ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: دور جدید فشارها بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد که دست‌کم شش روزنامه‌نگار شاغل در خارج از ایران گفته‌اند تحت ارعاب و آزار جدی از سوی حکومت ایران قرار گرفته‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای گفته است فشارهای حکومت ایران  بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور ادامه دارد. این نهاد از جمهوری اسلامی خواسته است که تهدیدهای خود علیه روزنامه‌نگاران را متوقف کند.

عکس از آرشیو

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) جمعه یکم آذر / ۲۲ نوامبر در بیانیه تازه‌ای نوشته است هم‌زمان با افزایش نگرانی‌های بین‌المللی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی فشار بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور را افزایش داده است.

براساس این بیانیه، دست‌کم شش روزنامه‌نگار شاغل در خارج از ایران به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفته‌اند که تحت ارعاب و آزار جدی از سوی حکومت ایران قرار گرفته‌اند.

به‌گفته یکی از این روزنامه‌نگاران نیروهای امنیتی به‌تازگی با والدین او تماس گرفته، آن‌ها را احضار کرده و از آن‌ها خواسته‌اند او را متقاعد کنند تا کارش را متوقف کند.

به خانواده یک روزنامه‌نگار دیگر نیز هشدار داده شده که «اگر فرزند شما شغل خود را ترک نکند، مأموران ما او را با زور به ایران باز می‌گردانند.»

سپاه پاسداران ۲۲ مهر در اطلاعیه‌ای خبر از دستگیری روح‌الله زم، مدیر سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز با «به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری» داد و او را «تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه» و «حمایت و پشتیبانی» سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و «مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی» توصیف کرد. جمهوری اسلامی پیشتر کانال تلگرامی آمدنیوز را مسئول تهییج معترضان در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ خوانده و با استفاده از این ادعا دسترسی به پیام‌رسان تلگرام را در ایران مسدود کرده بود. روح‌الله زم در فرانسه به‌سر می‌برد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفته است فشارهای جدید بر روزنامه‌نگاران خارج از کشور پس از ارعاب قبلی کارمندان سابق و فعلی سرویس فارسی شبکه بی‌بی‌سی، و خانواده‌های آن‌ها، صورت می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۷، دستگاه قضایی ایران بیش از ۱۵۰ روزنامه‌نگار ایرانی و کارمندان بی‌بی‌سی فارسی را از هرگونه معامله حقوقی در داخل ایران منع کرد، که در برخی موارد با مسدود کردن دارایی آن‌ها نیز همراه بود.

به‌گفته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، از جمله موارد دیگری که حکومت ایران در محدود کردن و ارعاب روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور استفاده می‌کند، دستگیری و بازداشت خودسرانه اعضای خانواده در ایران، مصادره گذرنامه و ممنوعیت سفر برای جلوگیری از خروج افراد از ایران، استراق سمع مستمر روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آن‌ها و انتشار اخبار جعلی و ایجاد بدنامی برای این افراد، به ویژه زنان روزنامه‌نگار، بوده است.

این فدراسیون از حکومت ایران خواسته است تا تهدیدها و فشارهای جدیدی را که بر روی روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج اعمال می‌شود، متوقف کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بله رهبراین چنین حکومتی ساختن بمب اتم را حرام میداند وبهمین دلیل هم هست همچنان با تمامی مظلوم نشاندنش همچنان درصدد ساخت بمب اتم است...باید ابعاد استبداد وخفقان و همچنین افکارتصحب وارانه برمغزهای مردم ایران و حالا هم درصدد است که درخارج ازکشور چنین کند..باید ازاروپائی ها پرسید تا چه حد ونهایتی منافعتان از همچون رزیمی تامین میشود که فقط به اعلامیه ها اکتفا می کنید؟ حالا حتی رژیم آخوندی به آدم ربائی دراروپا تهدید می کند؟ اگرزبان فارسی بلد نیستید که مقامات حکومتی چه می گویند مترجم که دارید؟ نگذارید روس ها مخالفان حکومتی آخوندی را دراروپا بربایند و به اخوندها تحویل دهد..