ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یادبود فروهرها با احترام به جان‌هایی که در اعتراض به حق‌کشی فدا شدند برگزار شد

بیست و یکمین سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری مصادف بود با آغاز اعتراضات سراسری آبان ۹۸. نشانی از استمرار حق‌طلبی و دادخواهی.

پرستو فروهر دختر داریوش فروهر و پروانه اسکندری، از قربانیان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای سال ۱۳۷۷ با انتشار یادداشتی در فیسبوک از برگزاری مراسم بیست و یکمین سالگرد قتل پدر و مادرش در تهران در عصر یکم آذر خبر داد. نشانی از استمرار حق‌طلبی و دادخواهی.

پرستو فروهر درباره این عکس نوشته است: اين درخت هم در حياط آن خانه و قتلگاه، امسال بيش از سال‌های پيش از سرخی شعله می‌كشيد (عکس: فیسبوک پرستو فروهر)

برگزاری مراسم یادبود فروهرها در سال جاری مصادف شده بود با اعتراضات آبان ۹۸ در تهران و در بیش از یکصد شهر ایران. پرستو فروهر در یادداشت خود در فیسبوک درباره همزمانی مراسم فروهرها با اعتراضات آبان ۹۸ نوشته است:

 «روزهای اقامتم در تهران همزمان شد با اعتراض‌های گسترده و خودجوش در جامعه و سرکوب لجام‌گسیخته و بی‌رحمانه مردم. قطع اینترنت و ایجاد اختلال در شبکه خبررسانی و حتی خط‌های تلفن انزوایی بهت‌زده و تلخ بر همگان تحمیل کرده بود. بار دیگر زیستن در تله استبداد و سرکوب حکومتی، رد خونین و تلخی بر حافظه جمعی نشاند.»

جمعه ۲۴ بهمن در اعتراض به افزایش قیمت بنزین تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد. عفو بین‌الملل شامگاه دوشنبه ۴ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در درگیری مأموران امنیتی با معترضان دست‌کم ۱۴۳ نفر کشته شده‌اند و اغلب کشته‌شدگان نیز با سلاح گرم به قتل رسیده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور شامگاه گذشته در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» صدا وسیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که کانون درگیری‌ها در حومه تهران در ملارد، بهارستان، شهر قدس و اسلامشهر بود. علاوه بر این ۱۰۰ نقطه از تهران نیز درگیر اعتراضات مردمی بود. به گفته سید حسین نقوی ‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی تاکنون هفت هزار نفر از معترضان بازداشت شده‌اند. تا دو روز قبل تعداد بازداشتی‌ها پنج هزار نفر اعلام شده بود.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران چهارشنبه ۶ آذر اعلام کرد که بازداشت معترضان در تهران و شهرستان‌های حومه همچنان ادامه دارد.

پرستو فروهر در ادامه یادداشت خود درباره چگونگی برگزاری مراسم یادبود فروهرها در حین اعتراضات گسترده در تهران نوشته است:

«در چنین موقعیت دشواری مراسم سالگرد در عصر یکم آذرماه با یک دقیقه سکوت در ادای احترام به جان‌هایی که در اعتراض به حق‌کشی و استبداد فدا شدند، آغاز شد. حفظ تداوم این سنت هرساله که نشانی از پافشاری بر حق‌طلبی و دادخواهی است، در بحبوحه سرکوب حاکم، تسلایی بود برای ما که دردمند و خشم خورده گرد هم آمده بودیم.»

در قتل‌های زنجیره‌ای ۱٣٧٧ داریوش فروهر، دبیرکل حزب ملت ایران و همسر او پروانه اسکندری شاعر و فعال سیاسی از چهره‌های منتقد نظام، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، مجید شریف و حمید حاجی‌زاده ، نویسنده و روزنامه‌نگار، به‌همراه کارون پسر حمید حاجی‌زاده و پیروز دوانی فعال سیاسی و صاحب امتیاز نشریه «پیشرو» به‌دست مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کشته شدند. وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» در این وزارت‌خانه را مسئول این قتل ها معرفی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    یادشان گرامی باد. نام صحیح نشریه ای که پیروز دوانی منتشر می کرد، «پیشرو» بود. این نشریه را به صورت بولتنی داخلی در «شرکت پژوهشی پیام پیروز» انتشار می داد. تصحیح کنید. ----- زمانه: ممنون و اصلاح شد.