ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعد حریری: برای تشکیل دولت جدید تمایلی ندارم

سعد حریری اعلام کرد که نمی‌خواهد نخست‌وزیر دولت جدید لبنان شود. او گفت تصمیم‌اش قطعی است. هواداران حزب‌الله لبنان بار دیگر با معترضان و هواداران حریری‌‌‌ درگیر شدند.

سعد حریری می‌گوید قصد ندارد نخست‌وزیر دولت جدید لبنان شود و این تصمیم او قطعی است. او اطمینان داد که میشل عون برای تعیین شخص دیگری به‌عنوان نخست‌وزیر با پارلمان رایزنی خواهد کرد. طرفداران حزب‌الله لبنان برای دومین بار پیاپی با معترضان و هواداران حریری‌‌‌ درگیر شدند.

سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان (عکس از آرشیو)

سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان که به‌طور موقت تا تشکیل دولت جدید امور را در دست دارد، سه‌شنبه ۵ آذر / ۲۶ نوامبر اعلام کرد که هیچ تمایلی برای تشکیل دولت جدید ندارد و این تصمیم او «قطعی» است.

حریری‌‌‌ افزود: «هنگامی که من در راستای همگامی با مردم و فراهم ساختن فرصتی برای ارائه راهکارها، استعفا دادم، برخی افراد اصرار داشتند که من بنا به دلایل نامعلوم استعفا داده‌ام، زمانی که مردم بر بازخواست یا دست‌کم بهبود عملکرد افراد حاضر در قدرت که من هم بخشی از آن هستم، اصرار دارند، برخی افراد را می‌بینیم که همچنان بر انتخاب افرادی که از ۳۰ سال پیش در قدرت هستند، اصرار می‌ورزند. من بر این نظر هستم که تنها راه برون‌رفت از بحران حاد اقتصادی کنونی تشکیل دولت "تکنوسیاسی" است.»

سعد حریری‌‌‌ در پی چند هفته اعتراضات خیابانی علیه سیاستمداران حاکم، فساد، فرقه‌گرایی و مشکلات اقتصادی در تاریخ ۷ آبان / ۲۹ اکتبر از سمت خود استعفا داد. پس از استعفای حریری،‌‌‌ میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از او خواست که تا تشکیل دولت جدید سمت خود را حفظ کند.

از آن زمان، در حالی‌که بحران سیاسی و اقتصادی لبنان تشدید شده است، احزاب اصلی این کشور در مذاکرات خود نتوانسته‌اند در مورد تشکیل دولت و نخست‌وزیر جدید به توافق برسند.

پیش از این در ۲۳ آبان / ۱۴ نوامبر اعلام شده بود که احزاب عمده لبنان از نامزدی محمد صفدی، وزیر سابق دارایی برای نخست‌وزیری حمایت کرده‌اند و او دولت جدید را تشکیل خواهد داد اما صفدی به فاصله کمی اعلام کرد که بهتر است سعد حریری به کار خود ادامه دهد.

در نظام سیاسی لبنان، بر اساس تقسیم قدرت، نخست‌وزیر باید سنی باشد.

حریری امروز (سه‌شنبه) گفت: «من به قانون پایبندم، اما نه من، بلکه شخص دیگری باید دولتی تشکیل دهد که آرزو‌های جوانان و مردم را برآورده سازد. امیدوارم و اطمینان کامل دارم، پس از اعلام این تصمیم روشن و قاطع، رئیس‌ جمهوری بلافاصله رایزنی‌های پارلمانی لازم را برای تعیین نخست‌وزیر جدید انجام خواهد داد.»

حریری بحران کشور را خطرناک خواند و افزود: «دیگر روشن است که حالت انکار مزمنِ وضعیت کنونی، عاملی است که مانع از آغاز حل و فصل جدی بحران ملی بزرگ و بحران اقتصادی حادی می‌شود که کشور با آن دست به گریبان است.»

در همین حال در ساعات پایانی دوشنبه ۴ آذر / ۲۵ نوامبر هواداران حزب‌الله لبنان و جنبش امل بار دیگر در شهر صور، واقع در جنوب لبنان به معترضان حمله کردند و با بنزین چادرهای آن‌ها را در مرکز شهر آتش زدند. همچنین تیراندازی‌هایی نیز صورت گرفت.

هواداران حزب‌الله لبنان در بیروت نیز به هواداران سعد حریری حمله کردند که در این درگیری‌ها نیز صدای تیراندازی شنیده شد.

به گفته شاهدان عینی و براساس فیلم‌های منتشرشده در رسانه‌های لبنانی، گروه‌هایی از مردان موتورسوار با پرچم‌های امل و حزب‌الله، در خیابان‌های بیروت و صور حرکت می‌کردند.

تاکنون طرفداران حزب‌الله و جنبش امل که از متحدان تهران‌اند چند بار به تحصن معترضان در میدان‌های اصلی شهر بیروت حمله کرده‌اند. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در آغاز اعتراضات اکتبر هشدار داده بود که اگر طرفداران حزب‌الله به خیابان‌ها بیایند، به این زودی خیابان‌ها را ترک نمی‌کنند.

در ساعات نخستین دوشنبه ۲۵ نوامبر/ ۴ آذر نیز یکی از بزرگراه‌های اصلی بیروت صحنه درگیری بین طرفداران حزب‌الله و جنبش امل با معترضان بود. پلیس لبنان با ایجاد یک سپر انسانی مانع از گسترش دامنه درگیری شد.

لبنان با بدترین فشارهای اقتصادی از زمان جنگ داخلی ۱۹۹۰-۱۹۷۵ روبه‌رو است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اگراسبی هم باشد که چندین افسار برگردنش گذاشته باشند و افرادی ازهرطرف آن را بطرف خودشان بکشانند هاج وواج خواهد ماند حالا چه برسد به جناب حریری درکشورورشکسته مالی لبنان که چندین گروهی می خواهند وی را اسبی قرارداده که برآن سوارش شوندو افسارش را دردست داشته باشند..مردم لبنان هم تصورمی کنند که نخست وزیر دستگاه چاپ اسکناس دارد ....عربستان پولی روانه لبنان نمی کند و علی خامنه ای هم درتحریم است وشیخ نصرااله هم ازبی پولی عربده می زند ..بانکداران اروپا وامریکا درمرخصی درکره مریخ بسر می برند...حلااسب به ستوه امده می گوید خسته شدم ولم کنید وافسارها را ازگردنم بردارید ...