ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت: قطعی اینترنت برای «همه» قابل قبول است

سخنگوی دولت شاخص موثقی برای میزان ناآرامی‌های اجتماعی در اختیار رسانه‌ها قرار داد: قطعی اینترنت.

به‌دنبال ادامه قطعی سراسری دسترسی کاربران ایران به اینترنت، سخنگوی دولت اعلام کرد: نگرانی بزرگ‌تر حفظ آرامش در کشور است و تا زمانی که از «آرامش در استان‌ها» اطمینان حاصل شود، اینترنت مسدود خواهد بود. همزمان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز نسبت به رفع محدودیت از اینترنت ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت تصمیم‌گیری با شورای امنیت کشور است.

نمودار کاهش ترافیک اینترنت در ایران، برای دیدن جزئیات روی تصویر بر روی لینک کلیک کنید - Oracle Internet Intelligence

سه‌شنبه ۲۸ آبان، در چهارمین روز قطعی سراسری اینترنت در ایران علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گفت:

«نگرانی مردم [درباره تبعات قطعی اینترنت] را درک می‌کنیم اما نگرانیِ بزرگ‌تر حفظ آرامش در کشور است.»

سخنگوی دولت حسن روحانی اتصال دوباره کاربران ایران به شبکه اینترنت جهانی را منوط به «عدم سوء استفاده» از اینترنت دانست و گفت:

«قطعی اینترنت تصمیم شورای عالی امنیت کشور است، چنانچه اطمینان حاصل شود که آرامش در استان‌ها برقرار است و سوء استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد اینترنت وصل می‌شود.»

ربیعی در ادامه اظهاراتش ادعا کرد دلیل قطعی اینترنت برای «همه» قابل قبول است و گفت:

«تلاش کردیم مسائل مربوط به مشاغل اینترنتی و بانک‌ها را حل کنیم. البته برخی از کارهای دانشجویی و مشاغل دیگر که به نوعی با اینترنت در ارتباط هستند هنوز مشکل دارند و حل نشده و این موضوع برای ما نیز قابل درک است اما همه می‌پذیریم که در این شرایط از این فضا سوء استفاده می‌شود.»

با گسترش ناآرامی‌ها در ایران دسترسی کاربران به اینترنت به‌طور کامل مسدود شده است. اینترنت در ایران از شامگاه شنبه ۲۵ آبان به دستور شورای امنیت کشور از دسترس خارج شد و برخلاف وعده‌ها که قرار بود تنها برای ۲۴ ساعت قطع باشد، هنوز اتصال کاربران ایران به اینترنت جهانی میسر نیست. براساس آخرین اعلام سازمان نظارتی «نت بلاکز» سطح دسترسی به اینترنت در ایران به کمتر از ۴ درصد رسیده است.

📰https://t.co/1Al0DT8an1 pic.twitter.com/uLWx3i0uBO\n— NetBlocks.org (@netblocks) 19. November 2019

همزمان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز با سلب مسئولیت از وزارتخانه خود نسبت به زمان اتصال دوباره اینترنت اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت:

 «اطلاعی درباره زمان رفع محدودیت اینترنت ندارم و در این زمینه باید از شورای امنیت کشور (شاک) سئوال کنید. رفع محدودیت اینترنت بر عهده شورای امنیت کشور است و آن‌ها باید در این زمینه اقدام کنند.»

آذری جهرمی همچنین اعلام کرد از میزان خسارت واردشده به فعالان تجاری به‌دلیل قطع اینترنت اطلاعی ندارد و گفت به‌زودی در این‌باره اطلاع‌رسانی می‌شود.

این در حالی است که رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کشوری کسب‌وکارهای مجازی روز سه‌شنبه اعلام کرد:

«با تعطیلی کسب‌وکارهای اینترنتی در سه روز اخیر، نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان به آن‌ها خسارت وارد شده است.»

حکومت ایران در پی گسترش نارضایتی‌ها و اعتراضات خیابانی مردم به‌دنبال گرانی ۳۰۰ درصدی بنزین به شکل بی‌سابقه‌ای اینترنت را به کلی قطع کرده است. ادامه چنین وضعی نشان از ادامه اعتراضات مردمی در ایران دارد اما اطلاع‌رسانی و پیگیری اعتراضات و سرکوب معترضان توسط نهادهای انتظامی و امنیتی را با مشکل مواجه کرده است. بنابر گزارش‌های تایید نشده تاکنون ده‌ها معترض توسط شلیک نیروهای امنیتی کشته شده و تعداد زیادی از معترضان نیز زخمی یا دستگیر شده‌اند.

برخی از نهادهای بین‌المللی نیز به اعتراضات ایران واکنش‌های محدودی نشان داده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) روز دوشنبه در بیانیه‌ای قطع اینترنت شهروندان را، به عنوان تلاشی برای از بین بردن خطوط ارتباطی و ساکت کردن گزارش رسانه‌ها از وضعیت جاری ایران، محکوم کرد. آنتونی بلانگر،‌ دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران این اقدام را نشانگر «روند جهانی کنترل رسانه‌های شهروندان و دسترسی به اینترنت» دانست و گفت: «ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که محاصره را برداشته و سرکوب علیه معترضان را متوقف کنند.»

سه‌شنبه نیز استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اعتراضات سراسری در ایران و سرکوب بی‌سابقه معترضان اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با نگرانی روند سرکوب اعتراضات در ایران را دنبال می‌کند.

در همین رابطه شیرین عبادی در اعتراض به قطع شبکه جهانی اینترنت در ایران دادخواستی برای تسلیم به دبیرکل سازمان ملل تنظیم کرده است. شیرین عبادی در نامه‌ای از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواست که فوراً به قطع اینترنت جهانی و سرکوب اعتراضات اعتراض کند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.