ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز عملیات پاکسازی «آلودگی شدید نفتی» در خلیج فارس

نشت نفت از خط لوله یک سکوی نفتی در غرب جزیره خارگ لکه‌های وسیعی در دریا ایجاد کرده است. به گفته مسئولان محلی، احتمال توسعه دامنه این آلودگی وجود دارد.

لکه‌های نفتی بزرگی در نزدیکی حوالی جزیره خارگ رویت شده اند. سازمان بنادر و دریانوردی عملیات پاکسازی این آلودگی نفتی در خلیج فارس را آغاز کرده است. احتمال گسترش این آلودگی وجود دارد.

پاکسازی آلودگی نفتی در حوالی جزیره خارک، شهریور و مهر ۱۳۹۸ ــ عکس: مهر

سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر سه‌شنبه ۵ آذر در نشستی خبری از آلودگی نفتی در ۱۲ کیلومتری غرب جزیره خارگ خبر داد و گفت که منشاء این آلودگی، به خط لوله انتقال نفت سکوی ابوذر بازمی‌گردد.

مدیرکل دریانوردی بوشهر گفت که لکه‌های نفتی در این منطقه «به وسعت ۱۵ مایل [۲۴ کیلومتر] و با عرض ۱۰۰ متر» هستند.

سکوی ابوذر تحت نظارت شرکت نفت فلات‌ قاره ایران در منطقه خارگ فعالیت می‌کند. شرکت نفت فلات قاره یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت است که مدیریت بسیاری از میدان‌های نفت و گاز دریایی جنوب ایران را در اختیار دارد. جزیره خارگ میزبان بزرگترین پایانه نفتی ایران است.

به گفته ارجمندزاده، عملیات پاکسازی با اعزام شناورهای «قیام» و «ناجی ۹» به محل آلودگی آغاز شده اما شدت آلودگی نگران‌کننده است:

«در مراحل ابتدایی تیم مقابله با آلودگی به همراه تجهیزات و شناور‌های خلیج فارس و قیام ۷ اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اقدام به کنترل و مقابله با آلودگی نفتی از طریق پاشیدن دیسپرسنت کردند. شدت آلودگی به گونه‌ای است که مهار آن توسط اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر و شرکت نفت فلات قاره امکان پذیر نبوده و احتمال توسعه دامنه آلودگی ایجادشده وجود دارد.»

مدیرکل دریانوردی بوشهر اعلام کرد که برای اقدامات بعدی، با اداره کل مدیریت بحران استانداری بوشهر هماهنگی انجام شده است.

چندی پیش نیز در ۲۴ شهریور سال جاری، نشت خط لوله انتقال نفت به آلودگی نفتی در حوالی جزیره خارگ انجامید. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران، منشأ این آلودگی هم تأسیسات دریایی و خطوط نفتی شرکت فلات قاره بود و به سواحل گناوه و بندر ریگ نیز کشانده شد.

به گفته محمد امین طلاب، رئیس اداره محیط زیست دریایی استان بوشهر، عمده‌ترین علت آلودگی نفتی در دریاها، نشت نفت از لوله‌های انتقالی بستر دریا است و بی‌توجهی به آن به انتشار آلودگی به سواحل می‌انجامد.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.