ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگوی ظریف با ملا برادر در تهران

ایران خود را برای خروج آمریکا از افغانستان آماده می‌کند. رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه در آستانه از سرگیری مذاکرات صلح با آمریکا به تهران رفت.  

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و ملا محمد برادر، رئیس دفتر طالبان در قطر با یکدیگر در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار بیش و کم همزمان با احتمال از سرگیری مذاکرات صلح آمریکا با طالبان انجام شد. ایران خود را برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان پس از حصول توافق صلح در دور تازه گفت‌وگوهای دوحه قطر آماده می‌کند.

ملا محمد برادر، رئیس دفتر طالبان و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

یکشنبه ۳ آذر زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا و طالبان در دوحه قطر برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح مذاکراتی را انجام دادند. اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکنون چند بار به تعویق افتاده و طالبان هم همچنان دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و حاضر به برقراری آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای بین‌افغان نیست. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در تویتر اعلام کرد که ملا برادر، معاون رهبر طالبان در رأس هیأتی برای دیدار و گفت‌وگو با محمد جواد ظریف به تهران سفر کرده است. وزارت خارجه ایران دیدار ظریف و ملا برادر را تأیید کرده است. به گفته ذبیح‌الله مجاهد مذاکرات صلح در افغانستان و همچنین موضوع مهاجران افغانستانی به ایران در دستور کار قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ظریف در این دیدار بر آمادگی جمهوری اسلامی برای «مساعدت به شکل‌گیری و تقویت گفت و گوهای بین افغان با مشارکت دولت و تمام نیروهای موثر سیاسی» تاکید کرد.

بر همین اساس ظریف همچنین از آمادگی ایران برای «گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با کشور و مردم افغانستان بر اساس منافع مشترک» دو همسایه خبر داد.

وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که یکی از اهداف مذاکرات ظریف با ملا برادر «یافتن فصل مشترک همکاری در بیرون رفتن نیروهای خارجی و امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی اعلام شده است.»

به این ترتیب ظاهراً جمهوری اسلامی خود را آماده کرده است که با حصول توافق بین طالبان و آمریکا در دور تازه مذاکرات دوحه، نیروهای آمریکایی به تدریج از افغانستان خارج شوند و ایران روابط دیگری با افغانستان برقرار کند.

پیش از این اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر به ریاست عبدالسلام حنفی سه‌شنبه ۲۶ شهریور پس از سفر به مسکو عازم تهران شدند و با برخی مقامات وزارت خارجه و همچنین مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. به این ترتیب سفر ملا برادر به تهران سومین سفر خارجی اعضای دفتر سیاسی طالبان پس از لغو مذاکرات این گروه با آمریکا توسط دونالد ترامپ است. در آن زمان مصونیت پروژه‌های اقتصادی ایران در افغانستان با مقامات جمهوری اسلامی به بحث گذاشته شد.

صدیق صدیقی، سخنگوی دولت افغانستان در انتقاد از مذاکرات تهران با طالبان در پیامی در توییتر نوشته بود:

«طالبان‌ همچنان افغان‌ها را می‌کشند و به افتخارمسئولیت آن را [به عهده] می‌گیرند. روایت طالبان جنگ، خشونت و کشتارمردم است. طالبان یک خطر جدی برای امنیت منطقه و جهان است. میزبانی از این گروه،خلاف تمام اصول و روابط میان کشورهاست وبه ویژه برای حکومت افغانستان که همیشه خواهان روابط حسنه باهمسایه‌های می‌باشد.»

رئیس جمهوری آمریکا قصد داشت یکشنبه ۸ سپتامبر به صورت «پنهانی» با نمایندگان طالبان و اشرف غنی در کمپ‌ دیوید ملاقات کند اما پس از اینکه به او اطلاع داده شد که طالبان مسئولیت حمله ۵ سپتامبر در کابل را پذیرفته، ملاقات را لغو و گفت‌وگوهای صلح را متوقف کرد. در این حمله یک سرباز آمریکایی جان خود را از دست داد. طالبان اعلام کرد اگر لازم باشد تا ۱۰۰ سال آینده هم با آمریکا در خاک افغانستان می‌جنگد.

حامد کرزای، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان دوشنبه ۴ آذر در یک نشست خبری در کابل در واکنش به دیدار زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا و طالبان در دوحه گفت: مردم افغانستان خواستار صلحی‌‌اند که در آن تمامی دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته حفظ شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.