر اداری اعلام کرده که خبرنگاران حق شرکت در مجمع عمومی عادی هپکو را ندارند. خبرنگاران از محل سالن انتظار در طبقه پایین این ساختمان اقدام به تهیه گزارش کردند.

راهپیمایی کارگران هپکو در اراک ــ عکس: آرشیو

برخی کارکنان شرکت مرکزی هپکو در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره حقوق خود گفته‌اند حقوق شهریور ۹۸ را گرفته‌اند، اما ‌هنوز حقوق مهر ماه را طلب دارند.

مجمع عمومی سهامداران هپکو قرار بود ظهر چهارشنبه هشتم آبان در دفتر مرکزی شرکت در تهران برگزار شود و به مشکلات این شرکت و چگونگی ادامه‌ کار آن رسیدگی کند. این جلسه اما لغو شد.

به گفته رئیس شورای اسلامی کار هپکو، علت «لغو» مجمع عمومی این بود که سازمان خصوصی‌سازی هنوز هیات مدیره هپکو را مشخص نکرده است.

مجتمع هپکو در پی اعتصاب کارگران که خواهان خلع ید از مالک خصوصی شرکت بودند، به سازمان خصوصی‌سازی وزارت صنایع واگذار شد.

محمدتقی آبایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، ۲۳ مهر از موقتی بودن این واگذاری خبر داد و گفت:

«سهامدار عمده هپکو، خلع ید شده و سهام فعلاً در اختیار سازمان خصوصی‌‌سازی است تا شرایط برای واگذاری مجدد فراهم شود. به محض فراهم شدن شرایط، سهام این شرکت دوباره به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.»

فعالیت شرکت تولید تجهیزات هپکو از ۱۸ بهمن سال ۵۴ در اراک در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار و در سالن مونتاژ و انبار قطعات به مساحت ۴۰ هزار مترمربع شروع شد. روند تاسیس این شرکت از سال ۱۳۵۱ آغاز شده بود.

محصولات این شرکت شامل لودر، کمباین، گریدر، بولدوزر، بیل مکانیکی، غلتک راه‌سازی، غلتک آسفالت، کامیون‌های معدن، تراکتور و بیل‌های مکانیکی کوچک و بزرگ بود که این تجهیزات با وارد کردن موتور از خارج از کشور مونتاژ می‌شدند، اما اکنون به دلیل واردات ماشین‌آلات خارجی و نیز رکود حاکم بر پروژه‌های عمرانی، این شرکت نیز دچار رکود شده است.

از طرفی به گفته مقامات سازمان خصوصی‌سازی، امکان اداره هپکو به صورت دولتی وجود ندارد و به اجبار باید سهام این شرکت از طریق بورس به «خریدار اهل و توانمند» واگذار شود.

کارگران این شرکت بیش از سه سال است به روند خصوصی‌سازی این شرکت معترضند. در اعتراضات و اعتصابات ماه‌های اخیر، کارگران هپکو خواستار پرداخت دستمزدهای معوقه،‌ تعیین تکلیف سهام‌داری و انتخاب مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره جدید بودند.

کارگران معترض به خصوصی­‌سازی، پس از اعلام واگذاری این شرکت به دولت اعلام کردند که به بخشی از مطالبات خود دست پیدا کردند. کانال­‌های تلگرامی متخلف نزدیک به کارگران نیز انتقال سهام شرکت هپکو به دولت را یک پیروزی برای کارگران معترض دانستند و آن را تبریک گفتند.

«کمیته عمل سازمانده کارگری»، یک گروه حامی کارگران درون ایران اما در این‌باره به «زمانه» گفته که هر چند قبول مسوولیت دولت نشانه اثرگذاری اعتراض‌های کارگران و هراس از چشم‌انداز نابودی کارخانه است، ولی «خصوصی‌سازی خوب و بد ندارد»، در نهایت به ضرر کارگران تمام می‌شود و واگذاری موقت سهام هپکو به دولت را نمی‌توان پیروزی کارگران به شمار آورد.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.