ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: مقامات عراق باید نیروهای امنیتی را مهار و از به‌راه افتادن حمام خون جلوگیری کنند

عفو بین‌الملل می‌گوید براساس گزارش شاهدان محلی نیروهای امنیتی روز شنبه علاوه بر کشتن ۶ معترض، چادرهای بیمارستانی را به آتش کشیده‌اند یا به داخل آن‌ها نارنجک گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

به دنبال تداوم اعتراضات خیابانی و اعمال خشونت علیه معترضان در عراق، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار توقف فوری کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی و جلوگیری از به‌راه افتادن «حمام خون» در عراق شد. طبق اعلام این سازمان روز شنبه ۶ معترض دیگر توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل دولت عراق را مسئول حفاظت از جان معترضان و جلوگیری از به‌راه افتادن حمام خون در این کشور دانست. عکس از AFP

عفو بین‌الملل روز شنبه ۹ نوامبر/۱۸ آبان در  بیانیه‌ای از «کشته‌شدن دست کم شش نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر در عملیات روز شنبه پلیس برای تخلیه معترضان از پل‌ها و خیابان‌های نزدیک به میدان تحریر» خبر داد. به گفته مقامات پزشکی از کشته‌شدگان روز شنبه چهارنفر با شلیک مستقیم گلوله ماموران و دو نفر بر اثر جراحات ناشی از شلیک گاز اشک‌آور به سر آن‌ها به قتل رسیده‌اند.

برخی از پزشکان نیز از به آتش کشیده شدن چادرهای بیمارستانی توسط ماموران امنیتی و شلیک گاز اشک‌آور به درون آن‌ها خبر داده‌اند.

عفو بین‌الملل استفاده نیروهای امنیتی از سلاح‌های کشنده علیه معترضان عراقی را «غیرقانونی» خواند و خواستار توقف فوری آن شد. در بیانیه این سازمان آمده است:

«مقامات عراق باید فورا نیروهای امنیتی این کشور را مهار کنند. در مدت زمان یک ماه ۲۶۴ معترض در سراسر عراق کشته شده‌اند. چیزی نمانده است که کشتار مردم حمام خون به‌راه بیاندازد. در این میان که نیروهای امنیتی به شلیک به سمت معترضان و کشتن آن‌ها ادامه می‌دهند تمام قول‌های دولت مبنی بر اصلاحات و تحقیق در برابر اتفاقات اخیر به نظر غیرقابل اعتماد می‌آید. دولت عراق وظیفه دارد از جان مردم و حق زندگی و همچنین حق تجمع و ابراز عقیده آن‌ها حفاظت کند. این حمام خون باید اکنون متوقف شود و کسانی که مسئول آن هستند محاکمه شوند».

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر نیز در گزارشی تفصیلی اعلام کرده بود اغلب نارنجک‌های اشک‌آور نیروهای امنیتی عراق ساخت ایران است و مأموران امنیتی آن‌ها را مستقیم به بدن و سر معترضان شلیک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.