ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: مامور سابق اف‌بی‌آی «پرونده‌ باز» در دادگاه انقلاب دارد

ایران در نامه‌ای به سازمان ملل، گفته است که پرونده رابرت لوینسون همچنان «در جریان» است، بدون آنکه در این مورد توضیح بیشتری ارائه دهد.

ایران برای اولین بار پذیرفت درباره ناپدید شدن مامور سابق اف‌بی‌آی ۱۲ سال پیش در در جزیره کیش، «پرونده‌ای باز» در دادگاه انقلاب وجود دارد؛ موضوعی که سبب شده سرنوشت رابرت لوینسون، و سوالات در خصوص ناپدیدشدن او بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد.

پسر رابرت لوینسون، و همسر او / عکس از بهروز مهری/ منبع: AFP

خبرگزاری «اسوشیتدپرس» به نقل از برخی منابع مطلع گزارش داده بود که رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی برای انجام یک ماموریت نامشخص برای سازمان «سیا» به ایران سفر کرد، اما کمی بعد در جزیره کیش ناپدید شد.

ایران در نامه‌ای به سازمان ملل گفته است که پرونده رابرت لوینسون همچنان «در جریان» است، بدون آنکه در این مورد توضیح بیشتری ارائه دهد.

همچنین معلوم نیست این پرونده برای چه مدتی در جریان بوده است و شرایطی که منجر به شروع بررسی این پرونده شده، چه بوده است. اما اعتراف ایران به وجود چنین پرونده‌ای در حالی صورت می‌گیرد که فشارهای جدیدی برای یافتن لوینسون آغاز شده، و دولت ایالات متحده برای اطلاعاتی که منجر به یافتن او شود ۲۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. پیش‌تر نیز سازمان اف‌بی‌آی پنج میلیون دلار برای یافتن مامور خود پیشنهاد داده بود.

اسوشیتدپرس شنبه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان به متن گزارش ایران به کارگروه «ناپدیدشدگان قهری» سازمان ملل دسترسی یافت.

در این گزارش آمده: «بر اساس بیانیه آخر وزارت دادگستری تهران، رابرت این لوینسون در دادگاه انقلاب و دادستانی عمومی تهران پرونده‌ای در جریان دارد.»

دادگاه انقلاب ایران معمولاً به پرونده‌های جاسوسی، قاچاق، توهین به مقدسات، و اقدام به براندازی جمهوری اسلامی رسیدگی می‌کند.

ایران پیش از این چند تن از دو تابعیتی‌ها را در این دادگاه‌ها پشت درهای بسته محاکمه کرده بود، تا احکام سنگین صادره علیه این افراد بعدتر به عنوان یک اهرم چانه‌زنی با غرب استفاده شود.

لوینسون در تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد. برای سال‌های متمادی، مقامات آمریکایی فقط می‌گفتند او یک بازجوی وظیفه‌شناس اف‌بی‌آی بود که پیش‌تر افتخار دستگیری گانگسترهای روسی و ایتالیایی را در کارنامه خود دارد و به خاطر یک ماموریت برای یک شرکت خصوصی به کیش سفر کرده بود.

در دسامبر ۲۰۱۳، خبرگزاری اسوشیتدپرس فاش کرد که لوینسون در واقع برای انجام یک ماموریت برای تحلیلگران سیا به ایران رفت. این تحلیلگران از جایگاه قانونی لازم برای انجام عملیات جاسوسی برخوردار نبوده‌اند. خانواده لوینسون از سازمان سیا ۲,۵ میلیون دلار غرامت دریافت کرده تا از شکایت خود علیه این سازمان، که می‌توانست به آشکار شدن جزییات فعالیت او منجر شود، صرف‌نظر کنند. سیا همچنین به خاطر پیامدهای این عملیات خودسرانه سه تحلیل‌گر نظامی خود را اخراج کرد، و برای هفت تن دیگر مجازات‌هایی در نظر گرفت.

از زمان ناپدید شدن لوینسون، تنها تصاویر و ویدئوهایی که از او منتشر شده به سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بازمی‌گردد. در این تصاویر او با ظاهری تکیده، ریشدار، و با موی بلند، در لباس نارنجی مشابه با زندانیان زندان آمریکایی گوانتانامو دیده می‌شود.

در ویدئویی که در پس‌زمینه آن آهنگ محبوب افغانستانی پخش می‌شود، لوینسون دارد از وضع بد سلامت خود گله می‌کند.

شایعات مختلفی درباره او طی سال‌های گذشته منتشر شد. یکی از این شایعات این بود که لوینسون در یک زندان سپاه پاسداران در تهران نگهداری می‌شود. اما مقامات ایالات متحده گفته‌اند او ممکن است اصلا در ایران نباشد.

داوود صلاح‌الدین، آمریکایی فراری که در ایران زندگی می‌کند و بابت ترور علی‌اکبر طباطبایی دیپلمات سابق ایران در سال ۱۹۸۰ تحت تعقیب مقامات آمریکایی است، آخرین نفری است که لوینسون را پیش از ناپدیدشدن او دیده است.

ایران از آن زمان تا کنون اظهارات ضد و نقیضی درباره لوینسون کرده است.

مقامات ایرانی فوریه امسال از کارگروه سازمان ملل خواستند که به تحقیقات در خصوص لوینسون پایان دهد. در این درخواست آمده بود: «مدعی در خصوص اثبات حضور فرد مورد نظر در بازداشتگاه‌های ایران هیچ مدرکی ارائه نداده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در‌ این‌باره نحوه تعامل با بارزس زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «اقدامی هراس‌افکن، گستاخانه و غیر قابل توجیه» خواند. مایک پمپئو افزود: «باید به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا ماموریت خود را بدون هیچ‌گونه موانعی به انجام رسانند». آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه اعلام کرد که یک بازرس وابسته به این نهاد هفته گذشته توقیف و از ترک خاک ایران منع شده است!. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نحوه تعامل با این بازرس آژانس را «غیر قابل پذیرش» توصیف کرد.