ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت اطلاعات از بازداشت گسترده فعالان معترض اهوازی خبر داد

در بیانیه وزارت اطلاعات فعالان بازداشت شده متهم شده‌اند که به پرچم «مقدس» جمهوری اسلامی توهین کرده‌اند. وزارت اطلاعات ادعا می‌کند از دو مکان سلاح و مهمات کشف کرده.

۲۲ آبان، کوی علوی اهواز، بازداشت «حمید بیت سیاح» به دلیل مشارکت در اعتراضات روزهای اخیر (عکس: کمپین دفاع از فعالان عرب اهواز)

روابط عمومی وزارت اطلاعات استان خوزستان بازداشت گسترده فعالان معترض اهوازی را تأیید کرد. در این بیانیه فعالان معترض متهم شده‌اند که به پرچم «مقدس» جمهوری اسلامی توهین کرده‌اند. وزارت اطلاعات همچنین ادعا کرده که از دو مکان متعلق به این بازداشتی‌ها سلاح و مهمات جنگی کشف کرده است. ۲۲ نفری که بازداشت شده‌اند اغلب از همسایگان حسن حیدری، شاعر اهوازی بودند که به مرگی مشکوک در بیمارستانی در اهواز درگذشت.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۹ و ۲۰ آبان ساکنان منطقه کوت‌عبدالله اهواز در اعتراض به «مرگ مشکوک» حسن حیدری تجمعات اعتراضی برگزار کردند. معترضان می‌گویند حسن حیدری که به خاطر اشعار حماسی‌اش و برخی از اشعارش در نقد ولایت فقیه شاعر شناخته‌ شده‌ای است، در بیمارستان شفای اهواز ترور شده است. مقام‌های محلی علت مرگ حیدری را «سکته مغزی» اعلام کرده‌اند.

دوشنبه گذشته شمار زیادی از شهروندان مناطق مختلف در اهواز در مراسم خاکسپاری  حسن حیدری یزله‌هاى (پایکوبى) حماسى برپا کردند. برخی معترضان جاده‌های منتهی به کوت‌عبدالله را بستند. ویدئویی نیز روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد برخی از افراد پرچم جمهوری اسلامی را به نشانه اعتراض پایین می‌کشند.

به گزارش خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات در واکنش به این ناآرامی‌ها پنجشنبه ۲۳ آبان با انتشار اطلاعیه‌ای بازداشت‌های گسترده در اهواز را تأیید کرد. در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است:

«با همکاری جامعه اطلاعاتی و قضائی استان خوزستان عناصر اصلی تحرکات ساختارشکن اخیر در اهواز به ویژه عاملان اهانت به پرچم مقدس کشور عزیزمان شناسایی و دستگیر شدند.»

وزارت اطلاعات در ادامه این اطلاعیه می‌نویسد:

«عناصر مؤثر این اقدامات دارای سابقه محکومیت قضائی و ارتباط تشکیلاتی با خارج از کشور هستند. همچنین از دو مکان متعلق به این افراد چندین قبضه سلاح جنگی به همراه مهمات جنگی کشف و ضبط شد.»

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی تعداد بازداشت شدگان را دست‌کم ۲۲ نفر اعلام کرده است. بر همین اساس بیشتر افرادی که بازداشت شده‌اند از مناطق عرب‌نشین اهواز از جمله درویشیه، شکاره۲، شکاره۳، قلعه کنعان و کوی علوی هستند.

دو روز قبل عباس سحاگی، خواننده معروف اهوازی نیز بازداشت شده بود.

روز گذشته «جمعی از کارگران بختیاری – لر و دزفولی» در پیامی در واکنش به «مرگ مشکوک» حسن حیدری بر همبستگی کارگران و زحمتکشان اقوام و پیروان مذاهب مختلف برای دستیابی به حقوق انسانی و زندگی شایسته تاکید کردند و خواستار پیگیری علت مرگ شاعر جوان اهوازی شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    جناب مجتبی، شما خودتان دارید تجزیه طلبی و پایین کشیدن پرچم ایران را به «فارس ستیزی» تعبیر می کنید. یعنی خودتان هم فهمیده اید که در ایران این ملت فارس ایت که حاکم است و حتی پرچم مملکت که باید نماد تمام اقوام و همۀ مردم باشد را نماد قومیت فارس عنوان می کنید. خودتان دارید جواب خودتان را می دهید دوست عزیز! مردم عرب خوزستان تححت ظلم و فشار مضاعف هستند و از همۀ حقوقشان مححرومند، مسئله اصلا فارس ستیزی نیست، مسئله این است که رژیم جمهور یاسلامی غیرعرب های خوزستان را به عنوان نمانیدۀ هویتی ایرانی به جان عرب ها انداخته و کار یکرده که در آنجا دعوای ایرانی-غیرایرانی به راه بیفتد. وقتی از ایران برداشتی قومگرایانه (فارسی-آریایی) ارائه می دهید، این هم عواقبش. وقتی برای ایجاد انسجام در میان دیگر اقوام ایرانی مدام شبحی به نام عرب مهاجم را جعل می کنید که قصد نابودی هویت ایارنی را دارد و 1400 سال پیش به ایران حمله کرده و او را تازی می نامید، این هم از نتایجش. خود کرده را تدبیر چیست؟ اوج تأسف من از این است که با چنین تصوراتی از ملیت و هویت، ایران هرگز به یک دموکراسی مبتنی بر حقوق شهروندی گذار نخواهد کرد، نخست شما و دیگر فارس زبان ها باید بفهمید که از بقیه «ایرانی تر» نیستید، آن وقت می توان با شما صحبت کرد.

  • مجتبی

    یکی از اصلی ترین عوامل انقلاب اسلامی ,شایعات بی اساس بر علیه شاه و حکومت آن زمان بود,مانند حادثه سینما رکس ,کشته شدن ده ها هزار نفر در دوران شاه,قتل افرادی مثل شریعتی و بهرنگی و,, امروز هم همان کلاشی سابق,بر خلاف نظر نویسندگان سایت شما در خوزستان نژاد پرستی عمیقی از سوی عربهای اینجا برعلیه غیر عربها وجود دارد و برعکس,به عنوان یک رسانه یک طرفه به قاضی ,نروید,میتوانید نظر سنجی کنید که عربها فقط مورد توهین قرار میگیرند یا عربها هم چنین کاری روزانه انجام میدهند یا خیر.درصد قابل توجهی از اعراب اینجا از صدام حسین حمایت میکنند,بسیار ساده از تجزیه طلبی حرف میزنند,پایین کشیدن پرچم عزیز ایران توسط برخی عربها در مراسم حیدری و عدم اعتراض هزاران عرب به این کار چه نامی ,دارد,فارسی و فارس ستیزی یک چیز عادی در این منطقه است .میتوانم موارد فراوانی از ضعف فرهنگی و قوتهای فرهنگی اعراب اینجا را بنویسم و شما هم بپرسید ,میتوانید.