ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار ترامپ و اردوغان با انبوهی از اختلافات پیش‌ رو

اردوغان در کاخ سفید با ترامپ دیدار می‌کند. از نظر سیاسی، ترکیه و آمریکا در بسیاری مسائل اختلاف دارند، از سوریه گرفته تا ناتو. آیا تحسین سران دو کشور از یکدیگر می‌تواند اختلافات را حل کند؟

رجب طیب اردوغان که به آمریکا سفر کرده قرار است در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کند. این دیدار در حالی برگزار می‌شود که ترکیه و آمریکا در مسائل بسیاری، از جمله سوریه و مشارکت در ناتو، اختلاف نظر دارند. روابط دو کشور مدت‌ها پرتنش بوده است.

۱۶ مه ۲۰۱۷، واشنگتن: رجب طیب اردوغان در دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ

دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان، رئیسان جمهوری آمریکا و ترکیه چهارشنبه ۲۲ آبان / ۱۳ نوامبر در کاخ سفید دیدار می‌کنند. فهرست موضوعات مورد بحث طولانی است: جنگ ترکیه علیه کردها، موشک‌های روسی در قلمرو ناتو در ترکیه، تحریم‌های قریب‌الوقوع آمریکا علیه ترکیه و استرداد فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی مخالف اردوغان که در ایالات متحده به‌سر می‌برد.

بیش از یک ماه پیش، نیروهای ترکیه به شمال سوریه حمله کردند. ترامپ سپس تهدید کرد که می‌تواند با اعمال تحریم‌ها اقتصاد ترکیه را «نابود کند». ترامپ در نامه‌ای که انتقادهایی برانگیخت شخصاً به اردوغان نوشت باید با او به توافقی برسد: «احمق نباشید (...) بعداً با شما تماس می‌گیرم.»

براساس اطلاعات کاخ سفید، گفت‌وگوی دو طرف در واشنگتن بار دیگر در مورد اوضاع شمال سوریه است، جایی که ترکیه علیه کردهای «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) وارد عمل شده است.

در توافق با واشنگتن، ترکیه ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر به کردها حمله کرد و سپس نیروهای کرد که در مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) با آمریکا هم‌پیمان بودند، از منطقه مرزی با ترکیه خارج شدند.

در واقع کردهای سوریه با عقب‌نشینی آمریکا از منطقه، پشت‌شان خالی شد. بحث بر سر این بود که آیا واشنگتن برای اخراج «یگان‌های مدافع خلق» از شمال سوریه به ترکیه چراغ سبز نشان داده است یا خیر، اما خروج سربازان آمریکایی از شمال سوریه چنین تفسیر شد. ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را یک سازمان تروریستی می‌داند.

واشنگتن روز سه‌شنبه تأکید کرد که «یگان‌های مدافع خلق» همچنان متحد نیروهای آمریکایی در مبارزه با داعش هستند و قصد پایان دادن به همکاری با نیروهای سوریه دموکراتیک که بیشتر آن‌ها را «یگان‌های مدافع خلق»  تشکیل می‌دهند، را ندارد.

اردوغان پیش از سفر خود به آمریکا اعلام کرد که برخلاف وعده آمریکا، کردهای سوریه از مناطق مرزی با ترکیه خارج نشده‌اند و او این موضوع را به ترامپ خواهد گفت.

موضوع مورد بحث دیگر خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ از روسیه توسط ترکیه است. اقدامی بی‌سابقه از سوی یک کشور عضو ناتو. آمریکا نگران این است که روسیه بتواند از طریق رادارهای حساس سیستم تسلیحاتی خود در مورد قابلیت‌های جنگنده آمریکایی اف۳۵ اطلاعاتی به‌دست آورد. آنکارا در ساخت جنگنده اف۳۵ شریک بود و می‌خواست چندین هواپیما از این نوع را خریداری کند. به دلیل خرید سامانه اس۴۰۰ از روسیه، آمریکا ترکیه را از برنامه اف۳۵  خارج کرده است.

اردوغان همچنین موضوعات حساس را در دستور کار این دیدار قرار داده است. او همچنین می‌خواهد با ترامپ درباره استرداد فتح‌الله گولن واعظ مذهبی ساکن آمریکا صحبت کند. ترکیه گولن را در تلاش برای انجام کودتا در ژوئیه ۲۰۱۶ مقصر می‌داند و خواهان استرداد اوست. گولن اما مسئولیت دست داشتن در کودتا را رد می‌کند.

اردوغان روز سه‌شنبه پیش از عزیمت به آمریکا در آنکارا اظهار داشت که با دیدی مثبت به گفت‌وگو با ترامپ نگاه می‌کند، حتی اگر روابط پرتنش باشد. او گفت: «با وجود اوضاع تیره در روابط ما، وقتی درباره حل مشکلات و گسترش روابط خود با پرزیدنت ترامپ صحبت می‌کنیم، توافق داریم.»

ترامپ نیز بارها از سبک دولتمداری اردوغان تمجید کرده و او را یک «دوست» و «رئیس‌جمهوری خوب» توصیف کرده است.

در پایان ماه گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا مجازات‌های سختگیرانه‌ای علیه ترکیه تصویب کرد. مجلس سنا باید این مصوبه مجلس نمایندگان را تأیید کند که این اقدام پس از سفر اردوغان انجام خواهد شد. کریس ون هولن، سناتور دموکرات، روز سه‌شنبه ترامپ را به پاداش دادن به اردوغان برای حمله به  کردها با دعوت از او به کاخ سفید متهم کرد.

اردوغان امروز، چهارشنبه ۲۲ آبان / ۱۳ نوامبر در میزگردی در واشنگتن که از طرف اتاق بازرگانی، انجمن روابط اقتصاد خارجی آمریکا و شورای کسب و کار ترکیه - آمریکا برگزار شد، شرکت کرد.

در سفر اردوغان به آمریکا، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه، برات آلبایراک وزیر خزانه‌داری و دارایی، خلوصی آکار وزیر دفاع ملی، رخسار پکجان وزیر تجارت، فخرالدین آلتون رئیس دفتر ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و ابراهیم کالین سخنگوی این نهاد او را همراهی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.