ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برداشت خامنه‌ای از اعتراضات: وسیع، عمیق و برای حکومت خطرناک

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر اعتراضات فراگیر اخیر در ایران را کار «دشمنان» دانست و از بسیجی‌ها به‌خاطر سرکوب اعتراضات قدردانی کرد.

رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات گسترده اخیر در ایران را برای حکومت خطرناک دانست و بار دیگر آن را به «دشمنان» نسبت داد و بابت سرکوب آن از بسیجی‌ها قدردانی کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با بسیجی‌ها ـ چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - عکس از شهریار پسرکلو ـ خبرگزاری ایرنا

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۶ آذر در دیدار با گروهی از بسیجی‌ها به اعتراضات فراگیر اخیر در شهرهای ایران اشاره کرد و گفت: «توطئه‌ عمیقِ وسیعِ بسیار خطرناکی که آن‌همه پول خرج آن شده بود و زحمت کشیده بودند که بتوانند در یک بزنگاهی این حرکت را انجام دهند به‌وسیله‌ مردم نابود شد.»

مسئولان حکومتی ایران وقتی از «مردم» سخن می‌گویند منظورشان نیروهای امنیتی و طرفداران حکومت است.

علی خامنه‌ای اعتراضات اخیر را «تخریب، شرارت و آدمکشی» نامید و از نیروی انتظامی، بسیج و سپاه پاسداران که به‌گفته او «وارد میدان شدند»، قدردانی کرد. او گفت: «به برکت بسیج، تهدیدها دیگر برای ما تهدید نیست و تبدیل به فرصت می‌شود.»

حسین نجات، جانشین رئیس اطلاعات سپاه پاسداران و یکی از نزدیک‌ترین افراد امنیتی به خامنه‌ای روز گذشته سه‌شنبه ۵ آذر در سخنانی در جمع بسیجی‌های استان مرکزی در اراک تلویحاً اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی از ارتقای مطالبات معترضان و درخواست آن‌ها برای استعفای سران سه قوه بیمناک بود.

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین جمعه ۲۴ آبان آغاز شد و به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران سرایت کرد و در پی آن اینترنت در ایران به‌طور کامل قطع شد. خامنه‌ای پس از آغاز اعتراضات اعلام کرد که تصمیم گرانی بنزین را سران سه قوه گرفته‌اند و او نیز با این‌که «سررشته‌ای» در این‌باره ندارد، از این تصمیم حمایت کرده است.

عفو بین‌الملل شامگاه دوشنبه ۲۵ نوامبر/ ۴ آذر اعلام کرد که در جریان اعتراضات دست‌کم ۱۴۳ نفر کشته شده‌اند. سیدحسین نقوی ‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته شمار بازداشتی‌ها در جریان اعتراضات آبان ۹۸ را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

همچنین روز گذشته در سیمای جمهوری اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از گستردگی دامنه اعتراضات اخیر سخن گفت. او گفت معترضان جاده ماهشهر به بندر امام را به مدت سه روز بسته بودند. همچنین جاده مازندران به مشهد، جم به عسلویه و بزرگراه تهران- کرج از جمله مسیرهایی بود که در جریان اعتراضات توسط معترضان بسته شد.

به گفته وزیر کشور جمعیتی حدود ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در تجمعات اعتراضی حومه تهران شرکت کرده‌ بودند. علاوه بر این ۱۰۰ نقطه از تهران نیز درگیر اعتراضات مردمی بود. در این نقاط، در حومه تهران و در شهرستان‌های درگیر به گفته رحمانی فضلی زنان معترض هدایت و رهبری گروه‌های کوچک معترضان را به عهده داشتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.