ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وصل آرام، هدایت‌شده و «آزمایشی» اینترنت در ایران

رسانه‌های ایران از وصل اینترنت در بخش‌هایی از چند شهر خبر داده‌اند. سایت «نت‌بلاکز» دسترسی به اینترنت در ایران را ۱۰ درصد عنوان کرده است. اما گفته می‌شود وصل اینترنت به صورت آزمایشی است.

پس از گذشت پنج روز از قطعی اینترنت در ایران، رسانه‌های داخلی از وصل اینترنت در بخش‌هایی از چند شهر و استان خبر داده‌اند. سایت «نت‌بلاکز» هم از افزایش میزان دسترسی به اینترنت خبر داده است. اما گفته می‌شود که وصل اینترنت در ایران به‌شکل آزمایشی صورت گرفته و پایداری آن قابل اطمینان نیست.

عکس از آرشیو

رسانه‌های ایران ظهر پنج‌شنبه ۳۰ آبان از دسترسی کامل استان هرمزگان به اینترنت جهانی و برقراری دسترسی به واتس‌اپ و اینستاگرام خبر داده و نوشتند به نظر می‌رسد روند اتصال مجدد به اینترنت جهانی در کشور به صورت تدریجی آغاز شده است.

همچنین گفته شده که در مناطقی از تبریز، اراک، مشهد، کرمانشاه و قم اینترنت خانگی (ADSL) وصل شده است. در برخی مناطق نیز ایرانیان موفق شده‌اند با وی‌پی‌ان به اینترنت وصل شوند.

وب‌سایت ماهنامه «پیوست» در ایران نوشته است: «طبق تصمیم شورای امنیت دسترسی کاربران به شبکه بین‌المللی اینترنت به‌صورت مرحله‌ای با رفع محدودیت دانشگاه‌ها، کسب‌وکارها و استان‌های آرام کشور آغاز شده است.»

سازمان نظارتی «نت‌بلاکز» نیز روز پنج‌شنبه تائید کرد که پس از ۱۱۳ ساعت قطعی اینترنت در ایران، اتصال داخل ایران به اینترنت جهانی به آرامی در حال افزایش است و به ۱۰ درصد رسیده است. پیش از این براساس آمار این سازمان دسترسی به اینترنت در ایران به چهار درصد رسیده بود. با این حال «نت‌بلاکز» گفته است که هنوز معلوم نیست این ترمیم پایدار باشد.

At the current time national connectivity has risen further to 10%.\nFollow our live report for updates on the situation 📰https://t.co/1Al0DT8an1\n— NetBlocks.org (@netblocks) 21. November 2019

در پی گسترش اعتراضات اخیر در ایران پس از گرانی ۳۰۰ درصدی بنزین، اینترنت از شامگاه شنبه ۲۵ آبان به دستور شورای امنیت کشور از دسترس خارج شد و برخلاف وعده‌ها که قرار بود تنها برای ۲۴ ساعت قطع باشد، تا امروز (پنج‌شنبه) اتصال کاربران ایران به اینترنت جهانی میسر نبود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت دو روز پیش گفته بود: «من اطلاع دارم در استان‌هایی که از اینترنت سوء استفاده صورت نمی‌گیرد استان به استان اینترنت آن‌ها وصل خواهد شد و به حالت طبیعی برمی‌گردد.» او همچنین تأکید کرده بود که نگرانی بزرگ‌تر حفظ آرامش در کشور است و تا زمانی که از «آرامش در استان‌ها» اطمینان حاصل شود، اینترنت مسدود خواهد بود.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز روز گذشته، چهارشنبه ۲۹ آبان) در حاشیه نشست هیئت دولت اظهار امیدواری کرده بود که با بازگشت آرامش «در آینده خیلی نزدیک» اینترنت وصل شود.

در همین حال وب‌سایت «پیوست» روز پنج‌شنبه در پی انتشار خبر وصل اینترنت در برخی از شهرها نوشته است: «طبق اطلاعات دریافتی گفته می‌شود گشایش مرحله‌ای آزادسازی دسترسی بخش‌های مختلف کشور به اینترنت بین‌المللی به صورت آزمایشی است و در صورت اطمینان از عدم بروز فضای ناامنی در شهرهای مختلف کشور برای شهروندان تمامی کاربران خواهند توانست طی هفته آینده به اینترنت بین المللی دسترسی داشته باشند.»

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه گفت: «به نظر من ادامه قطع اینترنت با توجه به بازگشت آرامش به کشور ضرورتی ندارد. مسئولیت این امر با وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور است، اگر وزیر کشور بخواهد بر ادامه قطع اینترنت اصرار بورزد، مجلس عکس العمل نشان خواهد داد.»

قطع پنج روزه اینترنت در ایران خسارت‌های اقتصادی زیادی وارد کرده است اما هنوز میزان دقیق آن مشخص نیست. سایت «نت‌بلاکز» مجموعه خسارت وارد شده به اقتصاد ایران در این پنج روزه را یک میلیارد دلار تخمین زده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.