ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری‌های تازه در بغداد چندین کشته و مجروح بر جای گذاشت

به گفته مقامات عراقی، در درگیری‌ نیروهای امنیتی با معترضان در نزدیکی پل استراتژیک احرار در بغداد، چهار تظاهرکننده کشته و ۶۱ نفر زخمی شدند.

بغداد بار دیگر صحنه‌ ناآرامی‌های تازه‌ای شد. در نزدیکی یک پل استراتژیک که به منطقه سبز دولتی وصل می‌شود، چهار نفر از معترضان در درگیری با نیروهای امنیتی کشته و ۶۱ نفر زخمی شدند.

معترضان بر پل سنک ــ عکس: SABAH ARAR / AFP

پرسنل امنیتی و بیمارستان‌ها در بغداد جمعه یکم آذر / ۲۲ نوامبر اعلام کردند که چهار نفر در درگیری با نیروهای امنیتی در خیابان راشد بغداد کشته شدند. دو تظاهرکننده بر اثر گاز اشک‌آور و دو نفر دیگر بر اثر شلیک گلوله‌های واقعی توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

این درگیری‌ها پس از خشونت‌های شدید بین تظاهرکنندگان ضددولتی و نیروهای امنیتی در روزهای اخیر رخ داد. دست کم ۱۰ تظاهرکننده در درگیری‌های روز گذشته پنج‌شنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر در همان خیابان در نزدیکی پل احرار کشته شدند.

تظاهرکنندگان در نبرد با نیروهای امنیتی چندین میدان در بغداد و بخش‌هایی از سه پل را اشغال کردند. این پل‌ها منجر به منطقه سبز، جایی که ساختمان‌های دولتی عراق قرار دارند منتهی می‌شوند.

در اعتراضات عراق که از یکم اکتبر سال جاری با درخواست مقابله با فساد اقتصادی و بهبود وضع معیشتی و وضع اشتغال و در اعتراض به خدمات دولتی ناکافی آغاز شده دست‌کم ۳۳۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند. معترضان خواهان تغییر نظام سیاسی عراق از پارلمانی به ریاستی و پایان سهمیه‌بندی مشاغل پردرآمد برای احزاب سیاسی‌‌اند.

اعتراضات روز جمعه در بغداد پس از آن شدت گرفت که آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق هشدار داد چیزی جز اصلاحات سریع در انتخابات ناآرامی‌ها را برطرف نخواهد کرد.

آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ کوتاهی که امروز در خطبه جمعه در صحن کربلا قرائت شد تأکید کرد که راه برون‌رفت از بحران فعلی در عراق تسریع در اتمام دو قانون انتخابات و کمیسیون عالی مستقل انتخابات است.

بسیاری از معترضان که از وعده‌های اصلاحات دولت ناراضی هستند، در هفته‌های اخیر به تاکتیک‌های نافرمانی مدنی روی آورده‌اند.

آن‌ها بندر ‌ام قصر در نزدیکی بصره را پس از وقفه‌ای کوتاه از روز دوشنبه ۲۷ آبان / ۱۸ نوامبر بار دیگر مسدود کرده بودند اما روز جمعه رویترز گزارش داد که کارکنان بندر موفق شدند اقلام غذایی و کالاهای اساسی را از کشتی‌ها تخلیه و به بصره منتقل کنند. بر همین اساس فعالیت بندر اما هنوز کاملاً از سر گرفته نشده است.

سخنگوی دولت عراق پیش از این گفته بود، در هفته اول بسته شدن بندر استراتژیک ام قصر بیش از ۶ میلیارد دلار به عراق هزینه ضرر زده شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.