ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتراضات ضددولتی در کلمبیا: جو سنگین رعب و وحشت در پایتخت

نیروهای امنیتی کلمبیا تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی را به خشونت‌ کشانده اند. تا کنون دست‌کم سه معترض جان باخته اند و ۱۰ معترض دیگر زخمی شده اند.

همزمان با گسترش شعله اعتراضات خیابانی در چندین کشور آمریکای لاتین، اعتراضات ضددولتی در کلمبیا نیز وارد سومین روز خود شده است. ایوان دوکه، رئیس جمهوری کلمبیا دستور استقرار نیروهای نظامی برای «برقراری نظم» را صادر کرده است. تاکنون دست کم سه‌نفر در درگیری‌ پلیس با تظاهرکنندگان کشته و ۱۰ نفر زخمی شده‌اند.

سومین روز اعتراضات ضد دولتی در کلمبیا و سایه خشونت بر پایتخت - پلیس سعی در پراکندن معترضان دارد (عکس از Juan BARRETO / AFP)

به گزارش شبکه بی‌بی‌سی جهانی در سومین روز اعتراضات ضددولتی در شهرهای کلمبیا، صدها نفر روز شنبه ۲۳ نوامبر/۲ آذر به خیابان‌ها آمدند. اعتراضات کلمبیا از روز پنج‌شنبه ۲۱ نوامبر به‌دعوت اصناف و گروه‌های دانشجویی آغاز شد. به‌دنبال این فراخوان بیش از ۲۵۰هزار معترض در سراسر کلمبیا دست به اعتصاب عمومی زده و به خیابان‌ها آمدند. مردم به به کاهش احتمالی حداقل دستمزد و مستمری بازنشستگان و همچنین اصلاحات مالیاتی و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی معترض‌اند.  دولت کلمبیا اما ادعا می‌کند هیچ طرحی برای اصلاح قوانین بازنشستگی و قانون کار ندارد و هر تغییری را با مشورت با گروه‌های کارگری انجام خواهد داد.

تظاهرکنندگان همچنین از فساد و خشونت دولتی و آنچه شکست دولت در پای‌بندماندن به توافق صلح با شورشیان چپگرای فار در ۲۰۱۶ خوانده می‌شود، عصبانی و به کشتار بومیان و رهبران اجتماعی و افزایش خشونت در مناطق روستایی کلمبیا معترض‌اند.

اعتصاب و راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم با کوبیدن بر قابلمه‌ها (سنت اعتراضی مردم در آمریکای جنوبی که کاسرولاسو –Cacerolazo- خوانده می‌شود) آغاز شد اما پلیس با مداخله این اعتراض را به درگیری تبدیل کرد. براساس گزارش‌ها درگیری پلیس و معترضان تاکنون حداقل سه کشته و بیش از ۱۰ زخمی به جا گذاشته است. برخی گزارش‌ها نیز از غارت مغازه‌ها و تخریب ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی توسط معترضان خبر دادند.

پلیس روز جمعه در بوگوتا، پایتخت کلمبیا حکومت نظامی اعلام کرد اما برخی از گروه‌های معترضان شب‌هنگام در خیابان‌های این شهر تجمع کرده و با پلیس درگیر شدند. اعمال مقررات منع آمد و شد نتوانست مانع ادامه اعتراضات در روز شنبه شود.

با از سرگرفتن تجمعات اعتراضی در روز شنبه نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور سعی کردند صدها تظاهرکننده را که در نزدیکی پارک ملی بوگوتا تجمع کرده بودند، پراکنده کنند. تظاهرکنندگان همچنین در مقابل کنگره در میدان بولیوار نزدیک به کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند.

همزمان ایوان دوکه، رئیس جمهوری کلمبیا با «تروریست» خواندن معترضان اعلام کرد صدای مردم کلمبیا را شنیده است و وعده تعمیق یک گفتگوی ملی داد. رئیس جمهوری کلمبیا همچنین گفت نیروهای امنیتی این کشور برای «برقراری نظم» در خیابان‌ها باقی خواهند ماند و نیروهای مسلح با پلیس به صورت مشترک در شهر گشت می‌زنند. گزارش‌ها از ایجاد فضای رعب و وحشت در بوگوتا و کالی خبر می‌دهند.

عصر روز جمعه در حادثه جداگانه‌ای سه مامور پلیس در انفجار یک بمب در جنوب غربی کلمبیا کشته شده و۱۰ نفز نیز زخمی شدند.

علاوه بر کلمبیا، موج اعتراضات دولتی دیگر کشورهای آمریکای لاتین از جمله شیلی و بولیوی را نیز دربرگرفته‌است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.