ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: دولت‌مردان باید به سرکوب مرگبار معترضان خاتمه دهند

عبدالکریم لاهیجی- دولت‌مردان باید فوری به سرکوب مرگبار‌ اعتراض‌ها خاتمه دهند، فوری و بدون قید و شرط کلیه‌ی معترضان بازداشت شده را آزاد کنند و به خانواده‌های قربانیان غرامت بدهند.

پاریس، لندن، ۲۰ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۹ آبان ۱۳۹۸) ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های ایرانی عضو آن، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر، امروز اعلام کردند: دولت‌مردان ایران باید فوری به سرکوب مرگبار معترضان که در بسیاری از شهرها برای ابراز مخالفت با افزایش قیمت بنزین به خیابان‌هاریخته‌اند، پایان دهند.


فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر گفتند: بر اساس عهدنامه‌های بین‌المللی حقوق بشر که ایران عضو مُتعاهِد آنهاست، دولت‌مردان وظیفه دارند در موارد نقض حقوق بشر از جمله درباره‌ی کاربرد خشونت مرگبار به دست ماموران نهادهای مجری قانون و ماموران امنیتی لباس شخصی تحقیق کنند و مرتکبان آن را پاسخگو سازند.

شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، گفت:

«رهبر جمهوری اسلامی آیت الله خامنه‌ای با خطاب قراردادن مردم معترض به عنوان “اشرار” راه را برای سرکوب آنان به دست نیروهای امنیتی و انتظامی هموار کرد. حمایت او از افزایش قیمت بنزین که هزینه‌های غیرقابل تحمل زندگی را برای اکثریت مردم باز هم افزایش بیشتری خواهد داد، نشان می‌دهد که وی تا چه اندازه از زندگی شهروندان عادی بی خبر است.»

دولت‌مردان ایران صبح زود ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آبان ۱۳۹۸)‌ قیمت‌های تازه بنزین را با افزایشی تا ۳.۵ برابر اعلام کردند. این افزایش قیمت به تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه انجام شد که سران سه قوه‌ی کشور عضو آن هستند. رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای که این شورای غیرقانونی تازه را در خرداد ۱۳۹۷ تشکیل داد از تصمیم‌های آن حمایت می‌کند.

تظاهرات گسترده‌ی مردم عصر روز ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) در شهرهای جنوبی کشور آغاز شد و به بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر کشور گسترش یافت. دولت‌مردان، به سردمداری آیت‌الله خامنه‌ای، با جلوگیری از بحث و لغو احتمالی افزایش قیمت بنزین در مجلسِ کاملاً طرفدار حکومت واکنش نشان و به نیروهای امنیتی دستور دادند تا اعتراض‌هارا در هم بکوبند و اینترنت را نیز به طور کامل قطع کردند.

ماموران نیروهای امنیتی به معترضان حمله کردند، آنها را وحشیانه مورد ضرب و جرح قرار دادند و برای پراکندن معترضان گلوله‌های جنگی و گاز اشک آور به سوی آنها شلیک کردند. تک تیرانداز‌ها در روزهای ۱۶ تا ۱۸ نوامبر (۲۵ تا ۲۷ آبان) در شهرهای مختلف، از جمله در کرج (استان البرز)، ساوه (استان مرکزی)، مریوان (استان کردستان)، اصفهان (استان اصفهان)، کرمانشاه (استان کرمانشاه)، شیراز (استان فارس)، تهران و شهریار (شرق تهران)، به سوی معترضانی که می‌کوشیدند از خود دفاع کنند تیراندازی کردند و آنها را کشتند.

ده‌ها معترض در شهرها و استان‌های مختلف در سراسر کشور کشته شده‌اند. منابع رسمی تا به امروز شمار معترضان کشته شده یا شمار معترضان دستگیر شده را منتشر نکرده‌اند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر از این بیم دارند که چند صد نفر از معترضان کشته شده‌اند، اما خودداری دولت از انتشار اطلاعات مربوطه مانع از تعیین شمار دقیق تلفات می‌شود. تنها خبر مربوط به شمار دستگیرشدگان را خبرگزاری نیمه رسمی فارس در روز ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) به نقل از مقامی ناشناس منتشر کرد که گفته بود در روز ۱۵ نوامبر تا ۱۸ نوامبر (۲۴ تا ۲۷ آبان) ۱۰۰۰ معترض دستگیر شده‌اند.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، نیز گفت:

«دولت‌مردان باید فوری به سرکوب مرگبار‌ اعتراض‌ها خاتمه دهند، فوری و بدون قید و شرط کلیه‌ی معترضان بازداشت شده را آزاد کنند و به خانواده‌های قربانیان غرامت بدهند.»

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) از دولت‌مردان ایران خواست تا از به‌کارگیری خشونت برای پراکندن گردهمایی‌های صلح‌آمیز خودداری و آزادی بیان، آزادی گردهمایی و آزادی تشکل را، از جمله با برقراری دسترسی مردم ایران به اینترنت و دیگر شکل‌های ارتباطی، رعایت کند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر علاوه بر تایید توصیه‌های دفتر کمیسر عالی حقوق بشر از جامعه‌ی بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا، می‌خواهند تا دولت‌مردان جمهوری اسلامی ایران را به همکاری با کارشناسان ویژه حقوق بشر سازمان ملل فرا بخوانند تا در انجام تحقیقات مستقل و غیرجانبدارانه درباره‌ی به‌کارگیری خشونت مرگبار به دست نیروهای امنیتی، شناسایی مرتکبان آن و سپردن آنها به دست عدالت تسهیل ایجاد شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • به سرکوب مرم معترض پایان دهید

    کانون نویسندگان ایران: به سرکوب مرم معترض پایان دهید ▪️"کانون نویسندگان ایران" در بیانیه‌ای که منتشر کرده از مقامات ایران خواسته است تا "به سرکوب مردم معترض" پایان دهند و هشدار داده است که " حاکمان به جای تحقیر، تهدید و سرکوب معترضانی که جز فریاد سلاحی ندارند، به حق آزادی بیان آنها تمکین کنند. ▪️این کانون برخورد "خشونت‌بار" با آزادی بیان را محکوم کرده و خواستار آزادی "همه بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر" شده است. ▪️این بیانیه افزوده است "هر بار که صاحبان قدرت با استفاده از قوه‌ قهریه اعتراض‌ها را پس زده‌اند، زمانی دیگر، با توان، سرعت و خشم بیشتر سر برآورده است؛ چنان‌که دور تازه‌ی اعتراض مردم که از ۲۴ آبان آغاز شده، به سرعت گسترش یافت و دامنه‌اش در کمتر از ۲۴ ساعت به ده‌ها شهر کوچک و بزرگ رسید." ▪️در بیانیه کانون نویسندگان ایران با اشاره به قطع اینترنت در کشور آمده است: "قطع سراسری اینترنت و محروم کردن مردم ایران و جهان از دسترسی به اخبار رویدادها، شگردی دیگر برای سرکوب اعتراض‌ها دور از چشم جهانیان و شکلی دیگر از سانسور است."

  • بسیجی سابق از حاکمیت بریده

    بوشهر! ▪️مجروحان جنگی، کهنەسربازان و بسیجیان دیروز از ظلم و سرکوب حاکمیت بریده اند!

  • جنایتکارانی مثل "آدمیرال" شمخانی

    شمخانی گفته: تک تک اغتشاشگران در هر جای ایران که باشند، شناسایی شده و به سزای عمل خود خواهند رسید ▪️ یک مجتمع آپارتمانی به ارزش دست‌کم هزار میلیارد تومان در خیابان فرشته تهران و حضور در شرکت کشتیرانی «آدمیرال» از جمله دارایی‌های علی شمخانی، دبیر شورای امنیت جمهوری اسلامی ‌ست. پس شگفت‌زده نشوید که او خواستار دستگیری و مجازات تک ‌تک اغتشاش‌گران می‌شود! ▪️این یک جنگ طبقاتی است که در آن غارتگران دارایی های مردم برای حراست از غارتگری خود، به کشتار و قتل عام رو آورده اند. جنایتکارانی مثل شمخانی را باید به جرم جنایت علیه بشریت، خیانت به مردم ایران، و غارت دارایی های ملی بر صندلی اتهام نشاند.

  • "تنها در عرض چهل روز !"

    لوموند: تظاهرکنندگان عراقی و ایرانی با دشمن مشترکی به نام جمهوری اسلامی دست و پنجه نرم میکنند. معترضین عراقی با مباهات به معترضین ایرانی مینگرند، کسانی که مانند آنان عکسهای رهبر جمهوری اسلامی را لگدمال میکنند و خواهان سقوط رژیم هستند. برخی از عراقی‌ها در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به شوخی و استهزاء نوشته‌اند که جمهوری اسلامی ایران چهل سال تمام بیهوده تلاش کرد تا انقلاب اسلامی خود را به عراق صادر کند. حال به نظر می‌آید که این عراق است که موفق شده است تنها در عرض چهل روز انقلاب خود را به ایران صادر کند.

  • موج بازداشت ها در کردستان

    موج بازداشت ها در کردستان ▪️اردوی کار: منابع خبری محلی می گویند که از روز گذشته شماری از فعالان مدنی در شهرهای #پیرانشهر، #سردشت و #مهاباد به اداره اطلاعات احضار شده‌اند.. ▪️این احتمال داده می‌شود که در روزهای آینده شاهد موجی از بازداشت فعالان مدنی در سایر شهرهای ایران باشیم.. @ordoyekar

  • نیروهای سپاه و بسیج و یگان ویژه با 20 تانک زرهی بندر ماهشهر را محاصره کرده اند

    ▪️اردوی کار: منابع محلی می گویند، نيروهاى امنيتى جمهوری اسلامی با استفاده از اسلحه و مهمات جنگى منطقه شهرک طالقانی را محاصره كرده و خواستار تسليم و بازداشت شهروندان اين شهر هستند. این نيروها همچنین به شهرك چمران وارد شده و تعداد زيادى از معترضان اين شهر را بازداشت كردند. هم اكنون بندر ماهشهر و شهرهاى همجوار آن امنيتى شده و توسط نيروهاى سپاه و بسيج و يگان ويژه اشغال شده اند. ▪️حضور 20 تانك زرهى و محاصره اين شهرها يعنى اعلان جنگ عليه مردم عرب اين خطه. اين شهرهاى كوچك طى اين چند روز ده ها تن شهيد داده و شمار زيادى از آنها مجروح و بازداشت شدند. @ordoyekar