ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم زندان برای فعالان محیط زیست در حصر اینترنت  

 در  میان اعتراضات آبان ۹۸ دادگاه انقلاب فرصت را مغتنم شمرد و شش تن ازفعالان محیط زیست را به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرد.

 شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی شش تن از فعالان محیط زیست را به اتهام جاسوسی از مراکز نظامی برای آمریکا در پوشش و به بهانه فعالیت‌های محیط زیستی به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرد. نیلوفر بیانی به ۱۰ سال زندان و رد مال شش سال کار در سازمان ملل، مراد طاهباز به ۱۰ سال زندان، طاهر قدیریان و هومن جوکار هر یک به ۸ سال زندان و امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی هر کدام به ۶ سال زندان محکوم شدند. حکم سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه هنوز مشخص نشده است.

فعالان بازداشتی ــ عکس: آرشیو

به گزارش خبرگزاری های داخلی، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه شامگاه گذشته (چهارشنبه ۲۹ آبان) اعلام کرد که متهمان به حبس تا ۱۰ سال محکوم‌ شده‌اند. به گفته اسماعیلی رای دادگاه بدوی و قابل تجدید نظرخواهی است. وکیلان متهمان در دادگاه حضور نداشتند و در ۲۲ ماهی که از بازداشت آن‌ها می‌گذرد، دادگاه انقلاب در ۳۶ جلسه به اتهامات آنان رسیدگی کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که متهمان و وکلای مدافع آنها ۲۰ روز فرصت دارند تا نسبت به رای صادر شده تجدید نظرخواهی کنند.

بهمن ۹۶ نیروهای اطلاعات سپاه هشت تن از فعالان محیط زیست از موسسه حیات وحش پارسیان، از جمله کاووس سید امامی را بازداشت کردند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند سید امامی در زندان خودکشی کرده است. حکم سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه، دو تن دیگر از فعالان بازداشتی هنوز مشخص نشده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست کارشناس دیده‌بان حقوق بشر تأیید کرده که دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی رأی متهمان را بدون حضور وکلای آنان صادر کرده است. سخنگوی قوه قضائیه خلاف آن را ادعا می‌کند.

دادگاه فعالان محیط زیست در حصر خبری در میان اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی چند روز گذشته که بیش از یکصد شهر ایران را درگیر کرد، صادر شد. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل در این اعتراضات که جمعه ۲۴ آبان آغاز شد بیش از یکصد نفر کشته شده‌اند. تعداد دقیق کشته‌شدگان و مجروحان مشخص نیست.

تارا سپهری‌فر از دیده‌بان حقوق بشر در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت:

«ما هنوز سندی مشاهده نکردیم که نشان دهد متهمان خلافی مرتکب شده‌اند. دادگاه این فعالان را به شکل غیر شفاف و ناعادلانه [به زندان‌های طولانی‌مدت] محکوم کرد و اتهام آزار و اذیت در زندان را هم ندیده گرفت.»

پیش از این محافل حقوق بشری از احتمال شکنجه و آزار فعالان محیط زیست در بازداشتگاه‌های سپاه خبر داده بودند. خانواده کاووس سید امامی خودکشی این فعال محیط زیست در زندان را رد کرده است.

اطلاعات سپاه فعالان محیط زیست موسسه حیات وحش پارسیان را متهم کرده بود که با دوربین‌های ساخت آمریکا به بهانه فیلمبرداری از گونه‌های در حال انقراض، از تأسیسات نظامی سپاه فیلمبرداری کرده است. خروج آمریکا از برجام و تنش‌ها بر سر برنامه موشکی سپاه پاسداران در طرح این اتهامات بی‌تأثیر نبود. سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت اطلاعات اتهام جاسوسی فعالان محیط زیست را رد کردند. آن‌ها ابتدا به افساد فی‌الارض متهم شده بودند.

کاوه مدنی، پژوهشگر محیط زیست و معاون سابق سازمان محیط زیست ایران در مصاحبه با واشنگتن پست گفت:

«من گمان می‌کنم فعالان محیط زیست قربانی جنگ قدرت بین سپاه پاسداران و مخالفان جهانی آن‌ها شدند.»

مدنی هم بیش و کم همزمان با با بازداشت کاووس سید امامی بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت، سپس استعفا داد و از ایران خارج شد. مدنی در ادامه مصاحبه با واشنگتن پست گفت:

«هیچکس نمی‌داند که فعالان بازداشتی محیط زیست چه خلافی مرتکب شده‌اند. هرگز اتهام آنها به طور شفاف بیان نشد و با وجود تبلیغاتی که علیه آن‌ها به راه افتاد، حامیان محیط زیست همواره از تلاش بازداشتی‌ها و عشق آن‌ها به حیات وحش و طبیعت تجلیل کرده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.