ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پروژه دادخواست، تلاش برای همگانی کردن دادخواهی و طرح مسئله

گفت‌وگو با رضا حاجی‌حسینی

سرکوب وحشیانه اعتراضات آبان ۹۸ ضرورت وجود یک پلتفرم دادخواهی برای ایرانیان را پررنگ‌تر کرد. وب‌سایت «دادخواست» محلی برای طرح مسئله و دادخواهی است.

سرکوب وحشیانه اعتراضات آبان ۹۸ از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، ضرورت وجود یک پلتفرم دادخواهی برای ایرانیان و فارسی‌زبانان را پررنگ‌تر کرد. با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایت دادخواست، می‌توان در مورد جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ اطلاع‌رسانی و از افراد و نهادهای حقیقی و حقوقی داخلی و بین‌المللی دادخواهی کرد.

www.daadkhast.org

وب‌سایت «دادخواست» با پشتیبانی بنیاد رسانه‌ای «زمانه» راه‌اندازی شده و پس از یک دوره آزمایشی، از شهریور ماه ۹۸ کار خود را آغاز کرده است. «زمانه» اما آن را متعلق به همگان می‌داند و امیدوار است این وب‌سایت در آینده نزدیک زیر نظر یک هیئت مدیره مستقل قرار گرفته و ماموریت خود را دنبال کند.

ایده سایت دادخواست در تریبون زمانه که یک مجمع رسانه‌ای شهروندی است شکل گرفت. فراوانی فراخوان‌ها، نامه‌های جمعی و مطالبی با محتوای دادخواهی که در «تریبون زمانه» منتشر می‌شوند، انگیزه ایجاد سرویسی ویژه را ایجاد کرد که نوشتن اطلاعیه‌ها و دادخواست‌های جمعی را آسان‌تر کند و به نتیجه‌مندی آنها یاری رساند. در این مورد «زمانه» هم به تجربه‌های عریضه‌نویسی در میان ایرانیان و هم به سایت‌هایی چون change.org توجه داشته‌ است.

به مناسبت راه‌­اندازی رسمی سایت «دادخواست» و برای آشنایی هرچه بیشتر با این پروژه با رضا حاجی‌­حسینی، دبیر این پروژه گفت‌­وگویی داشتیم.

این گفت‌وگو را بشنوید:

رضا حاجی‌­حسینی، ضمن برشمردن دلایل شکل‌گیری و اهمیت پروژه «دادخواست» می‌گوید:

«... با توجه به اینکه ما قوه قضائیه مستقل نداریم و معمولا روند دادرسی عادلانه در پرونده‌های مختلف طی نمی‌شود، متهمان نسبت به اینکه سیر پرونده‌شان به گونه‌ای نبوده که بتوانند از خودشان دفاع کنند، اعتراض دارند. همچنین در خیلی موارد حق دسترسی به وکیل برایشان وجود ندارد. مجموعه این شرایط کار را به جایی رسانده است که با توجه به پیشرفت‌ها در حوزه تکنولوژی و گسترش اینترنت، آن نظام مبتنی بر عریضه‌نویسی در محل‌های نزدیک به دادگاه‎ها و دادگستری که شاید در خاطره ما وجود داشته باشد، عملا آمده و اینجا جمع شده است و فضایی ایجاد شده که مخاطب فارسی زبان بتواند به سادگی طرح موضوع بکند و به اصطلاح امروزی‌ها با چند کلیک بتواند یک دادخواهی را ثبت بکند و احتمالا آن را به مخاطبان اصلی خودش برساند. همین‌­طور به گوش کسانی که تصمیم‌ساز هستند و باید در مورد این دادخواهی تصمیم بگیرند.»

‌وب‌سایت دادخواست علاوه بر طرح دادخواهی، برای طرح مسئله نیز هست. شما می‌توانید موضوعی را طرح کنید و از دیگران بخواهید درباره آن نظر دهند. از این راه سریع‌تر به یک متن کار شده و مورد توافقِ یک جمع آغازین دست می‌یابید و می‌توانید آن را به عنوان دادخواست برای پشتیبانی و جمع‌آوری امضا عرضه کنید.

اگر علاقه‌مندید در مورد پروژه «دادخواست»، امکانات وب‌سایت، حفظ اطلاعات شخصی، نحوه ثبت‌نام و امتیازهای این وب‌سایت بیشتر بدانید، به مطلب زیر مراجعه و آن را مطالعه کنید:

    ◄ از سایت دادخواست بازدید کنید

    در همین زمینه:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.