ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ غنی‌سازی در فردو را  به پرونده «لوینسون» ربط داد

زمینه‌ای برای مذاکرات آتی؟ این نخستین بار است که رئیس جمهوری آمریکا پرونده مأمور سابق اف بی آی را که در ایران مفقود شده با غنی‌سازی اورانیوم همزمان مطرح می‌کند.

 رئیس جمهوری آمریکا به طور همزمان نظر خود را درباره دو موضوع بیان کرد: رابرت لوینسون و غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو در چارچوب چهارمین گام کاهش تعهدات ایران در برجام. موضوعی برای مذاکرات آتی؟

دونالد ترامپ بامداد سه‌شنبه ۲۶ شهریور/۱۷ سپتامبر (عکس: آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صبح دوشنبه ۱۱ نوامبر/ ۲۰ آبان با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«اگر ایران بتواند رابرت اِی لوینسون مامور آمریکایی ربوده شده سابق اف‌بی‌آی را که ۱۲ سال قبل در ایران مفقود شده است برگرداند، اقدامی مثبت خواهد بود. در عین حال، با توجه به اطلاعات و باور موجود، ایران در حال غنی‌سازی بوده و هست که این یک اقدام خیلی بد خواهد بود.»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) November 11, 2019

پس از آنکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جایزه ۲۰ میلیون دلاری برای یافتن سرنخی از رابرت لوینسون مامور سابق اف‌بی‌آی تعیین کرد، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی منابع مطلع گزارش داد که لوینسون برای انجام یک مأموریت نامشخص برای سازمان «سیا» به ایران سفر کرده، اما کمی بعد در جزیره کیش ناپدید شده است. بر اساس این گزارش ایران در نامه‌ای به سازمان ملل اطلاع داده پرونده رابرت لوینسون همچنان «در جریان» است، بدون آنکه در این مورد توضیح بیشتری ارائه دهد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران یکشنبه ۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان در واکنش به این تحولات گفت:

«آقای لوینسون هیچ پرونده قضایی یا کیفری در هیچیک از محاکم ایران ندارد. بحث مفقود شدن ایشان است که جمهوری اسلامی برای کمک انسانی پرونده یک مفقود را برای او باز کرده است. بر اساس درخواستی که از ایران شد ایران با حسن نیت این موضوع را پیگیری می‌کند. ما اطلاعی از سرنوشت ایشان نداریم اما هرکاری از دست ما بر بیاید انجام می‌دهیم.»

آسوشیتدپرس شنبه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان به متن گزارش ایران به کارگروه «ناپدیدشدگان قهری» سازمان ملل دسترسی یافت. در این گزارش آمده:

«بر اساس بیانیه آخر وزارت دادگستری تهران، رابرت لوینسون در دادگاه انقلاب و دادستانی عمومی تهران پرونده‌ای در جریان دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران احتمالاً به این پرونده اشاره می‌کند.

مطابق مصوبه شورای عالی امنیت ملی و بر اساس دستور رئیس جمهوری اسلامی،  از چهارشنبه هفته گذشته با گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته، غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو در سطح ۵ درصد آغاز شد. با پیام رئیس جمهوری آمریکا اکنون پرونده رابرت لوینسون و غنی‌سازی اورانیوم  در فردو که در برجام پیش‌بینی نشده، برای اولین بار در یک جا مطرح می‌شود.

وزارت خارجه ایران ۲۹ مهر/ ۲۱ اکتبر اعلام کرد فهرستی برای مبادله زندانی به دولت آمریکا تحویل داده است.

مسأله تبادل زندانی بین ایران و آمریکا در سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل هم مطرح شد. روحانی در آن زمان گفته بود:

 «در دولت ترامپ هم یکی دو بار این بحث شد و ما راجع به زندانیان با هم حرف زدیم و حتی یک دو تابعیتی آمریکایی-لبنانی آزاد شد اما آمریکایی‌ها به جای اینکه به وعده خود عمل کنند، تنها به تشکر کردن، اکتفا کردند.»

روحانی گفته بود اگر آمریکا در این زمینه قدمی بردارد، ایران هم آماده مبادله زندانیان است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با آمریکا را منع کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    رژیم اسلامی قصد دارد تا با مأمور ربوده شده روی انتخابات آینده آمریکا تأثیر بگذارد! و آقای ترامپ هم بشدت به این کارت نیاز دارد! جان انسانها این روزها چه بی ارزش شده است. فردی بیش از 10 سال پیش ربوده شده و در سیاه چال نگهداری شده است تا روزی بعنوان برگ برنده و گروگان مورد استفاده واقع شود. از سوی دیگر، این برگ برنده می تواند صندوق رأی را به نفع یک نامزد انتخاباتی در آمریکا برگرداند! ظاهراً حکایت 40 سال قبل در واقعه گروگانگیری ابتدای سال 57 قرار است دوباره تکرار شود. مردم آمریکا باید هوشیار باشند و گول این بازیهای کثیف سیاستمداران از هر جای دنیا را نخورند. حال آدم از وجود چنین سیاستمدارانی بهم می خورد. در سال 57 خمینی دجال ما مردم ایران را فریب داد و گروگانگیری راه انداخت، بیش از 40 سال است که ما مردم ایران در حال هزینه دادن هستیم. و آنانکه فاطی کماندو وار از دیوار سفارت بالا رفتند هم اکنون فرزندانشان در آمریکا در حال زندگی هستند. بعنوان یک شهروند ایرانی بشدت سیاستهای رژیم اسلامی در ایران را رد می کنم و به مردم بزرگ آمریکا می گویم که ما مردم ایران هرگز با چنین سیاستهایی همراهی نکرده و نمی کنیم. و مبادا این کارتهای برنده (که بازی با سرنوشت انسانهاست) باعث فریب آنها شود و دولتهای هر دو کشور موفق شوند با شما و ما (ملت دو کشور ایران و آمریکا) بازی کنند.