ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خسارت اعتراضات ده‌ها برابر کمتر از خسارت فرارهای مالیاتی

  خسارات به فروشگاه‌ها و بانک‌ها و جایگاه‌های سوخت ۸۰۰ برابر کمتر از فرارهای مالیاتی بود. سکوت درباره تعداد کشته‌شدگان همچنان ادامه دارد.  

در اعتراضات ۲۴ تا ۲۸ آبان نمادهای مذهبی و به ویژه حوزه‌های علمیه، موسسات مالی، بانک‌ها و همینطور فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کانون توجه معترضان قرار داشت. همچنان از تعداد کشته شدگان و مجروحان پنج روز گذشته اطلاع چندانی در دست نیست. با این‌حال گزارش‌هایی از خسارت به فروشگاه‌ها، بانک‌ها و حوزه‌های علمیه در رسانه‌های داخلی منتشر شده است که اعتراضات را بر اساس گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در حد یک شرارت و معترضان را به عنوان گروهی از اشرار جلوه دهند. غافل از آنکه میزان خسارت‌ها در اعتراضات دست‌کم ۸۰۰ برابر کمتر از خسارتی است که هر سال فرارهای مالیاتی به بار می‌آورد.

شعبه یک بانک در شهرک قدس

فروشگاه‌ها، بانک‌ها و جایگاه‌های سوخت

خبرگزاری امنیتی فارس نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد که در اعتراضات روزهای گذشته حدود ۸۰ فروشگاه زنجیره‌ای تخریب و به آتش کشیده شدند. امیرخسرو فخریان، رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مجموع خسارات وارد شده به تجهیزات، کالاها و فضای فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و به خبرگزاری فارس گفت:

«بخش اعظم خسارت وارد شده به فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سوی آشوبگران مربوط به حاشیه استان تهران و استان البرز بوده است.»

بر همین اساس اغلب فروشگاه‌هایی که به آتش کشیده شدند عبارت‌اند از: مارلیک (جنوب کرج)، پرند، شهریار، رباط کریم، فردیس (کرج)، ملارد، شهرقدس، ورامین و حسن‌آباد (ری) و یک فروشگاه زنجیره‌ای هم در شرق تهران.

به گزارش فارس چند فروشگاه زنجیره‌ای هم در اصفهان، سرآسیاب البرز، بعثت سنندج و دولت‌آباد کرمانشاه تخریب و به آتش کشیده شده‌اند.

معترضان در خرم‌آباد حدود ۴۰ بانک را به آتش کشیدند. در فردیس کرج همه بانک‌ها خسارت دیدند و برخی تا مرز تخریب کامل پیش رفتند. در تهران نیز تعداد زیادی بانک آسیب دید. در مجموع حدود ۳۰۰ شعبه بانک همراه با خودپردازهایشان تخریب شد. مسئولان میزان خسارت‌ها را ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

حدود ۱۸۰ جایگاه سوخت آسیب دیدند یا به آتش کشیده شدند. هزینه خسارت‌ها ۶۳ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

در مقایسه با خسارت‌هایی که از فرارهای مالیاتی به بار آمده، خسارت‌های یاد شده ناچیز به نطر می‌رسد:

 طبق گزارش مرکز آمار فرار مالیاتی گروه مشاغل آزاد در ایران ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بر همین اساس میزان معافیت‌های مالیاتی در ایران هم ۸۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که بخشی از این معافیت‌ها در مناطق آزاد است. از جمله معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد و معافیت از پرداخت مالیات ارزش افزوده. با این تفاصیل میزان خسارت‌هایی که اعتراضات به بار آورده ۸۱۳ برابر کمتر از میزان فرارهای مالیاتی است.

حمله به حوزه‌های علمیه

یکی از مدارس علمیه شیراز

حجت‌الاسلام محمد استوار میمندی، رئیس حوزه‌های علمیه استان فارس اعلام کرد که چهار مدرسه علمیه در این استان در جریان اعتراضات آسیب دید و از آن میان یک مدرسه علمیه به کل تخریب شد. طلبه‌ها پیش از هجوم معترضان به این مدارس محل را تخلیه کرده بودند.

به گفته استوار میمندی مدرسه علمیه «سفیران هدایت» در شهرک گلستان کاملاً در آتش سوخته است. شامگاه یکشنبه ۲۶ آبان معترضان به این مدرسه علمیه و همچنین به مدرسه علمیه «امام حسن»در حومه شیراز حمله کردند. شیشه‌های این مدرسه علمیه دوم شکسته و بخشی از مسجد نیز در حریق از بین رفته است.

به گفته رئیس حوزه‌های علمیه استان فارس علاوه بر این دو مدرسه علمیه، حوزه علمیه کازرون نیز آسیب زیادی دیده است. علاوه بر این، معترضان حوزه علمیه خاتم‌الانبیا واقع در بلوار احمدی جنوبی شیراز و نیز درِ ورودی موسسه الغدیر که جنب این مدرسه قرار دارد را به آتش کشیدند.

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین جمعه گذشته در اهواز آغاز شد و به زودی به بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران سرایت کرد. شیراز یکی از کانون‌های اعتراضات بود. جنوب این شهر برای مدتی تحت کنترل معترضان درآمد. طرح توسعه «حرم شاهچراغ» در شیراز برای توسعه معارف شیعه در جنوب ایران با بودجه کلان زیر نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

روزنامه جمهوری اسلامی ۲۹ خرداد ۹۷ در انتقاد از این طرح نوشته بود:

«در شرایطی که مشکلات اقتصادی، زندگی را بر مردم دشوار کرده، در شیراز کلنگ توسعه حرم شاهچراغ با بودجه ۱۱ میلیاردی به زمین زده شد. قسمت اول این طرح قرار است ظرف سه سال اجرا شود و در صورت تامین بودجه جهت تملک زمین‌های اطراف، قسمت‌های دوم و سوم این طرح نیز به اجرا در خواهد آمد. از شهرداری شیراز نیز خواسته شده برای تامین بودجه به این طرح کمک کند. به دست‌اندرکاران این طرح توصیه می‌کنیم به جای این اقدام غیرضروری، این بودجه را صرف کمک به فقرای منطقه کنند و از این طریق قلب حضرت احمد بن شاهچراغ را شاد نمایند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سهیل بشردوست

    فاصله وقایع هر ماه داره بهم نزدیک تر میشه، عین درد بارداری در نزدیکی رسیدن بزمان تولد نوزاد...