ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهیندخت مولاوردی: طرح سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان با رأی اکثریت به تصویب رسید

در روزهای گذشته اما مخالفت‌های جدی‌ای از طرف برخی چهره‌ها و احزاب جریان اصلاحات با این طرح صورت گرفت. غلامحسین کرباسچی و اسماعیل گرامی مقدم از جمله مخالفان آن هستند.

شهیندخت مولاوردی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از تصویب طرح سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان (سرا) خبر داد و گفت که این طرح در راستای دموکراتیک و شفاف شدن ارائه و در روز یک‌شنبه ۱۲ آبان ماه به تصویب رسیده است.

شهیندخت مولاوردی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب

به نوشته اعتماد آنلاین، مولاوردی روز شنبه ۱۸ آبان در مورد تصویب طرح سرا به عنوان یکی از راهکارهای ارائه شده از سوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش روی مجلس گفت در تصویب کلیات این طرح در این شورا مخالف جدی وجود نداشته و این طرح با سه‌چهارم آرا تصویب شده است.

این در حالی‌ست که در روزهای گذشته مخالفت‌های جدی‌ای از طرف برخی چهره‌ها و احزاب جریان اصلاحات با این طرح صورت گرفته است.

به عنوان نمونه، اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی در واکنش به تصویب طرح سرا از سوی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است که تصویب طرح سرا نه تنها رهایی‌بخش اصلاح طلبان از وضعیت موجود نیست، بلکه «شائبه فامیل‌بازی» در آن وجود دارد.

بنا بر اظهارات گرامی مقدم، هر طرحی پشت صحنه‌ای دارد و پشت صحنه این طرح احزاب اقماری هستند که آن را مطرح کردند و همه چیز روشن است:

«تجربه نشان داده وقتی خروجی لابی در سطح سران اصلاح‌طلب و احزاب سیاسی و دبیران کل تا این اندازه همراه با نارضایتی بوده، به طور قطع وقتی لابی‌ها قرار است در لایه‌های پایین‌تر که کمتر کار حرفه‌ای کرده اتفاق بیفتد، نواقصمان بیشتر هم می‌شود.»

پاسخ شهیندخت مولاوردی به این مخالفت‌ها:

«در جزئیات اجرایی این طرح، احزاب و اشخاص پیشنهادها و نگرانی‌هایی دارند که بعد از رسانه‌ای شدن خبر تصویب آن بیشتر مجال ظهور و بروز یافته و این یک فرصت برای طراحان و موافقان طرح است که نهایت بهره را در تکمیل و رفع اشکالات احتمالی آن ببرند.»

غلامحسین کرباسچی، دبیر حزب کارگزاران سازندگی اما به عنوان یکی دیگر از مخالفان این طرح با اعلام اینکه طرح سرا اهمیتی برای مردم ندارد در روزهای گذشته در توئیتر خود نوشت:

«آن چه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رای دادن می‌بخشد، نتیجه‌ رای دادن است و نه مناسک آن. شکل‌گرایی و مناسک‌گرایی سیاسی چه برای حکومت چه برای اصلاحات بیراهه است. به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم.»

مولاوردی در ادامه پاسخ‌های خود به مخالفان این طرح، در جواب کرباسچی گفت:

«کارآمدی و مقبولیت یک مقصد است و به هر حال تحقق آن و رسیدن به آن نیازمند یک نقشه راه است و "سرا" تنها یکی از راه‌هایی است که در این نقشه تعبیه شده است و دسترسی به اصلاحات کارا و امیدآفرین در گرو عوامل چندوجهی است که این شیوه شاید تسهیلگر آن باشد. حرف این است که در یک مشی اصلاح‌طلبانه با تعصب نورزیدن بر روش‌های پرمناقشه و چالش‌برانگیز تکراری و تن دادن و کنار آمدن با تحول در آن شیوه‌ها به سوی تعمیق دموکراسی گام برداریم، هرچند نتایج آن مثل خود دموکراسی نامعین باشد.»

ارائه راهکارهایی همچون طرح سرا از سوی جریان اصلاحات برای برون‌رفت از وضعیت موجود در حالی است که طبق نظر کارشناسان، بدنه اجتماعی این جریان در ایران به شدت تضعیف شده است، تشتت و تکثر در میان گروه‌ها و افراد وابسته به این جریان از یک سو و اثبات ناکارآمدی دولت‌های اصلاح‌طلب از سوی دیگر باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها حاکی از سرخوردگی جمعی مردم از این جریان درون حکومتی باشد.

مولاوردی اما در مورد چگونگی اجرای این طرح گفت:

«این طرح با دریافت نظرات احزاب عضو، کارشناسان و افرادی که در این مباحث صاحب‌نظر هستند روزبه‌روز در حال تکمیل‌ و اجرایی‌تر شدن با توجه به اقتضائات و شرایط کشور و زمان انتخابات است.»

به گفته او بررسی جزئیات و نحوه دقیق اجرایی کردن طرح سرا در حال حاضر در دستور کارگروه راهبردهای شورای عالی اصلاح‌طلبان قرار دارد.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.