ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهارمین انتخابات سراسری اسپانیا در چهار سال گذشته

به گفته تحلیلگران، انتخابات اسپانیا باز هم به بن‌بست سیاسی این کشور پایان نخواهد داد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، پدرو سانچز، نخست‌وزیر کنونی بیشترین آرا را کسب خواهد کرد.

انتخابات سراسری اسپانیا مردم را برای چهارمین بار در چهار سال گذشته به پای صندوق‌های رای کشاند. تحلیل‌گران می‌گویند نتایج این انتخابات اسپانیا را از بن‌بست سیاسی خارج نخواهد کرد و ممکن است به پلکانی برای صعود راست‌گرایان افراطی در نتایج رای‌گیری بدل شود.

پدرو سانچز (نخست وزیر موقت) از حزب سوسیالیست در حال رأی‌دادن ــ عکس: OSCAR DEL POZO / AFP

مردم اسپانیا یکشنبه ۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان برای چهارمین بار در طی چهارسال گذشته به پای صندوق‌های رای رفتند. رای گیری ساعت ۸ شب به وقت محلی به‌پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود دقایقی پس از پایان رای گیری، نتایج اولیه به مردم اعلام شود.

در انتخابات روز یکشنبه بیش از ۳۷ میلیون نفر در اسپانیا واجد شرایط رای‌دهی هستند و ۳۵۰ عضو پارلمان و ۲۸۰ سناتور را انتخاب خواهند کرد. شواهد موجود و نتایج نظرسنجی‌ها به ادامه بی‌ثباتی سیاسی اذعان دارند.

نقشه سیاسی احزاب و گمانه‌زنی‌ها درباره نتایج انتخابات

در آخرین انتخابات سراسری اسپانیا که در ماه آوریل سال جاری برگزار شد، پدرو سانچز، رهبر حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا موسوم به PSOE توانست ۱۲۳ کرسی‌ را از آن خود کند اما پس از این‌که پنج ماه مذاکره با حزب «اتحاد ما می‌توانیم» به شکست انجامید و او نتوانست حمایت لازم (۱۷۶ نماینده) را برای تشکیل کابینه به‌دست بیاورد، در سپتامبر درخواست کرد انتخابات جدیدی برگزار شود.

پیش از او ماریانو راخوی از حزب محافظه‌کار و دموکرات مسیحی «مردم» در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۵ برنده شد و تشکیل دولت داد. او اما در ژوئن ۲۰۱۸ به دلیل جنجال‌های ناشی از فساد استیضاح و از سمت خود برکنار شد.

پیش‌بینی می‌شود در این انتخابات پدرو سانچز و پابلو کاسادو، رهبر کنونی حزب «مردم» بیشترین آرا را کسب کنند و حزب راست‌گرای افراطی وکس به رهبری سانتیاگو آباسکال، حزب چپ‌گرای ضد ریاضت اقتصادی «اتحاد ما می‌توانیم (پودموس)»، به رهبری پابلو ایگلسیاس و حزب لیبرال «شهروندان» به رهبری آلبرت ریورا بقیه آرا را به خود اختصاص دهند.

ممکن است حزب سبز «کشور بیشتر» به رهبری اینیگو ارخن (هم‌حزبی سابق پابلو ایگلسیاس) نیز بتواند برخی آرا را جذب کند.

علاوه بر این احزاب بزرگ، احزاب ملی‌گرای کاتالان و باسک هم به صورت سنتی در کارزار انتخابات حضور دارند. به عنوان مثال می‌توان از «جمهوری چپ کاتالونیا»، جدایی طلبان «اتحاد برای کاتالونیا» و حزب محافظه‌کار «ملی‌گرایان باسک» نام برد. حزب چپ افراطی جدایی‌طلبان کاتالونیا موسوم به CUP نیز برای نخستین بار در انتخابات شرکت کرده است.

سایه راست افراطی بر صحنه سیاسی اسپانیا

در اسپانیا نزدیک به چهاردهه پس از سقوط ژنرال فرانکو، دیکتاتور معروف این کشور، هیچ حزب راست‌گرایی نتوانسته آرا مردم را برای تشکیل کابینه به‌دست بیاورد. با این‌حال بسیاری از روزنامه‌نگاران و کارشناسان از قدرت‌گرفتن حزب راست‌گرای افراطی وکس و کاهش احتمالی تفاوت در آراء احزاب راست و چپ می‌گویند. گروه‌های مختلف از جمله اقلیت‌های جنسیتی و مهاجران بیم آن دارند که حزب وکس با استفاده از اختلافات لاینحل میان احزاب چپ و همچنین مسئله کاتالونیا و دوقطبی‌سازی جامعه با توسل به «تمامیت ارضی اسپانیا و لزوم مقابله با جدایی‌طلبان»، کرسی‌های بیشتری را به خود اختصاص دهد و رجوع دوباره نخست‌وزیر پیشین اسپانیا به انتخابات زود هنگام به نفع این حزب تمام شود.

با این‌حال تحلیل‌گران می‌گویند احزاب چپ دوباره برنده انتخابات خواهند بود و اگر این‌بار بتوانند ائتلاف کنند و «نمایش مفتضح ضعف در مذاکره با یکدیگر» را تکرار نکنند، ممکن است اسپانیا از بن‌بست سیاسی کنونی خارج شود.

صبح روز یکشنبه پدرو سانچز، نخست‌وزیر پیشین مردم را به رای دادن برای تقویت دموکراسی دعوت کرد.

پابلو ایگلسیاس نیز در پای صندوق گفت بازهم تلاش میکنیم با PSOE ائتلاف کنیم و از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد. همه اختلافات اکنون مربوط  به گذشته‌اند.

مسئله کاتالونیا

بحران کاتالونیا نیز به دو قطبی‌های موجود در صحنه سیاسی اسپانیا دامن زده‌است.

اعتراضات علیه حزب حاکم در بارسلونا. یکی از معترضان بنری با عنوان «زندانیان سیاسی را آزاد کنید» در دست دارد (عکس از by Josep LAGO / AFP)

روز شنبه هزاران نفر روز شنبه در بارسلونا به خیابان آمدند و خواهان «آزادی زندانیان سیاسی شدند.

رسیدگی مسئله جدایی کاتالونیا بدون شک موضوع اصلی انتخابات است. دولت مرکزی اسپانیا در هفته‌های گذشته به فشار و اعمال خشونت علیه اعتراضات خیابانی در استان قدرتمند اقتصادی شمال شرقی کاتالونیا ادامه داد. دستگاه قضایی اسپانیا تاکنون نه تن از فعالان و سیاستمداران این منطقه را به حبس محکوم کرده است. اعتراضاتی که در پی اعلام این احکام شکل گرفتند نیز به نوبه خود به مجروح شدن بیش از ۵۰۰ نفر و بازداشت ده‌ها تن منجر شدند. با این‌حال پدرو سانچز متهم است که بر جدایی‌طلبان کاتالونیا «آسان گرفته است». احزاب راست‌گرای اسپانیا (حزب مردم، حزب شهروندان و حزب وکس) وعده داده‌اند در صورت پیروزی جدایی‌طلبان را سرکوب کنند و با این وعده‌ها و استفاده از مسئله استحکام «وحدت ملی» مردم را به نفع خود به پای صندوق‌های رای بکشانند.

از سوی دیگر نگرانی‌های اقتصادی بیش از پیش برای مردم اسپانیا پررنگ‌تر شده‌اند. اسپانیا با نرخ بالای بیکاری (۱۴ درصد) روبه‌روست و دولت بعدی باید برای اشتغال، حفظ رشد اقتصادی و اطمینان حاصل کردن از اینکه برگزیت به زیان صنعت کشاورزی و توریسم اسپانیا تمام نخواهد شد، اطمینان حاصل کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.