ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ثبت جنایت در دانشنامه‌ آزاد ویکی‌پدیا: اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ ایران

این صفحه تاکنون به زبان‌هایِ انگلیسی، فرانسوی، عربی، آذری، لهستانی و ویتنامی به‌روز شده است.

ویکی‌پدیایِ فارسی صفحه‌ای با عنوان «اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ ایران» باز کرده است. این صفحه تاکنون به زبان‌هایِ انگلیسی، فرانسوی، عربی، آذری، لهستانی و ویتنامی به‌روز شده است.

ثبت جنایت در دانشنامه‌ آزاد ویکی‌پدیا: اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ ایران

جمعه ۲۴ بهمن در اعتراض به افزایش قیمت بنزین تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد. عفو بین‌الملل شامگاه دوشنبه ۴ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در درگیری مأموران امنیتی با معترضان دست‌کم ۱۴۳ نفر کشته شده‌اند و اغلب کشته‌شدگان نیز با سلاح گرم به قتل رسیده‌اند. در جریان این اعتراضات حدود ۵ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

در مدخل ویکی‌پدیای فارسی درباره اعتراضات آبان ۹۸ به حاشیه‌نشینی و محرومیت، توسعه نامتوازن و گسترش شکاف طبقاتی، ناکامی سیاسی اصلاح‌طلبان، سیاست خارجی و داخلی جمهوری اسلامی و تأثیر آن بر اقتصاد ایران و سرانجام به  تحریم‌های آمریکا به عنوان زمینه‌‌های شکل‌گیری اعتراضات مردمی در آبان ۹۸ اشاره شده است.

اقدامات معترضان، اقدامات دولت، گستردگی اعتراضات، واکنش‌ها و شعارهای اعتراضات مردمی از دیگر مدخل‌های این بخش است.

صفحات دانشنامه ویکی‌پدیا درباره اعتراضات آبان ۹۸ به شش زبان:

فارسی:

انگلیسی:

فرانسه:

عربی:

آذری

ویتنامی:

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که به دلیل گشودن مدخلی برای ثبت جنایت در جریان اعتراضات مردمی آبان ۹۸ ویکی‌پدیا از دوشنبه ۴ آذر در ایران فیلتر شده است. مقامات رسمی جمهوری اسلامی تاکنون درباره این گزارش‌ها سکوت کرده‌اند.

ویکی‌پدیای فارسی دو سال پس از تاسیس ویکی‌پدیای انگلیسی راه‌اندازی شد و اکنون با گذشت ۱۶ سال بر اساس آنچه در وب‌سایت ویکی‌پدیا آمده، بیش از نیم میلیون مقاله به زبان فارسی دارد. سینا ذکاوت پیش از این در مقاله‌ای در «اوپن دموکراسی» (این مقاله در زمانه به فارسی ترجمه و منتشر شد) از تلاش مسئولان ارشاد اسلامی برای اعمال نفوذ بر ویراستاران و مدیران ویکی‌پدیای فارسی خبر داده بود. سامانتا لین، مدیر ارتباطات بنیاد ویکی‌مدیا اما در مصاحبه با زمانه این ادعا را رد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.