ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران وجود پرونده کیفری برای مأمور گم‌شده آمریکایی را تکذیب کرد

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، تهران وجود «پرونده باز» برای رابرت لوینسون در دادگاه انقلاب را تأیید کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه اما این خبر را تکذیب کرد و گفت او در لیست مفقودین است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، جمهوری اسلامی وجود «پرونده باز» برای یک مأمور گم‌شده امنیتی ایالات متحده در ایران را تأیید کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه اما این خبر را تکذیب کرد و گفت تنها پرونده «پرونده مفقودی» است.

خانواده لوینسون ۱۸ دسامبر ۲۰۰۷ به ایران آمدند ــ عکس: BEHROUZ MEHRI / AFP

عباس موسوی ۱۹ آبان در نشست خبری درباره پرونده رابرت لوینسون،‌ مأمور سابق اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف بی آی) گفت:

«براساس آخرین اطلاعاتی که از قوه قضاییه کسب کردیم رابرت لوینسون هیچ پرونده قضایی و کیفری در محاکم قضایی ایران ندارد... وقتی از ایران خواسته شد که در مورد تعیین وضعیت وی کمک کند ایران به عنوان یک مساله‌ی انسانی پرونده‌ای را برای وی به عنوان یک پرونده مفقودی باز کرد».

لوینسون در تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد. مقام‌های آمریکایی سال‌ها می‌گفتند که لوینسون به خاطر یک ماموریت برای شرکتی خصوصی به کیش سفر کرده بود. اما خبرگزاری اسوشیتدپرس دسامبر ۲۰۱۳ فاش کرد که این مأمور سابق اف‌بی‌آی در واقع برای انجام یک ماموریت خودسرانه و بدون مجوز قانونی لازم برای تحلیلگران سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) به ایران رفته بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایران در نامه‌ای به سازمان ملل گفته است که پرونده رابرت لوینسون در دادگاه انقلاب و دادستانی عمومی تهران همچنان «در جریان» است، بدون آنکه در این مورد توضیح بیشتری ارائه دهد.

اما موسوی با تکذیب این خبر،‌ دلیل پیگیری پرونده او از سوی جمهوری اسلامی را «حسن نیت و برخی مسائل انسان‌دوستانه» خواند:

«براساس درخواستی که از ایران شده بود ایران با حسن نیت و برخی مسائل انسان‌دوستانه این موضوع را پیگیری کرد و تاکنون چندین بار در این ارتباط پاسخ داده است که در مورد وضعیت وی اطلاعی ندارد، ولی اگر کاری از دست ما بربیاید ایران این کار را انجام می‌دهد البته همان‌طور که گفتم این به معنای داشتن پرونده برای این فرد نیست. اسم ایشان در لیست مفقودین است».

خانواده لوینسون که ۲۰۰۷ برای پیگیری وضعیت او به ایران سفر کرده بودند، از سازمان سیا ۲,۵ میلیون دلار غرامت دریافت کرده اند تا از شکایت خود علیه این سازمان، که می‌توانست به آشکار شدن جزییات فعالیت او منجر شود، صرف‌نظر کنند.

سیا همچنین به خاطر پیامدهای این عملیات خودسرانه سه تحلیل‌گر نظامی خود را اخراج کرد، و برای هفت تن دیگر مجازات‌هایی در نظر گرفت.

طرح دوباره نام لوینسون در دوران تشدید تنش‌های ایران و ایالات متحده باعث شده است که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال معاوضه زندانی‌ها بین دو کشور برای کاهش تنش صورت بگیرد.

عباس موسوی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مسعود سلیمانی، شهروند ایرانی زندانی در ایالات متحده به جرم دور زدن تحریم‌ها، چنین پاسخ داد: «رایزنی‌ها در مورد وضعیت گروگان‌های ما در ایالات متحده آمریکا و بقیه کشور‌ها از جمله در مورد آقای سلیمانی ادامه دارد، ایران پرونده آن‌ها را رها نکرده تلاش‌ها و فعالیت‌هایی در حال انجام است. یکسری امید‌هایی زنده شده است.»

علی‌رغم گمانه‌زنی‌ها اما تهران فوریه سال جاری از کارگروه سازمان ملل خواست که به تحقیقات در خصوص لوینسون پایان دهد. در این درخواست آمده بود: «مدعی در خصوص اثبات حضور فرد مورد نظر در بازداشتگاه‌های ایران هیچ مدرکی ارائه نداده است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.