ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیامد گرانی بنزین: افزایش قیمت حمل‌و‌نقل، میوه و تره‌بار

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، قیمت میوه و تره‌بار پس از گرانی بنزین رشد سریعی کرده. مرکز آمار نیز افزایش ناگهانی قیمت حمل‌ونقل و کالاهای غیرخوراکی را تایید می‌کند.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) براساس یک گزارش میدانی از رشد قیمت‌ حمل و نقل و میوه و تره‌بار پس از افزایش قیمت بنزین خبر داد. مرکز آمار نیز افزایش ناگهانی قیمت حمل ونقل و کالاهای غیرخوراکی را تایید کرد. همزمان یک مقام دولتی از ۱۸هزارمورد بازرسی و تشکیل پرونده برای برای یک هزار و ۲۴۲ «متخلف» خبر داد.

مسئولان جمهوری اسلامی با اعمال فشار بیشتر بر مردم سعی در کاهش تبعات ناشی از افزایش قیمت بنزین دارند. با این‌حال گزارش‌های میدانی حاکی از رشد سریع قیمت میوه و تره‌بار و حمل و نقل است

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز یکشنبه ۳ آذر از افزایش قیمت برخی از کالاها خبر داد. براساس این گزارش سریع‌ترین افزایش قیمت به نرخ حمل‎ونقل مسافران درون‌شهری و میوه‌ و تره‌بار مربوط است که بین ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد داشته‌اند.

براساس مشاهدات میدانی برخی از مسافربرهای شخصی و همچنین تاکسی‌های زردرنگ در تهران به‌رغم مخالفت مسافران قیمت کرایه‌ها را از ۱۵۰۰ تومان به  ۲۰۰۰ تومان افزایش داده‌اند. به‌صورت مشابه برخی وانت‌بارها نیز کرایه حمل بار را پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین بالابرده‌اند.

این افزایش قیمت به افزایش نرخ میوه و تره‌بار منجر شده است. قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی، که در تابستان ۹۸ به زیر ۵۰۰ تومان از مزرعه رسیده بود اکنون به رقمی بین ۸,۵ تا ۱۳ هزارتومان افزایش پیدا کرده است که حتی با درنظرگرفتن آغاز فصل سرما و کاهش کشت گوجه فرنگی، افزایشی بی‌رویه محسوب می‌شود. علاوه بر گوجه فرنگی، اقلامی مانند نارنگی، پرتقال و انار هم در روزهای اخیر رشد قیمت داشته‌اند و به‌طور مثال قیمت هر کیلوگرم انار درجه یک از ۹۰۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده است.

روز شنبه مشاهدات میدانی ایرنا حاکی از افزایش قیمت برنج ایرانی، مرغ، ماکارونی یک برند خاص و همچنین یک نوع شربت آماده بوده‌اند.

گزارش ایرنا همچنین از افزایش ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی قیمت هر تیرآهن در روزهای اخیر خبر می‌دهد.

پیش بینی می‌شود افزایش قیمت حمل و نقل و تاثیر آن در «هزینه تولید» کالاها، موج تازه‌ای از گرانی را ایجاد کند.

همزمان مرکز آمار کشور روز شنبه ۲ آذر نرخ تورم مصرف‌کننده آبان ماه را با درنظرگرفتن افزایش قیمت بنزین ۵,۴ اعلام کرد که براساس آن در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات گروه حمل‌ونقل شخصی (بنزین و انواع خودروی سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

با اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قیمت هر لیتر بنزین از ساعت صفر ۲۴ آبان سه برابر گران‌تر شد. بر این اساس قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان و هر لیتر بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود. افزایش قیمت بنزین با اعتراضات گسترده خیابانی در بیش از ۱۰۰ شهر ایران و کشتار و دستگیری شمار زیادی از معترضان توسط نیروهای امنیتی ایران همراه بود. نهادهای حکومتی ایران بدون توجه به اعتراضات مردم، دست به سرکوب گسترده مخالفان زده و یکصدا از افزایش قیمت بنزین حمایت کردند.

به گفته کارشناسان افزایش قیمت بنزین نرخ تورم ماهانه آذر را به‌شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و به فقر و تعمیق شکاف طبقاتی موجود در جامعه منجر خواهد شد.

اعمال فشار بیشتر بر «متخلفان»

دولت از سوی دیگر از تشدید برخورد با افزایش قیمت کالاها خبر می‌دهد. در این راستا حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اعلام کرد: بیش از ۱۸ هزار مورد بازرسی توسط بازرسان سازمان حمایت، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و همچنین بازرسی اصناف در سطح استان‌ها انجام شده و برای ۱۲۴۲ متخلف، پرونده تشکیل و برای بررسی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

مدرس خیابانی در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور ادعا کرد افزایش نرخ بنزین در قیمت انواع اقلام کالایی و خدمات، تأثیر ناچیزی داشته و برخی دغدغه‌های موجود ناشی از جو روانی در سطح بازار است که با تدابیر اتخاذ شده، جلوی این اتفاق گرفته خواهد شد. اوهرگونه افزایش قیمت «به بهانه» تغییر نرخ بنزین در بازار را «غیرقانونی» خواند و گفت با متخلفان در زمینه «گران‌فروشی، احتکار و امتناع از عرضه »، « بدون کوچک‌ترین مماشاتی» برخورد قانونی می‌شود.

داریوش بهنود قاسمی مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز پنج‌شنبه ۳۰ آبان از تشدید نظارت بر بازار و تشکیل گشت ویژه برخورد با محتکران خبر داده بود.

مصطفی دارایی‌نژاد، عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان نیز «ایجاد اختلال در حمل‌ونقل میوه توسط برخی کامیون‌داران به دلیل افزایش قیمت بنزین» خواند را تکذیب کرد و آن را به تغییرات جوی و بارندگی در جاده‌ها ربط داد. دارایی‌نژاد تاثیر گرانی بنزین بر قیمیت میوه را نیز رد کرد و گفت: «۸۰ درصد کامیون‌های حمل میوه از گازوئیل استفاده می‌کنند. برای حمل میوه از کامیون‌های تک، خاور، ۱۰ چرخ و تریلی استفاده می‌شود، تمامی این وسایل از گازوئیل استفاده می‌کنند و تنها ۲۰ درصد خودروهایی که برای حمل میوه از آنها استفاده می‌شود، بنزین مصرف می‌کنند که آنها نیز شامل نیسان‌هایی هستند که از شمال کشور پرتقال و نارنگی را به تهران حمل می‌کنند».

در شرایطی که ایران با موج احتمالی گرانی روبه‌روست، گفته می‌شود مجلس شورای اسلامی نیز قصد دارد وزیر کشاورزی را استیضاح کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.