ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: سال آینده به هدف بزرگ رفع تحریم تسلیحاتی می‌رسیم

روحانی در پاسخ به مخالفان برجام گفت اگر ایران به برجام ادامه دهد، سال آینده تحریم تسلیحاتی برداشته خواهد شد و جمهوری اسلامی به یک «هدف بسیار بزرگ سیاسی، دفاعی و امنیتی» خواهد رسید.

حسن روحانی که این روزها به اظهارات و اقدامات مخالفان دولت و برجام پاسخ می‌دهد در رفسنجان بار دیگر از توافق هسته‌ای دفاع کرد و یکی از نتایج برجام را رفع تحریم تسلیحاتی ایران در سال آینده خواند و گفت با برداشتن این تحریم از سوی سازمان ملل، جمهوری اسلامی به یک «هدف بسیار بزرگ سیاسی و دفاعی و امنیتی» خواهد رسید.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در رفسنجان ـ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در رفسنجان ـ ۲۰ آبان ۱۳۹۸

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که به رفسنجان سفر کرده است، دوشنبه ۲۰ آبان در جمع گروهی از مردم این شهر از برجام دفاع کرد و گفت: «با ادامه برجام سال آینده ما به یک هدف بسیار بزرگ سیاسی و دفاعی و امنیتی دست می‌یابیم. سال‌هاست خرید و فروش سلاح از سوی ایران ممنوع است؛ طبق توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و ایران هم می‌تواند سلاح بخرد و هم بفروشد.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که به‌همراه قرارداد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصویب شد، هرگونه فروش تسلیحاتی به ایران را به مدت پنج سال منع کرده بود. در اکتبر ۲۰۲۰ مهلت پنج ساله و تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به پایان می‌رسد. پس از اکتبر ۲۰۲۰ ایران می‌تواند از بازار جهانی از جمله از چین و روسیه تسلیحات سبک نظامی خریداری کند. اگر ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بماند در سال ۲۰۲۳ هم تحریم‌های مربوط به تسلیحات سنگین و موشکی لغو خواهد شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر نسبت به پایان یافتن مدت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در سال ۲۰۲۰ ابراز نگرانی کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «به‌دلیل توافق هسته‌ای ناقص ایران، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد ایران سال آینده پایان می‌یابد. [پس از آن] کشورهایی مانند روسیه و چین می‌توانند به ایران تسلیحات پیچیده بفروشند. رژیم ایران نیز آزاد خواهد بود تا سلاح‌های پیچیده به هرکسی بفروشند. این مسئله رقابت تسلیحاتی جدیدی را در خاورمیانه آغاز می‌کند.»

حسن روحانی در رفسنجان در مورد برجام از «راه میانه» دفاع کرد و گفت: «ما با ۶ کشور توافقی را برای مصالح کشور امضا کردیم؛ آمریکا عهد خود را زیر پا گذاشت؛ ما شیوه‌های مختلفی داشتیم؛ عده‌ای می‌گفتند باید فوراً از توافق خارج شویم عده‌ای هم گفتند به هر‌قیمتی باید بمانیم عده‌ای هم گفتند راه میانه که این راه بهتر بود.»

ایران به تازگی گام چهارم کاهش تعهداتش به توافق هسته‌ای را برداشت و به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی فردو گازدهی کرد. بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران متعهد شده بود از این مرکز برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار استفاده کند و در آن غنی‌سازی اورانیوم انجام نشود.

روحانی افزود: «امروز می‌توانیم از توافق خارج شویم اما قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران باز می‌گردد، منافع ما در ماندن در برجام است. ما برجام را حفظ می‌کنیم اما در عین حال پله پله تعهدات خود را کاهش می‌دهیم نمی‌شود ما ۱۰۰ درصد تعهدات خود را اجرا کنیم ولی طرف مقابل آن را اجرا نکند.»

حسن روحانی با انتقاد از «تندروها» افزود: «این‌که چه راهی را باید انتخاب کنیم و کدام ما را زودتر به مقصد می‌رساند، همیشه مورد بحث و اختلاف است. تندروها از هر طرف ما را با مشکلاتی مواجه می‌کنند.»

حسن روحانی روز گذشته، یکشنبه ۱۹ آبان در یزد نیز از قوه قضائیه انتقاد کرد که با «فسادهای میلیاردی» برخورد نمی‌کند. او از قوه قضائیه خواست تا «مبارزه با فساد میلیارد دلاری را به مردم توضیح دهد». روحانی همچنین از دادستان‌ها خواست در برخورد با فساد «نترستند» و «به این جناح و آن جناح نگاه نکنند».

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه بلافاصله به سخنان روحانی واکنش نشان داد و گفت: «برای ما به‌عنوان دستگاه قضا مایه تعجب بود که چگونه یک مقام مسئول آن هم مسئولی دارای تحصیلات حقوقی (...) در یک سخنرانی عمومی با ادعای لزوم شفافیت و پاسخگویی بخش‌های مختلف موضوعاتی را مطرح کرد.»

اسماعیلی افزود قوه قضائیه «مصمم به مبارزه با فساد» است و «با شعار و سخنرانی و دو قطبی‌سازی بی‌جهت میدان مبارزه با فساد را خالی نمی‌کند».

حسین فریدون، برادر حسن روحانی به اتهام فساد اقتصادی به پنج سال زندان محکوم شده است و برخی از نمایندگان مجلس مخالف دولت، از جمله نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد با اشاره به این موضوع سخنان روحانی در شهر یزد را «فرافکنی» دانسته‌اند.

حسین نقوی حسینی، نماینده جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های زیر نظر جناب‌عالی اتفاق می‌افتد (...) شما با مفاسد مبارزه کنید و در این مسیر از برادر خودتان شروع کنید.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.