ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی از انتقال آب خلیج فارس به یزد در سال آینده خبر داد

روحانی به جزئیات طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد اشاره نکرد اما گفت: «مقدار آب تخصیص داده شده و امروز هر سرمایه‌داری می‌تواند ورود کند». سازمان حفاظت محیط زیست از مخالفان این طرح بود.

اگرچه انتقادهای بسیاری از طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای صورت گرفته است،‌ دولت به دنبال اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد در فلات مرکزی ایران است. سازمان حفاظت از محیط زیست ایران از مخالفان سرسخت این طرح بود.

سخنرانی حسن روحانی در حسینیه امیرچخماق یزد، ۱۹ آبان

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران ۱۹ آبان در سفر استانی به یزد وعده داد که آب خلیج فارس برای تأمین آب شرب،‌ کشاورزی و صنعت یزد در سال آینده به این استان منتقل شود.

روحانی در سخنانش در حسینیه امیرچخماق یزد از تصویب این طرح در شورای عالی آب خبر داد و گفت:

«در شورای عالی آب تصویب شد آب آشامیدنی یزد تا ۳۰ سال آینده تامین است، جزئیات این مصوبه روشن است که چگونه آب تامین خواهد شد و اعلام می کنیم.... آب صنعت و کشاورزی یزد هم تامین است و در سال آینده ۲۰ میلیون متر مکعب از خلیج فارس وارد یزد خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری از جزئیات این طرح اطلاعات بیشتری ارائه نکرد اما توضیح داد که «مقدار آب تخصیص داده شده و امروز هر سرمایه‌داری می تواند ورود کرده و برای انتقال سرمایه گذاری کنند.»

حسن روحانی یک علت تصویب این طرح را مقابله با بیکاری از طریق «انتقال آب» و راه‌اندازی «کشت گلخانه‌ای» عنوان کرد.

مخالفان و منتقدان چنین طرح‌هایی توسعه مورد نظر روحانی را پایدار نمی‌دانند. شماری از کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند که انتقال آب به یک منطقه کویری و خشک، به افزایش غیرطبیعی تقاضای صنعت و کشاورزی منجر می‌شود و مشکل آب در این مناطق کم‌آب را در آینده تشدید می‌کند. این سیاست، به گفته آنها، همین حالا عامل مشکلات کنونی در اصفهان و یزد است.

آیا سازمان حفاظت محیط زیست موافقت کرده است؟

سخن از اجرایی شدن طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد در حالی مطرح می‌شود که موافقت با اجرای طرح انتقال آب دریاچه خزر به استان سمنان مخالفت‌های شدیدی را برانگیخته است.

سازمان حفاظت محیط زیست تا سال گذشته با انتقال آب از خزر یا خلیج فارس به استان‌های مرکزی مخالف بود. انتشار نامه عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به رضا اردکانیان، وزیر نیرو در موافقت با انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران به سرعت با انتقادهای گسترده رویارو شد.

مشخص نیست آیا این سازمان با انتقال آب خلیج فارس به یزد موافقت کرده است یا نه.

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ۱۱ مهر ۱۳۹۷ در این باره گفته بود: «به‌خاطر شرایط خاص خلیج فارس، سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه موافق انتقال آب از این پهنه آبی نیست... حتی وزارت نیرو مجوز تخصیص برای برداشت آب از خلیج فارس را صادر نمی‌کند.»

مسعود تجریشی درباره صدور مجوز انتقال آب از خلیج فارس گفت: «ممکن است در گذشته مجوزی برای انتقال آب از خلیج فارس صادر شده باشد اما در حال حاضر، تحت هیچ شرایطی به پروژه انتقال از خلیج فارس مجوز نمی‌دهیم.»

راه حل جایگزین برای انتقال آب از اصفهان؟

مسأله تأمین آب مورد نیاز یزد به دلیل انتقال آب اصفهان به یزد به مسأله‌ای امنیتی بدل شد. انتقال ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از حق‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی و معیشت باغداران، چاه‌داران و کشاورزان شرق اصفهان را به خطر انداخت و به اعتراض‌های شدید آنها انجامید.

کشاورزان اصفهانی خط لوله‌ انتقال آب اصفهان به یزد را بارها تخریب کردند ــ عکس: آرشیو

در سال ۹۵ مسئولان استان اصفهان به کشاورزان قول داده بودند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سدها را به کشاورزی در شرق اصفهان اختصاص دهند اما به این وعده عمل نکردند. در همان سال گروهی از کشاورزان اصفهانی لوله انتقال آب به استان یزد را شکستند.

کشاورزان اصفهانی ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ نیز با حمله به یک حوضچه، پمپ و خطوط برق، خط انتقال آب آشامیدنی از کوهرنگ شهرکرد به یزد را قطع کردند.

آذرماه بود که مسئولان خبر دادند کشاورزان معترض فقط نیم ساعت بعد از اتمام تعمیر خط لوله انتقال آب به یزد، مجدداً ۳۰ تیر برق این خط را تخریب کردند.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.