ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابوظبی، مقر فرماندهی نیروهای دریایی ائتلاف اروپایی در خلیج فارس

به گفته وزیر دفاع فرانسه، ائتلافی از نیروهای دریایی ۱۰ کشور اروپایی و غیراروپایی اوایل سال آینده میلادی برای محافظت از حمل‌و‌نقل دریایی در خلیج فارس آغاز به کار خواهد کرد.

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که پایگاه نیروهای دریایی این کشور در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی را به عنوان مقر فرماندهی نیروهای دریایی ائتلاف اروپایی در خلیج فارس به کار خواهد بست. نیروهای دریایی چند کشور اروپایی و غیراروپایی اوایل سال آینده برای محافظت از امنیت حمل و نقل دریایی در خلیج فارس به این منطقه اعزام خواهند شد.

نفتکش بریتانیا در احاطه قایق‌های تندروی ایران، تیر سال جاری ــ عکس: تسنیم

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه یکشنبه ۲۴ نوامبر / ۳ آذر در جمع خبرنگاران در مقر نیروهای دریایی فرانسوی در ابوظبی گفت: «امروز صبح رسماً تعیین کردیم که مقر فرماندهی در قلمروی امارات باشد.»

به گفته وزیر دفاع فرانسه، ده‌ها افسر از کشورهای اروپایی حاضر در این ائتلاف در مقر فرماندهی حضور خواهند داشت.

پارلی ابراز امیدواری کرد که هنگام دیدار بعدی‌اش از این پایگاه نظامی، مأموریت نیروهای دریایی اروپایی برای محافظت از حمل و نقل دریایی در خلیج فارس در حال اجرا باشد.

خرابکاری در چندین نفت‌کش در نزدیکی سواحل امارات، پس از تشدید تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده باعث شد که قدرت‌های اروپایی پیشنهاد تشکیل ائتلافی از نیروهای دریایی‌شان برای حضور در خلیج فارس بدهند. فرانسه حامی اصلی تشکیل این نیروی دریایی اروپایی است.

پارلی شنبه ۲۳ نوامبر گفته بود که این ائتلاف اوایل سال آینده میلادی آغاز به کار خواهد کرد و ۱۰ کشور اروپایی و غیراروپایی در آن حضور خواهند داشت. به گفته وزیر دفاع فرانسه، اجرایی‌شدن چنین ائتلافی به تأیید پارلمان این کشورها وابسته است.

قدرت‌های اروپایی که حامی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) هستند، حاضر نشدند به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده بپیوندند که به گفته واشنگتن، با هدف مشابهی تشکیل شد. ایالات متحده حمله‌ به نفت‌کش‌ها را به جمهوری اسلامی نسبت داد اما تهران دست‌داشتن در آنها را رد کرده است.

وزیر دفاع فرانسه اما در سخنانش به انتقاد از اقدام تهران در راستای کاهش تعهدات برجامی پرداخت و همزمان از فروش تسلیحات پدافندی به عربستان سعودی برای مقابله با حمله‌های هوایی در ارتفاع پایین خبر داد.

یک حمله‌ موشکی و پهپادی سپتامبر سال جاری تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داد و خسارت‌های زیادی وارد کرد. ریاض و واشنگتن مسئولیت حمله را متوجه تهران می‌دانند اما ایران آن را رد کرده و گروه شیعه حوثی «انصارالله» یمن مسئولیت حمله را پذیرفته است.

عربستان و امارات متحده عربی از ۲۰۱۵ در حال جنگ با حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن هستند.

امارات متحده در حالی میزبانی مقر فرماندهی نیروهای دریایی اروپا را برعهده می‌گیرد که واکنش‌اش به تنش‌های منطقه‌ای با ایران را تعدیل کرده و خواهان تنش‌زدایی و گفت‌و‌گو با جمهوری اسلامی شده است.

وزیر دفاع فرانسه اما گفت که این کشور تجهیزات پدافندی فروخته‌شده به عربستان را به امارات نفروخته، زیرا «درخواست مشابهی» از این کشور دریافت نکرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.