ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران: تعرفه طرح ترافیک گران‌تر، و بلیط مترو و اتوبوس ارزان‌تر شود

شدت گرفتن آلودگی هوای تهران به دلیل وارونگی دما عموماً از آذر یا دی آغاز می‌شود، اما سال جاری زودتر از سال‌های گذشته آغاز شده است.

با آغاز فصل سرد، آلودگی هوا در شهرهای ایران شدت می‌گیرد. کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران سه‌شنبه ۲۱ آبان برای یافتن راهکار برای آلودگی شدید هوا در این استان تشکیل شد. افزایش عوارض تردد خودروهای شخصی (طرح ترافیک) و کاهش بلیط وسایل حمل و نقل عمومی از جمله این راهکارهای پیشنهادی است.

تصویری از تهران با هوای آلوده

بنا به اعلام اداره محیط زیست استان تهران، شاخص آلودگی هوای این شهر سه‌شنبه ۲۱ آبان بین ۱۰۳ تا ۱۳۰ AQI بود اما در برخی شهرستان‌ها همچون قرچک و رباط کریم این شاخص تا ۱۹۰ نیز پیش رفته است.

مدرسه‌های استثنائی، پیش‌دبستانی‌ها و مدرسه‌های ابتدایی در بخش‌هایی از تهران، ری، پیشوا، قرچک، ورامین و قیامدشت به دلیل آلودگی شدید هوا چهارشنبه ۲۲ آبان تعطیل خواهد بود.

شاخص کیفیت هوا به میزان ذرات آلاینده و سمی در هوا اشاره دارد: زیر ۵۰ AQI یعنی هوای پاک، بین ۵۰ تا ۱۰۰ یعنی هوای سالم، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ یعنی هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (کودکان، بیماران قلبی و تنفسی، سالخوردگان)، و بالاتر از ۱۵۰ یعنی هوای ناسالم برای همه.

محسن بندپی، استاندار تهران اعلام کرد که یکشنبه ۱۹ آبان در جلسه پیشین کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران تصویب شده است که «محدودیتی برای تردد خودرهای شخصی ایجاد شود و در واقع تعرفه ورود به محدوده  طرح ترافیک و کنترل هوا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند ...و قیمت بلیت مترو و اتوبوس ۵۰ درصد کاهش پیدا کند که امیدواریم این موارد از سوی شهرداری تهران اعمال شده باشد.»

روز گذشته ۲۰ آبان محمد تقی‌زاده معاون عمرانی استاندار تهران وعده داده بود که قیمت بلیط اتوبوس و مترو از سه‌شنبه نیم‌بها خواهد شد.

به گفته استاندار تهران، دستگاه‌های دولتی باید بر اساس بند سوم قانون آلودگی هوا با مرخصی پدرومادرهایی که مدرسه فرزندانشان بر اثر آلودگی هوا تعطیل شده، موافقت کنند.

شمار زیاد خودرو، بنزین بی‌کیفیت، خودروهای قدیمی، و مقررات‌زدایی از کنترل کیفیت خودروها (همچون لغو اجبار نصب فیلتر دوده برای اگزوز خودروها) از عوامل آلودگی هوا به شمار می‌آیند. با فرارسیدن فصل سرما نیز پدیده «اینورژن» (وارونگی دما) رخ می‌دهد که به معنای باقی ماندن هوای آلوده در نزدیکی سطح و تشکیل ابروغبار سمی است.

شدت گرفتن آلودگی هوای تهران به دلیل وارونگی دما عموماً از آذر یا دی آغاز می‌شود اما در سال جاری زودتر از سال‌های گذشته آغاز شده و بارش‌های هفته اخیر نیز از این آلودگی نکاسته است.

در تهران ۹۷، ۱۷ روز هوا پاک و ۲۳۷ روز هوا سالم و بقیه روزها هوا ناسالم بود.

پیروز حناچی، شهردار تهران ۱۱ تیر سال جاری گفته بود که در سال ۱۳۹۴، بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن بر اثر آلودگی هوای پایتخت ایران ایست قلبی کردند.

به گفته آرش میلانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایتخت ایران سالانه بین چهار تا پنج هزار مرگ به‌دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد و بسیاری گرفتار ناراحتی‌های قلبی می‌شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.