ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقرار فضای امنیتی در سراسر ایران

با وجود فضای سنگین امنیتی، تجمعات اعتراضی در شیراز و اصفهان و تهران ادامه دارد. حصر اینترنت همچنان برقرار است.

گزارش‌های پراکنده از شهرهای ایران از ادامه درگیری‌های خیابانی در برخی از شهرها از جمله شیراز، تهران و اصفهان خبر می‌دهند. به گفته شاهدان حضور سنگین نیروهای امنیتی در بسیاری از شهرها فضای رعب و وحشت ایجاد کرده و اجتماع معترضان را تحت تاثیر قرار داده است. در شرایط قطعی سراسری اینترنت، پیگیری و اطلاع‌رسانی درباره ادامه برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با معترضان، دستگیری‌های گسترده و تایید آمارهای نگران‌کننده درباره تعداد کشته‌شدگان با مانع جدی روبه‌روست.

تصویری از یک بانک سوخته در محله تاچارای شیراز - عکس از کاربران توییتر

در پنجمین روز اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین و بی‌توجهی حکومت ایران به مسئله معیشت شهروندان، گزارش‌های منتشر شده ازتهران حاکی از ادامه حضور مردم در برخی از مناطق شهر است. براساس گزارش‌ها معترضان صبح سه‌شنبه در صادقیه تهران دست به تجمع زدند و ماموران امنیتی برای متفرق کردن آن‌ها وارد عمل شدند. به دلیل قطعی سراسری اینترنت در ایران هنوز عکس یا ویدیویی از این تجمع منتشر نشده است. برخی از گزارش‌ها نیز از ادامه اعتراضات دانشجویان به‌رغم دستگیری فعالان دانشجویی خبر می‌دهند.

یک مقام امنیتی در ایران نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، تجمع دو‌شنبه شب معترضان در چند نقطه از تهران از جمله صادقیه را تایید کرده است. براساس مشاهدات شهروندان جو شدید امنیتی در برخی خیابان‌های تهران وجود دارد و ماموران در نزدیکی پمپ‌های بنزین و مراکز دولتی مستقر شده‌اند. تجمع‌ معترضان به دلیل حضور نیرو‌های امنیتی از خیابان‌ها به داخل کوچه‌ها کشیده شده است.

شامگاه گذشته نیز تهران براساس گزارش‌های تایید نشده صحنه اعتراضات مردمی بود و بر اساس اطلاعات جسته و گریخته‌ای که با توجه به قطعی اینترنت در رسانه‌های اجتماعی درز کرده است، اعتراضات از شرق تهران در میدان پروین تهرانپارس به‌سرعت به میدان صادقیه در غرب تهران و از آنجا به قلعه حسن خان رسید.

در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، صدای تیراندازی در قلعه حسن خان (شهر قدس) به گوش می‌رسد. به گفته برخی از شاهدان از دانشگاه تهران، بسیجی‌ها و نیروهای لباس شخصی دانشجویان را در محوطه دانشگاه محبوس کرده بودند.

ادامه برخورد خشونت‌آمیز با معترضان

درشیراز، گزارش‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه ۲۸ آبان حاکی از ادامه حضور معترضان در خیابان‌هاست. تجمع اعتراضی مردم به‌رغم بارندگی شدید در چندین منطقه از جمله چهار راه زندان (عادل آباد) و شهر صدرا در حال شکل‌گیری است. علاوه‌ بر مدارس و دانشگاه‌ها، بسیاری از بانک‌ها و ادارات دولتی نیز تعطیل یا نیمه تعطیل هستند. شاهدان همچنین می‌گویند سرتاسر شهر پر از نیروهای امنیتی است و مردم در برخی مناطق با کمبود مواد غذایی و بنزین روبه‌رو هستند.

ویدیو: نمایی از شیراز در رورهای یکشنبه و دوشنبه ۲۷و ۲۸ آبان

[video width="640" height="304" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2019/11/SHIRAZ03.mp4"][/video]

معترضان در شیراز روز دوشنبه ۲۸ آبان جنوب شهر را تحت  کنترل خود درآوردند. آیت‌الله لطف‌الله دژکام،  نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز همزمان اعلام کرد چنانچه شورای تامین استان نمی‌تواند اعترضات مردمی یا به تعبیر او «اغتشاشات را جمع کند»، «فردا شخصاً و به همراه بسیج به میدان خواهد آمد.»

در کازرون، یکی دیگر از شهرهای استان فارس معترضان شامگاه گذشته حوزه علمیه این شهر را به آتش کشیدند. خبرهایی نیز از حمله به حوزه علمیه زینبیه اصفهان منتشر شده است.

در اصفهان نیز برخی از شهروندان شهر را در روز سه‌شنبه «تعطیل» توصیف کردند. براساس اطلاعات منتشر شده معترضان در این شهر برخی از بانک‌‌ها را از بین برد‌ه‌اند و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را شکسته‌اند.

در شهرستان بهارستان اصفهان نیز در ویدیویی که گفته می‌شود مربوط به صبح سه‌شنبه ۲۸ آبان است، معترضان ساختمان پلیس فتا، مدیریت اماکن و معاونت وظیفه عمومی را آتش زده‌اند.

حضور گسترده نیروهای امنیتی در مناطق مختلف ایران

شیراز: دفتر یک موسسه اعتباری (عکس: توییتر)

شهرهای دیگر ایران به دلیل حضور سنگین ماموان امنیتی بدون درگیری گزارش شده است. در استان مازندران، گزارش‌های منتشر شده از شهر شهسوار فضا را «به‌شدت امنیتی» و تحت تاثیر حضور گسترده ماموران در خیابان‌ها توصیف می‌کنند.

شهروندان در سنندج نیز می‌گویند به‌دلیل حضور نیروهای امنیتی و سرکوبگر در میادین شهر، میزان اعتراضات و تعداد معترضین کاسته شده و جو امنیتی است. در این شهر دانشگاه‌ها به‌صورت نیمه ‌تعطیل درآمده‌اند اما مدارس بازاند.

در همین رابطه فرمانده ناجا از نیروهای امنیتی برای «کنترل» ناآرامی‌ها تشکر کرد. طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی روز سه‌شنبه با «اغتشاشگر» خواندن معترضان گفت ناجا در ناآرامی‌های ناشی از سهمیه‌بندی بنزین «اقدامات هوشمندانه و به موقعی» انجام داده است.

در کرمانشاه نیز چهره‌ شهر تحت تاثیر بانک‌های سوخته و تخریب‌شده قرار داد و به گفته شهروندان استقرار پلیس نوپو، لباس شخصی‌ها و ماموران نیروی انتظامی در خیابان‌ها فضای رعب و وحشت را به کرمانشاه غالب کرده است. فضای کرمانشاه شامگاه گذشته تاکنون ملتهب است. دوشنبه بیشترین درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی، بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها در محله‌های دولت‌آباد، سیده فاطمه، شیرین، رشیدی و جعفرآباد اتفاق افتاد. به گفته شاهدان نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک مستقیم کرده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان تعداد کشته‌شدگان اعتراضات در این شهر را تنها در بیمارستان امام رضای کرمانشاه ۱۶ نفر اعلام کرد. به گزارش یک شاهد عینی این افراد با شلیک مستقیم گلوله به سر کشته شده‌اند. شمار دقیق جان باختگان به دلیل بازپس ندادن جنازه‌ها مشخص نیست. طبق اعلام این سازمان حدود ۱۰۰ نفر از معترضان که در درگیری با مأموران مجروح شده‌اند در بیمارستان امام رضا تحت درمان قرار گرفته‌اند.

معترضان در شهرهای مختلف می‌گویند ماموران جمهوری اسلامی بی‌مهابا به سمت آن‌ها شلیک می‌کنند و تعداد زیادی تاکنون توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده یا زخمی شده‌اند. برخی از گزارش‌های تایید نشده از کشته‌شدن ده‌ها نفر در درگیری‌های روزهای گذشته خبر می‌دهند. هیچ آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها وجود ندارد و مقامات ایران از اظهارنظر خودداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.