ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی قوه قضائیه: برخورد قاطع در پیش گرفته‌ایم

در حالی‌که ایران همچنان ناآرام است سخنگوی قوه قضائیه خواهان معرفی «فتنه‌گران» به دستگاه قضائی شد. او گفت «به برکت» سخنان رهبر و اقدامات نیروهای امنیتی «آرامش به کشور برگشته است».

با این‌که اعتراضات مردمی در ایران همچنان ادامه دارد، سخنگوی قوه قضائیه از «بازگشت آرامش» به کشور سخن می‌گوید. او خواهان معرفی «فتنه‌گران» به دستگاه قضائی شد.

اعتراضات مردمی در ایران با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین از جمعه ۲۴ آبان آغاز شد. (عکس: آرشیو)

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۲۸ آبان در نشست خبری خود درباره ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی در کشور گفت: «برخوردهای قاطع در برابر خشونت و برای اعمال قانون در پیش گرفته‌ایم و سیاستی در پیش می‌گیریم که هرکس به سزای عمل خود برسد.»

اسماعیلی از مردم معترض خواست تا «هرچه زودتر صف خود را از صف افراد خشونت‌طلب جدا کنند».

اعتراضات مردمی در ایران با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین از جمعه ۲۴ آبان آغاز شد. این اعتراضات به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر ایران گسترش یافت و به خواسته‌های سیاسی فرارویید. در پی گسترش اعتراضات، شورای امنیت کشور به‌شکل بی‌سابقه‌ای اینترنت را تقریباً به‌طور کامل قطع کرد و در سکوت خبری و جلوگیری از اطلاع‌رسانی، نیروهای امنیتی به مقابله خشونت‌بار با معترضان برخاستند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی شمار کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان این رویدادها بسیار بالاست اما هنوز تعداد آن‌ها مشخص نیست.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن درخواست از مردم برای معرفی «فتنه‌گران و خشونت‌طلبان و خرابکاران به نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی» گفت: «همزمان با شناسایی افراد اغتشاشگر آن دسته از کسانی هم که برای شبکه‌های بیگانه مبادرت به تهیه فیلم می‌کردند نیز شناسایی و دستگیر شدند.»

غلامحسین اسماعیلی همچنین با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر مقابله نیروهای امنیتی با «اغتشاشگران» گفت: «اکنون به برکت کلام رهبر انقلاب و تلاش نیروهای امنیتی و انتطامی و مردم هوشیاری که صف خود را از بدخواهان و خشونت‌طلبان جدا کردند آرامش به کشور برگشته است.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران پنج روز است که ادامه دارد. روز گذشته دوشنبه ۲۷ آبان نیز از جمله شهرهای شیراز، کرمانشاه، مریوان، کرج و بخش‌های مختلف تهران ناآرام بودند. فضا در تهران و در شهرهای بزرگ ایران کاملاً امنیتی است. گروه‌های سه و چهار نفره از مأموران مسلح در خیابان‌ها و در چهارراه‌ها و میدان‌های شهر در رفت و آمدند. اتوبوس‌هایی در کنار خیابان‌ها به‌عنوان مقر موقت مأموران توقف کرده‌اند و مردم خشمگین و ناامیدند. اینترنت نیز همچنان قطع است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل ضمن تأکید بر حق راهپیمایی آزادانه مردم در ایران، اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با نگرانی روند سرکوب اعتراضات در ایران را دنبال می‌کند.

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح نیز در نامه‌ای از آنتونیو گوترش خواست که فوراً به قطع اینترنت جهانی و سرکوب اعتراضات مردم ایران اعتراض کند.

در ایران سپاه پاسداران گفته است که در صورت ادامه اعتراضات معترضان را سرکوب خواهد کرد.

روزنامه کیهان چاپ ایران که مورد حمایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی است رهبران اعتراضات اخیر را «شرور» نامیده و آن‌ها را به اعدام تهدید کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    نخیر جناب "حقیقتگو" به هیچ وجه من الوجوه نمیتوان گفت مردم ایران چهل سال است که به قول شما "مطیعانه" با رژیم کنار آمده اند. فقط کشتار های دههء شصت را به یاد بیاورید, تا کردستان, تا خیزش های دانشجویان, تا مبارزات زنان, تا دیماه ۹۶ تا حالا. مسلما نیت شما بسیار پاک است, اما تمام این کلی گویی های نادرست و تحریف های تاریخی در اینجا نه به نفع مبارزات مردم در ایران است, و نه برداشتی عینی و سنجیده از تاریخ معاصر ایران. زبانم لال نتیجهء نهایی و اخلاقی تمامی گفتار های شما دقیقا همان چیزی می شود که فاطمه کوماندو های سایبر بسیج دوست دارند بشنوند. مردم ما در ایران درگیر مبارزهء مرگ و زندگی هستند, و برخی از دوستان در اینجا مشغول تحریف تاریخ مبارزاتی ما. بی هواسی, پرتی و بازی در زمین سایبر بسیج هم حدی دارد!

  • حقیقتگو

    تمامی آنچه که موجب عاصی شدن مردم ازتمامی دوران چهل ساله حکومت آخوندی شده است که حالا با گران شدن بنزین همچون دمل چرکیدن بر پیکرشان سربازکرده است درحقیقت باید بگویند که چه کردند که چنین شد ..سالهای سال مطیعانه هرآنچه خمینی و شرکا و بعدها خامنه ای و شرکاء برآنها روا کردند هضم کردند و چه جنگ هشت ساله خمینی ساز بوده است ...چه چپاول ها و بخش ومیان کردن میلیاردها دلارپولهای نفتی حکومتی بوده است ..چه تحریم ها ..وچه پول سوزاندن درسوریه و لبنان و غیره بوده است وچه دستگیرهای مخالفین سیاسی و کشتارآنها بوده است ...حکومت گران درحقیقت با نبود هیچگونه مقاومتی ازجانب مردم برتمامی کشور تسلط یافتند ..و هیچ مردمی هم نه به مجلس راه دادند و نه به هیچ امورکشورداری پذیرفتند وهرگونه انتقادی را هم با تهدید و زندان واعدام جواب دادند که مردم هم پذیرفتند ...درحقیقت برحکومتگران و رهبرش این امر مسلم شده است که مردم ایران برده بودن را پذیرفته اند و هرآنچه لایق برده گان بوده است به آنها داده و برانها روا کرده اند...درحقیقت مردم بودند که برآنچه چهل سال با مطیع گری و بی تفاوتی وجداکردن مسیرشان از مسیر حکومت گران چپاولگرو جنایتگر کاشته اند حالا هم درو کرده و می کنند...بله خش وخاشاک ها و اشرار چه توقعاتی ازما آخوندها دارد؟

  • بابک

    در غرب وحشی 150 سال قبل، هرگز یک گانگستر فردی را از پشت سر هدف قرار نمی‌داد ولو اینکه آن فرد به سلاح گرم مسلح بود. اما در اسلام شیعه ولایت مطلقه فقیه، سگان درگاه ولایت مردم بدون سلاح را از پشت دیوارها و بالای ساختمانها هدف قرار می دهند. این است آن معنویتی که قرار بود بدان برسیم؟!