ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش نمایندگان مجلس به افزایش قیمت بنزین و اعتراضات مردم

برخی نمایندگان می‌گویند از تصمیم دولت بی‌اطلاع و مخالف آن بوده‌اند و می‌خواهند با ارائه طرحی از اجرای مصوبه سران سه‌ قوه جلوگیری کنند.

به‌دنبال اعلام سهمیه‌بندی و افزایش سه‌برابری قیمت بنزین و اعتراضات گسترده مردم، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  از جلسه غیرعلنی با تیم اقتصادی دولت و نشست مشترک مجلس با حسن ‌روحانی، رییس جمهوری خبر داد. به گفته او این جلسات برای «مدیریت بخشی از دغدغه ایجاد شده و التهاب ناشی از افزایش قیمت بنزین» برگزار خواهند شد. برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند تصمیم برای سهیمه‌بندی و افزایش قیمت بنزین با بی‌توجهی به مخالفت مجلس انجام شده است و آن‌ها از شنیدن این تصمیم «یکه خورده‌اند».

در حالی‌که تنها چندماه به انتخابات مجلس زمان باقی‌ست، بهای بنزین در ایران سه ‌برابر شد. نمایندگان مجلس در واکنش به اعتراضات گسترده مردم می‌گویند در این تصمیم دخالتی نداشته‌اند و قصد دارند آن را لغو کنند.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۲۵ آبان اعلام کرد مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه ۲۶ آبان جلسه غیرعلنی با تیم اقتصادی دولت خواهد داشت.

او همچنین از نشست مشترک احتمالی مجلس و حسن ‌روحانی، رئیس جمهوری در روز دوشنبه ۲۷ آبان خبر داد، تا به گفته او «بخشی از دغدغه ایجاد شده و التهاب ناشی از افزایش قیمت بنزین مدیریت شود».

با اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قیمت هر لیتر بنزین از ساعت صفر ۲۴ آبان سه برابر گران‌تر شد. بر این اساس قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان و هر لیتر بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود. به دنبال اعلام این خبر، شامگاه جمعه ۲۴ آبان شمار زیادی از شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف در اعتراض به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین به خیابان‌ها آمدند.

پورابراهیمی مردم معترض به گرانی بنزین را جریانی خواند که «می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد» و گفت مجلس با افزایش قیمت بنزین به‌دلیل عدم تناسب با کشش جامعه مخالف بوده است:

«افزایش قیمت را چند ماه قبل رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی به نظر نمایندگان گذاشت و بحث شد و همه سناریوها کنار گذاشته و گفتند امسال شرایط سختی است و نباید اجرا شود. توافق شد وضعیت فعلی استمرار یابد زیرا جامعه از نظر تورمی کشش این را نداشت. درست است با قاچاق و مسائل زیست محیطی و مصرف بی رویه مواجه هستیم اما باید شرایط را منطقی ببینیم.»

تلاش برخی از نمایندگان برای ارائه طرح مقابله‌ای

همزمان مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در وب‌سایت شخصی خود از موافقت تعدادی از نمایندگان برای ارائه طرح دو فوریتی «توقف و لغو اقدام دولت» خبر داد و ادعا کرد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن هیچ‌گونه دخالت و حتی اطلاعی از این «اقدام غافلگیرانه دولت» نداشته‌اند:

«این اقدام در مجموع اقدام غلطی است. در اولین ساعات شروع کار مجلس در روز یک‌شنبه بنده و تعداد قابل توجهی از نمایندگان ملت که تلفنی موافقت آنان را گرفته‌ام، با ارائه یک طرح دو فوریتی خواستار توقف و لغو اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین خواهیم شد.»

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و فراکسیون مستقلان ولایی نیز در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از ارائه طرحی به ابتکار شخص خود خبر داد و گفت:

«ما یک طرح سه‌فوریتی تهیه کردیم به نام طرح توقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۸ که فردا خدمت همکاران ارائه دهیم و اگر مصلحت کشور اقتضا کند ما بگوییم هر گونه افزایش قیمت فعلا متوقف شود. این طرح توقف است چرا که افزایش داده‌اند و الان نمی‌توانیم بگوییم ممنوعیت افزایش. ما می‌خواهیم تقاضای توقف آن را کنیم یعنی به حالت قبل برگردد.»

او گفت که این طرح هنوز به امضای نمایندگان نرسیده اما نوشته شده:

«ما با همکاران به صورت تلفنی مشورت کردیم و با اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران هم روز گذشته در جلسه‌ای صحبت کردیم و در رابطه با این مسئله توافق کردیم که انشاالله فردا در صحن رأی بگیریم.»

یوسفیان ملا همچنین درباره تصمیم سران سه‌قوه برای افزایش قیمت بنزین گفت:

«ما هم از بی‌اطلاعی همه شوکه شدیم.»

در همین رابطه پایگاه خبری شفقنا نیز از پیام صافی گلپایگانی، مرجع تقلید شیعه به نمایندگان مجلس خبر داد. او در این پیام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته که افزایش قیمت بنزین را لغو کرده و «برای رفع مشکلات مردم ، با مشورت بزرگان و اساتید علم اقتصاد اقدام فوری نمایند».

«امضای رئیس مجلس بدون اطلاع نمایندگان»

روز شنبه نمایندگان دیگری نیز اعلام کردند از این تصمیم بی‌اطلاع بوده‌اند و از آن یکه خورده‌اند.

معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این خبر گفت:

«متاسفانه یک سیاست شتاب‌زده اتفاق افتاد. باید گفت با این تصمیمی که گرفته شد اقتصاد ایران که نفس نفس می‌زند از نفس خواهد افتاد. امضای رئیس مجلس بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان صورت گرفته است.»

فاطمه سلحشوری، نماینده مردم تهران نیز در واکنش به اعتراضات مردم نسبت به گران‌تر شدن بنزین در حساب کاربری توئیتر خود نوشت:

«از وقتی بنزین گران شده، مردم در تماس‌های مکرر ابراز نگرانی می‌کنند. هموطنان عزیز، مدت‌هاست مجلس در رأس امور نیست. این موضوع در جلسه سران سه قوه تصمیم‌گیری شده. همین یک رکن دموکراسی را نیم‌بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید، خودش اقتصاد مقاومتی‌ است.»

مسعود رضایی، نماینده شیراز نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا دولت را مسئول افزایش قیمت بنزین خواند و گفت:

«قرار بود ابتدای هفته جاری فراکسیون امید درباره این موضوع جلسه‌ای برگزار کند. تا هفته گذشته بحثی از افزایش قیمت بنزین نبود و افزایش قیمت بنزین در روزهای تعطیل مجلس اعلام شده است. مجلس تاکنون صراحتاً با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرده است و قطعاً این موضوع در جلسه هفته جاری مجلس بررسی خواهد شد.»

مسعود رضایی در ادامه گفت:

«خدمت به محرومان از راه‌های دیگری هم امکان‌پذیر بود. مجلس تا زمان اعلام افزایش قیمت بنزین از این موضوع بی‌اطلاع بوده و تحلیل من آن است که مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ با این موضوع برخوردی تقابلی خواهد داشت.»

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس اما از «تصمیم سران سه‌قوه» دفاع کرد. او در مصاحبه با ایلنا گفت: 

«برای اولین بار در یک اجماع سران سه قوه رأی به یک مسئله دادند و آن افزایش و سهمیه‌بندی بنزین بود. کشور در شرایط خاصی قرار دارد و سران سه قوه هم با رصد همین شرایط موجود تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفتند. جبهه‌گیری در برابر دولت درست نیست، ما در مجلس هستیم و می‌دانیم افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین تصمیم سران سه قوه است.»

میرزایی ادعا کرد:

«افزایش قیمت و سهمیه‌بندی صرفا برای بحث تامین کسری بودجه نیست؛ چرا که بخشی از این درآمد صرف خانواده‌های نیازمند خواهد شد تا از لحاظ معیشتی و گذران زندگی فشار کمتری را تحمل کنند. تمامی جوانب برای افزایش قیمت در نظر گرفته شده است، چه بسا اگر این تصمیم گرفته نمی‌شد شاید دولت مجبور می‌شد برای تامین بخشی از هزینه‌ها پول بدون پشتوانه به چاپ برساند که این اتفاق آثار تورمی بسیاری را به همراه خواهد داشت».

قیمت بنزین ظاهراً با این هدف افزایش یافته که الگوی مصرف در ایران بهینه شود و جلوی قاچاق بنزین به کشورهای همجوار هم گرفته شود. دولت می‌گوید درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را خرج پرداخت یارانه به ۱۸ میلیون خانوار ایرانی می‌کند. اما افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مجموع تورم‌زاست و سبب فقر و فلاکت مردم می‌شود.

شورای بازنشستگان ایران، جمعه ۲۴ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد افزایش بهای بنزین در وضعیت کنونی «بقایای توان زندگی مردم» را از بین خواهد برد.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.