ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده همچنان مبهم است

ملیکا قره‌گوزلو، دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه در بازداشتگاه اوین است اما از وضعیت و محل نگهداری برخی از دانشجویان بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

رئیس حراست دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به آمارهای منتشر شده درباره شماری از دانشجویان این دانشگاه که توسط نهادهای امنیتی در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند گفت که آمارهای منتشر شده در این خصوص غیر رسمی است و قابل استناد نیست.

عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، امیر رحیمی با اظهار بی‌اطلاعی از اخبار منتشر شده درباره دانشجویان بازداشت شده گفت که طبق آمار رسمی دانشگاه علامه طباطبایی تنها دو نفر از دانشجویان این دانشگاه از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند که یکی از آنها نیز آزاد شده است.

به گفته رحیمی هم اکنون ملیکا قره‌گوزلو، دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برد. او ابراز امیدواری کرد که با توجه به بیماری ملیکا قره‌گوزلو، نهادهای امنیتی این دانشجوی بازداشت شده را در روزهای آینده آزاد کنند.

رئیس حراست دانشگاه علامه در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر اینکه کدام نهاد امنیتی مسئولیت دستگیری ملیکا قره‌گوزلو را پذیرفته است، گفت که در این زمینه اطلاعی ندارد و فقط می‌داند که این اطلاعات از سوی قوه قضاییه و از طریق دادستانی به حراست دانشگاه ابلاغ شده است.

ملیکا قره‌گوزلو، فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه در خیابان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شده است. تنها ساعاتی پس از بازداشت، این دانشجو در تماس تلفنی کوتاهی که با خانواده خود داشته، اعلام کرده که در بازداشتگاه اوین است.

بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها، شماری از دانشجویان دانشگاه علامه و دیگر دانشگاه‌های تهران در روزهای پس از خیزش مردمی آبان ۹۸ که در واکنش به سه برابر شدن قیمت بنزین شکل گرفت، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

امیر رحیمی اما با مورد تأیید ندانستن این اخبار گفت:

«ما آمار دانشجویان را می‌دهیم ولی قوه قضاییه آنها را تایید نمی‌کند و می‌گوید چنین افرادی را در بازداشت ندارد. ما بیش از این اطلاعی نداریم زیرا پیگیری‌هایمان به صورت سازمانی است و نمی‌توانیم به صورت غیرسازمانی عمل کرده و به شایعات استناد کنیم.»

این مسئول امنیتی دانشگاه در ادامه ادعا کرده است که در دانشگاه علامه طباطبایی هیچ تجمعی که به درگیری ختم شود، برگزار نشده:

«حتی خبری دال بر تجمع و اعتراضات در دانشگاه علامه طباطبایی نبوده و بازداشت‌ها نیز بیرون از دانشگاه رخ داده است.»

ادعاهای امیر رحیمی در حالی مطرح می‌شود که به دلیل قطع سراسری اینترنت و استیلای جو امنیتی بر دانشگاه و جامعه، هنوز بسیاری از دانشجویان از سرنوشت دوستان خود و همچنین آمار دقیق دانشجویان بازداشت شده بی‌اطلاع هستند.

رحیمی اما در توجیه فضای بی‌خبری حاکم بر دانشگاه گفته است:

«در آماری که به ما می‌دهند، نام یکی از دانشجویان در لیست نیست در حالی که دوستان او گفته‌اند او در خوابگاه حضور ندارد. البته مواردی هم بوده که صبح بازداشت و تا بعداز‌ظهر آزاد شده‌اند و شاید علت هم همین بوده است.»

بنا بر اعلام شاهدان عینی و فعالان دانشجویی که در روزهای اخیر در تجمعات اعتراضی دانشجویان حضور داشته‌اند، بسیاری از فعالان دانشجویی در محیط دانشگاه بازداشت شده‌اند.

به عنوان مثال در خبرهای به دست آمده از منابع دانشجویی، نیروهای امنیتی با پوشش آمبولانس وارد محوطه دانشگاه‌ تهران شده و توانسته‌اند با نفوذ به صفوف دانشجویان تعدادی از آنها را بازداشت و با آمبولانس به بیرون از دانشگاه منتقل کنند.

    امیر رحیمی اما با طرح ادعای اینکه معمولا دستگیری‌ها بیرون از دانشگاه انجام شده گفته است:

    «ما در محیط دانشگاه هیچ دستگیری‌ای نداشتیم. ما اجازه حضور نیروهای امنیتی و نظامی را به داخل دانشگاه نمی‌دهیم.»

    رحیمی در ادامه با "دوست" خطاب کردن نیروهای امنیتی گفته است:

    «این دوستان نیز با دانشگاه همکاری می‌کنند و وارد دانشگاه نمی‌شوند و به قوانین دانشگاه احترام می‌گذارند. به همین خاطر ما مشکلی از این بابت نداریم.»

    گفته‌های این مسئول حراست دانشگاه علامه در حالی‌ست که بنا بر اخبار منتشر شده، نیروهای امنیتی در طی سال‌های گذشته بارها بدون توجه به قوانین مربوط به حفظ حریم دانشگاه، برای برخورد با دانشجویان معترض وارد محوطه دانشگاه‌ها شده‌اند.

    از میان دانشجویان بازداشت شده در روزهای گذشته می‌توان به ابوالفضل نژاد فتح، فاطمه سمسار و سینا ربیعی، از فعالان صنفی دانشگاه تهران اشاره کرد که روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از میان این دانشجویان، سینا ربیعی و فاطمه سمسار آزاد شده‌اند.

    به دلیل قطع سراسری اینترنت از سوی مقامات جمهوری اسلامی و در سایه عدم اطلاع‌رسانی، هنوز آمار دقیقی از تعداد و نام دانشجویان بازداشتی در دانشگاه‌های تهران و همین‌طور دانشگاه‌های شهرهای دیگر به دست نیامده است.

    در روزهای گذشته اما سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه تهران نیز شب دوشنبه ۲۷ آبان ماه در محوطه خوابگاه دانشجویی با ضرب و شتم از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است: سها مرتضایی بازداشت شد

    همچنین در روزهای منتهی به اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران در آبان ماه، دو دانشجوی دیگر به نام‌های امیر فرصتی و نرگس باقری از دانشجویان دانشگاه هنر تهران بازداشت شده‌اند.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.