ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات آبان: بی‌خبری از بازداشت‌شدگان، تهدید و اتهام‌زنی مسئولان

رئیس سازمان زندان‌ها مطمئن نیست که تمامی بازداشت‌شدگان به این سازمان تحویل شده‌اند و می‌گوید: مسئولان امنیتی و انتظامی باید پاسخگو باشند.

مقام‌های سیاسی و نظامی در ایران اعتراضات مردمی به افزایش نرخ بنزین را «اغتشاش» می‌خوانند و می‌گویند که به آن پایان داده‌، معترضان را شناسایی ودستگیر کرده‌اند. هیچ یک اما شمار دقیق بازداشت شدگان و کشته شدگان را بیان نمی‌کند و مسئولیت سرکوب را به تنهایی نمی‌پذیرد. جانشین فرمانده سپاه اما دستگیرشدگان و همسایگان ایران را به اشد مجازات و اقدام مناسب تهدید کرده است. رئیس سازمان زندان‌ها هم مسئولان انتظامی و امنیتی را پاسخگوی وضعیت بازداشت‌شدگان می‌داند.

تصویری از اعتراضات به گرانی بنزین در ایران- کاربران شبکه‌های اجتماعی تصویر را مربوط به بهبان در استان خوزستان می‌دانند.

هنوز آمار مشخصی از شمار کشته شدگان، مجروحان و دستگیرشدگان اعتراضات به گرانی بنزین در دست نیست. نهادهای ناظر بر حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل از ۱۱۶ کشته شده سخن گفته است و یک رسانه خبری از شناسایی حداقل ۳۱۸ تن.

وضعیت در باره دستگیرشدگان هم همینطور است. خبرگزاری امنیتی فارس در نخستین روزهای اعتراضات از شناسایی و دستگیری حداقل هزار تن در سراسر ایران خبر داد. منابع خبری غیرمستقل اما از دستگیری‌های گسترده‌تر در شهرها و روستاها خبر می‌دهند.

محمدجواد منتظری، دادستان کل ایران یک روز قبل (شنبه ۲ آذر) در یک برنامه نمایشی به بازداشتگاه رفت تا با بازداشت‌شدگان روزهای گذشته دیدار کند. او پس از آنکه از بازداشتی‌ها خواست با بازجوها «همکاری کنند» و «اغتشاشگران را لو بدهند»، قول داد که تا پایان هفته «غربالگری بازداشت شدگان انجام شود».

علی اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها هم یکشنبه ۳ آذر از ارائه آمار در باره شمار بازداشتی‌های خودداری کرد و تنها به این نکته بسنده کرد که اطلاع‌رسانی در باره تعداد بازداشتی‌ها و آزاد شده‌ها در روزهای آینده انجام خواهد شد.

او از پاسخ روشن در باره اینکه آیا تمامی بازداشت شدگان در اختیار سازمان زندان‌ها قرار گرفته‌اند هم خودداری کرد و  گفت:

             «در این زمینه باید مقامات انتظامی و امنیتی پاسخگو باشند».

جهانگیر گفت که بازجویی‌ها زیرنظر مقام‌های اصلی قوه قضاییه انجام می‌شود. او اما نامی از این مقام‌های اصلی نبرد.

رئیس سازمان زندان‌ها در نهایت اما مقام‌های قضایی را پاسخگوی پیگیری خانواده بازداشت شدگان دانست و گفت:

               «خانواده‌ها باید به مراجع قضایی مراجعه کنند، چراکه این موضوع در اختیار مراجع قضایی است و سازمان زندان‌ها فقط مسئول نگهداری افرادی است که بازداشت شده‌اند».

خانواده بازداشت شدگان طی روزهای قبل مقابل زندان اوین در تهران و یا زندان‌ها و نهادهای امنیتی و قضایی در شهرهای دیگر تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان درباره وضعیت دستگیرشدگان شدند.

تکرار اتهام‌زنی از زبان جانشین فرمانده سپاه

در یک اظهارنظر دیگر در ارتباط با اعتراضات به گرانی بنزین و سرکوب معترضان، علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه مدعی شد که اعتراضات اخیر «یک توطئه بزرگ بود اما در عرض ۴۸ ساعت جمع شد».

فدوی در ادامه اتهام‌زنی و رفع مسئولیت مسئولان حکومتی، شلیک به معترضان را به گروه دیگری از معترضان که به گفته او «اغتشاشگر بودند»، نسبت داد و گفت: « اغتشاش‌گران با استفاده از کلت‌های خفیف به شکم بسیاری از مردم از فاصله یک متری یا نیم متری شلیک کرده و مردم را کشتند».

او همانند دیگر مسئولان ارشد حکومت ایران، معترضان را به «کسانی که حق داشتند» و «کسانی که از اعتراضات سوء استفاده کردند»، تقسیم کرد و گروه دوم را به «برخورد شدید و قاطع» تهدید کرد.

جانشین فرمانده سپاه سپس مدعی شد که سپاه «همه دست نشانده‌ها و مزدورانی که به صراحت اعتراف دارند که  مزدور آمریکا و منافقین هستند» را گرفته‌ است.

او گفت که سیستم قضایی کشور همه آنها را «به اشد مجازات می‌رساند».

فدوی همچنین به مانند اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس دولت کشورهای همسایه را به «دخیل بودن در اغتشاشات» متهم کرد و گفت: «ایران اگر بخواهد می‌تواند در ریزترین مطالب همه کشورها وارد شود، اما این کار را نمی کند».

او به صورت مستقیم از آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و عربستان به عنوان کشورهایی که به گفته او «در شرارت‌های ایران دخیل بودند»، نام برد و گفت که پاسخ‌های ایران متناسب با اقدام‌های این کشورها خواهد بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس دولت ایران هم یک روز قبل برخی کشورهای همسایه را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کرده بود.

وزیر ارتباطات بی‌اختیار است

فدوی شبکه اینترنت را مجرای آنچه که «خباثت‌های آمریکا» عنوان کرد، دانست و خواستار ایجاد شبکه ملی اینترنت شد.

صبح امروز نیز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری برای توضیح در باره قطع اینترنت به مجلس شورای اسلامی رفت و آنجا اعتراف کرد که نقشی در قطع و اتصال دوباره اینترنت ندارد.

جهرمی گفت که شورای امنیت کشور برای قطع اینترنت تصمیم گرفت و اختیار اتصال دوباره را به وزیر کشور داده است.

اینترنت در ایران از شامگاه ۲۵ آبان قطع شد و از یک روز قبل (۲ آذر) در برخی از شهرها دوباره متصل شده است. با این حال دسترسی به اینترنت در تلفن‌های همراه همچنین غیرممکن و سرعت اینترنت خانگی بسیار پایان گزارش شده است.

اعتراضات به گرانی بنزین در ایران از جمعه ۲۴ آبان آغاز و به سرعت به بیش از یکصد شهر تسری یافت. مقام‌های ارشد حکومتی در ایران، از جمله علی خامنه‌ای، معترضان را «اشرار» و «اغتشاشگر» و یا «وابسته به گروه‌های معاند» خواندند.

در حالی که هیچ یک از مقام‌های دولتی حاضر به ارائه گزارش دقیقی از شمار کشته شدگان، دستگیر شدگان و مجروحان نیستند، تلویزیون و رسانه‌های دولتی ایران «اعترافات اجباری» برخی از دستگیرشدگان را طی روزهای گذشته منتشر کردند.

برخی منابع مستقل از کشته شدن بیش از ۳۰۰ تن در اعتراضات به گرانی بنزین خبر می‌دهند. سازمان عفو بین‌الملل اما کشته شدن ۱۱۶ تن را تایید کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.