ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطع اینترنت: ساز و کار مالی با خارج از ایران مختل شد

دبیر کل کانون صرافان ایران اعلام کرد عملاً امکان ارسال حواله‌ها وجود ندارد و صرافان ترجیح داده‌اند کار را تعطیل کنند. شاخص بورس ۴۵۰۰ واحد کاهش یافته است.

بر اساس اطلاعات سایت «نت‌بلاکز» شش روز بعد از قطع اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت به دستور شورای امنیت کشور، همچنان سطح دسترسی به اینترنت در ایران زیر ۱۵ درصد است و علاوه بر این اینترنت تلفن‌های همراه در سراسر کشور قطع است. دبیر کل کانون صرافان ایران اعلام کرد که عملاً امکان ارسال حواله‌ها وجود ندارد، ساز و کار مالی با خارج از ایران مختل شده و صرافان ترجیح داده‌اند کار را تعطیل کنند.

تصویری از تابلو نرخ ارز در ویترین یک صرافی در تهران
یک صرافی در تهران (عکس: آرشیو)

 شهاب قربانی، دبیرکل کانون صرافان جمعه یکم آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از توقف فعالیت صرافان کشور در نبود اینترنت خبر داد:

«قطعی اینترنت باعث تعطیلی صرافی‌ها شده است. وقتی خرید و فروش انجام نشود گستره رکود افزایش می‌یابد، معامله‌ای انجام نمی‌شود که بخواهد قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.»

به گفته قربانی گزارش‌های تلفنی مستند نیستند و احتمال جعل اسناد و حواله‌ها و تاییدهای نابجا وجود دارد، ارسال حواله‌ها از طریق فکس هم میسر نیست به این دلیل ساده که طرف مقابل صرافان ایرانی در کشورهای خارجی فکس ندارند. به همین سبب قطعی اینترنت در ایران سبب توقف کار صرافان و رکود مالی در کشور شده است.

 محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات جمعه یکم آذر، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که اینترنت در برخی نقاط ایران برقرار شده و اینترنت سایر نقاط هم با تصویب شورای امنیت کشور وصل خواهد شد. اما ظاهراً ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در مورد قطع و وصل اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت تصمیم‌گیرنده اصلی است. پروانه مافی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی جمعه یکم آذر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«در جلسه‌ای که به همراه دستگاه دیپلماسی خدمت آقای رئیسی رسیدیم، به عنوان یکی از اعضای جلسه سران آنجا مطرح کردم که بسیاری از کسب و کارهای مردم به اینترنت مربوط می‌شود و مشکلات نداشتن اینترنت گرفتاری‌های زیادی را برای مردم می‌آورد. سعی کردیم صدای مردم را برسانیم.»

مافی در ادامه این مصاحبه گفت ظاهراً به او وعده داده‌اند که تا آخر هفته «این مشکل تا اندازه‌ای حل می‌شود.»

شورای امنیت کشور به ریاست عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور غروب ۲۵ آبان برای مقابله با موج اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین ارتباط ایران با شبکه جهانی اینترنت را قطع کرد. احمد خاتمی، خطیب جمعه در نماز جمعه این هفته تهران خواهان قطع دائمی اینترنت در ایران شد:

«از تدبیرهای ستودنی در این ماجرا قطع اینترنت بود. از مسئولان درخواست می‌کنم، اینترنت بومی را هر چه زودتر راه اندازی کنند. تقاضا دارم اینترنت را باز باز نکنید. دیدید که به مردم جنایت یاد می دادند.»

چهارشنبه گذشته مدیر عامل بازار بورس تهران از کاهش شاخص‌های بازار سرمایه در اثر قطعی اینترنت خبر داده و گفته بود:

«در روزهای اخیر بازار سرمایه نزدیک به ۴۵۰۰ واحد کاهش شاخص شده، چون این حس ایجاد شده که ریسکی در بازار وجود دارد، آنچه مشخص است این است که با قطعی اینترنت، کسب‌وکارهای مجازی قربانی اول خواهند بود.»

کاهش فروش ۷۰ تا ۹۰ درصدی سالن‌های سینما و تئاتر و همینطور اخلال در فعالیت تمام کارهای دفاتر خدمات مسافرتی که در حوزه گردشگری خارجی فعال هستند از دیگر پیامدهای اقتصادی قطع اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت است.

احمد خاتمی،سخنگوی خبرگان رهبری در حاشیه جلسه کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری که پنجشنبه ۳۰ آبان در قم برگزار شد اعلام کرد که اعضای این کمیسیون  در مصوبه‌ای از مسئولان خواستند از این پس به «شبکه‌ها و فضای مجازی خارجی» اجازه فعالیت ندهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.