ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار رئیس‌جمهوری اسرائیل درباره تأخیر در تشکیل دولت

نتانیاهو دادخواست دادستانی اسرائیل علیه خود را «اقدام به کودتا» نامید. محاکمه او بحران در تشکیل دولت را شدت بخشیده. در چنین شرایطی رووین ریولین هشدار داد که سیاست مهم‌تر از مردم نیست.

با صدور دادخواست علیه نتانیاهو، او تصمیم دادستانی اسرائیل را «اقدام به کودتا» خواند. هموار کردن راه برای محاکمه نتانیاهو، بحران سیاسیِ تشکیل دولت جدید در اسرائیل را بیشتر کرد. رئیس جمهوری این کشور نسبت به برگزاری یک انتخابات دیگر هشدار داد و به سیاستمداران گفت سیاست مهم‌تر از مسائل مردم نیست.

رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل ـ عکس از آرشیو

در روزهای آینده ممکن است برخی نمایندگان کنست (پارلمان اسرائیل) با قلم و کاغذی در دست در راهروهای پارلمان دیده شوند. کسی که بتواند دست‌کم امضای ۶۱ نماینده پارلمان را به‌دست آورد، بخت خوبی برای نخست‌وزیری بعدی اسرائیل خواهد داشت.

اما بخت یکی از این افراد کمتر شد. دادستانی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل دادخواستی صادر کرد. او متهم به فساد، اختلاس و کلاهبرداری شده است. اتهامات گسترده علیه نتانیاهو یکی از دلایلی است که چرا اسرائیل همچنان دولت جدید را تشکیل نداده است.

رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر درباره این تأخیر هشدار داد و گفت: «در گذشته بارها و بارها روشن کردم كه ملاحظات سیاسی نمی‌توانند تنها قطب‌نما باشد. سیاست مهم‌تر از بیماران در بیمارستان‌ها، مهم‌تر از کودکان دارای ناتوانی در یادگیری یا افراد دارای معلولیت، یا به قتل رسیدگان در جامعه عرب و یا ساکنان نوار غزه که به دنبال حمایت هستند، نیست.»

انتخابات اسرائیل ۱۷ سپتامبر / ۲۶ شهریور برگزار شد. این انتخابات در واقع تکرار انتخابات ۲۰ فروردین / ۹ آوریل بود. در انتخابات ۱۷ سپتامبر بنی گانتس، رهبر حزب «آبی و سفید» ۳۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را از آن خود کرد و حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با تصاحب ۳۱ کرسی در جایگاه دوم ایستاد.

نتانیاهو ماه گذشته از تشکیل کابینه فراگیر انصراف داد و مجوز تشکیل کابینه را به رئیس جمهوری بازگرداند. رووین ریولین نیز مأموریت تشکیل دولت جدید را به بنی گانتس واگذار کرد اما او نیز با شکست مواجه شد.

انتقاد رئیس‌جمهوری اسرائیل می‌تواند متوجه نتانیاهو و گانتس باشد. اکنون کنست تنها سه هفته فرصت دارد اکثریتی برای نخست‌وزیری بیابد، در غیر این صورت سومین انتخابات در کمتر از یک سال در اسرائیل برگزار خواهد شد. بسیاری از اسرائیلی‌ها از این شرایط خسته شده‌ و ناراضی هستند.

دادخواست آویخای مندل‌بلیت، دادستان اسرائیل، علیه نتانیاهو تشکیل دولت را پیچیده‌تر کرده است. دادستان اسرائیل، پنج‌شنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر در سه پرونده نتانیاهو را متهم کرد. در پرونده‌ موسوم به «۱۰۰۰» نتانیاهو متهم است که هدایای غیرقانونی از میلیاردرهای خارجی برای خود و همسرش گرفته و اتهامات او در این پرونده «فریبکاری» و «خیانت در امانت» است. در پرونده دوم موسوم به «۲۰۰۰» نخست‌وزیر اسرائیل متهم است که با مِنی موزِس، مالک روزنامه «یدیعوت آخرونوت» برای پوشش خبری مثبت و فشار بر روزنامه رقیب آن «اسرائیل هیوم» تبانی کرده و به همین خاطر به «خیانت در امانت» متهم شده است. در پرونده «۴۰۰۰»، نتانیاهو متهم است که یک شرکت مخابراتی دولتی را که مدت‌ها تنها شرکت مخابراتی اسرائیل بود، به شائول آلوویچ، مالک پایگاه خبری والانیوز فروخته و با دادن تسهیلات به او، وب‌سایت والانیوز خبرهای مثبتی از نتانیاهو منتشر کرده است. در این پرونده اتهام او دادن رشوه‌ است.

پس از اعلام دادخواست دادستانی، نتانیاهو اعلام کرد قصد کناره گیری ندارد. او گفت «ما شاهد یک اقدام به کودتاه از سوی پلیس با اتهامات ساختگی هستیم. (...) اجازه نمی‌دهم دروغ پیروز شود. با سرسپردگی به رهبری کشور ادامه خواهم داد.»

بنی گانتس اما گفت نتانیاهو «ثابت کرد که باید از مقام خود کناره‌گیری کرده و بر امور حقوقی خود متمرکز شود». گانتس از دستگاه قضایی حمایت کرد و گفت آن‌چه رخ داد «کودتا نبود»، بلکه اقدام نتانیاهو به «تحکیم خود در قدرت» بود.

در واقع  این دو بازیگر اصلی صحنه سیاسی اسرائیل می‌توانند با هم دولت تشکیل دهند اما از آن‌جا که نتانیاهو اصرار دارد احزاب راستگرا و فوق محافظه‌کار در دولت باشند و بسیاری از نمایندگان حزب «آبی و سفید» با آن مخالفند عملاً چنین امری ناممکن شده است.

با دادخواست دادستانی علیه نتانیاهو و اتهامات علیه او، نزدیک شدن حزب «آبی و سفید» به لیکود دشوارتر شده است. با این‌حال، یدیدیا اشترن از مؤسسه دموکراسی اسرائیل می‌گوید: «تفاوت‌های واقعی بین گانتس و نتانیاهو چندان بزرگ نیست. اگر فقط آن‌ها بتوانند تصمیم بگیرند در دو ثانیه دولت تشکیل می‌دهند، اما سیاست در اسرائیل بسیار شخصی شده است. همراهان گانتس نمی‌خواهند با نتانیاهو همکاری کنند.»

کیفرخواست علیه نتانیاهو همچنین می‌تواند در بن‌بست کنونی حرکتی ایجاد کند. از هفته‌ها قبل گیدئون سار، رقیب درون‌حزبی نتانیاهو، گفته است که می‌خواهد جایگزین او شود. تاکنون بخش بزرگی از لیکود به نتانیاهو وفادار مانده است اما معلوم نیست که این شرایط تا چه زمانی ادامه یابد. بنابراین، در سه هفته آینده نگاه‌ها به اعضای کنست خواهد بود. در واقع کار زیادی برای تشکیل دولت جدید لازم نیست: یک قلم و یک تکه کاغذ و ۶۱ امضا.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.