ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 اپراتور‌های VPN رسمی در ایران ایجاد می‌شوند

شورای عالی مجازی برای انحصاری کردن اینترنت و برقراری نظام تبعیض در فضای مجازی طرحی به مجلس ارائه داده. بر این اساس سطوح مختلف دسترسی به اینترنت برای کاربران تعریف می‌شود.

شورای عالی مجازی زیر نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طرحی را در دست تدوین دارد که اگر به تصویب برسد و جنبه قانونی پیدا کند، سطح مختلف دسترسی کاربران به اینترنت را تعریف می‌کند. بر این اساس در شبکه اینترنت هم به زودی نظام تبعیض برقرار می‌شود: عده‌ احتمالاً اندکی از کاربران می‌توانند به همه اطلاعات، گروهی به برخی از اطلاعات و گروه پرشماری از کاربران به اطلاعات دست‌چین شده دسترسی پیدا کنند.

عکس: آرشیو

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی صبح دوشنبه ۲۰ آبان در حاشیه نشست صبحانه کاری در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جمع خبرنگاران گفت:

«ما موافق تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت برای کاربران هستیم و در این رابطه پیشنهادی به کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ داده‌ایم. این کارگروه در حال حاضر در حال تهیه آئین‌نامه و دستورالعملی برای تعیین سطح دسترسی به اینترنت و فیلترینگ است و امیدواریم در اسرع وقت این طرح به سرانجام برسد.»

به گفته ابوالحسن فیروزآبادی قرار بود آیین‌نامه «تعیین سطح دسترسی به اینترنت و فیلترینگ» سه ماه گذشته آماده شود اما جلسات کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ دیر تشکیل شد و کار به تأخیر افتاد.

در مرداد سال جاری برای نخستین بار بعد از دو سال وقفه جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به ریاست دادستان کل کشور برگزار شد. با به‌کارگیری وی پی ان می‌توان بر فعالیت کاربران در فضای مجازی نظارت داشت و سطح دسترسی کاربران به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را محدود کرد. فیروزآبادی گفت:

 «موضوع به کارگیری VPN قانونی از قدیم مطرح شده بود اما اجرا نشد و امیدواریم با توجه به اینکه اقتصاد  VPN تبدیل به اقتصاد بزرگی شده است و سازمان‌ها و افراد زیادی از آن بهره‌برداری می‌کنند با مسئولیت دادستانی و وزارت ارتباطات بتوانیم اپراتورهای VPN رسمی  در کشور شکل دهیم به این معنی که VPN طبق یک مقررات و با نظم مشخصی از طریق اپراتورهای رسمی واگذار شود و واگذاری آن بنا بر مواردی باشد که در کشور نیاز است از آن استفاده شود.»

محمد جواد آذری جهرمی ۱۱ شهریور در سخنانی پربازتاب در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که پشت VPN ها و فیلترشکن‌ها مافیایی پنهان شده که میلیاردها تومان از طریق سانسور اینترنت پول به جیب می‌زند. آذری جهرمی در مخالفت با تعیین سطح دسترسی به اینترنت و فیلترینگ گفته بود:

« نمی‌شود سطح دسترسی دانشجو و خبرنگار و استاد و تاجر با سطح دسترسی یک کودک ۸ و ۹ ساله برابر باشد. این هم‌سطحی انجام نمی‌شود.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران گفت:

« به هر حال سازمان‌های خاصی بسته به فعالیتشان مانند سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و سفارتخانه‌ها نیاز به استفاده از VPN دارند و در بعضی حوزه ها نیز شاهد تحریم آمریکا در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هستیم که نیاز است کسب و کارها از VPNبرای دسترسی استفاده کنند. از این رو این آئین‌نامه در حال تدوین است تا موضوع استفاده از VPNدر کشور ساماندهی شود.»

به گفته فیروزآبادی زیر نظر مرکز پژوهش‌ها، طرح جرایم استفاده از VPN در محلس شورای اسلامی مطرح شده و مراحل نهایی خودرا طی می‌کند و به زودی در صحن مجلس به رأی گذاشته می‌شود.

خانه آزادی بر اساس سه شاخص «دسترسی به اینترنت»، «سانسور محتوا» و «نقض حقوق کاربران» آزادی اینترنت در کشورهای جهان را سنجیده است. بر اساس ارزیابی خانه آزادی ایران جزو کشورهایی قرار دارد که آزادی اینترنت در آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.