ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موگرینی: اعتراضات ایران به برجام ربط ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما خواهان تحقیقات مستقل درباره ابعاد سرکوب معترضان و آزادی جریان اطلاع‌رسانی شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حساب برجام را از اعتراضات جدا کرد. فدریکا موگرینی ادعا کرد که اعتراضات ایران هرچند خاستگاه‌های مشابهی با اعتراضات لبنان و عراق دارد اما در مجموع «اقتصادی» است. در همان حال ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه جمهوری اسلامی را تهدید کرد که اروپا مکانیسم ماشه را فعال می‌کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه گذشته از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه در ۶ دسامبر /۱۵ آذر در وین خبر داده بود.ایران با گازدهی به سانتریفیوژهای تأسیسات فردو در چهارمین گام، تعهدات هسته‌ای خود در برجام را کاهش داده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بامداد چهارشنبه پیش‌بینی کرد در جلسه آتی کمیسیون مشترک برجام «رایزنی‌های دشواری» میان طرف‌های این توافق هسته‌ای برگزار شود. این بار اما برگزاری کمیسیون مشترک برجام مصادف شده است با سرکوب بی‌سابقه اعتراضات در آبان ۹۸ که با اعتراض به افزایش قیمت بنزین آغاز شد اما با تغییر خاستگاه آن به اعتراض علیه بی‌عدالتی اجتماعی بیش از یکصد شهر ایران را درگیر کرد.

«در اثر برخی از اقدامات سیاسی، اعتراضات آغاز شد اما عامل اصلی آن تبعیض اجتماعی، فرقه‌گرایی و فساد اقتصادی است. [در هر سه کشور ایران، لبنان و عراق] معترضان خواهان یک حکومت کارآمدتر و ایجاد اشتغال‌اند.»

موگرینی در ادامه سخنانش ادعا کرد که اتحادیه اروپا خشونت‌ها از سوی همه طرف‌ها را محکوم کرده و خواستار خویشتن‌داری در برگزاری تظاهرات، احترام به حق آزادی بیان و تحقیق درباره خشونت‌ها است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اعتراضات ایران خواهان تخقیقات مستقل درباره تعداد کشته‌شدگان و مجروحان و همچنین برقراری جریان آزاد اطلاع‌رسانی از طریق شبکه جهانی اینترنت شد.

موگرینی اما با صراحت اعلام کرد که موضع اتحادیه اروپا در قبال اعتراضات مردمی در آبان ۹۸ با توافق هسته‌ای مرتبط نیست:

«موضع اروپا هیچ ارتباطی به اجرای توافق هسته‌ای با ایران ندارد و نباید هم ارتباطی داشته باشد. ما همچنان به طور کامل به ارزش دیپلماتیک و امنیتی برجام باور داریم، اما بر هیچ کس پوشیده نیست که حفظ این توافق به شدت دشوار شده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام گفت تلاش کرده‌ است وحدت بین کشورهای اروپایی و همینطور طرف‌هایی را که پس از خروج آمریکا از برجام در این توافق مانده‌اند، حفظ کند.

روز گذشته ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه ایران را تهدید کرد که اروپا مکانیسم ماشه را فعال می‌کند. در این معنا که مجدداً ایران را به دلیل نقض توافق هسته‌ای تحت تحریم‌های اقتصادی قرار می‌دهد. لودریان در سخنانی در پارلمان فرانسه گفت:

«هر دو ماه یک بار لطمه‌ای به توافق هسته‌ای وارد می‌شود، تا امروز که از خودمان سؤال می‌کنیم و من این را خیلی واضح می‌گویم که مکانیسم حل اختلاف در توافق را اجرا کنیم.»

راینر برول، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه در واکنش به درخواست واشنگتن از برلین برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران گفت:

«آلمان از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند و به تلاش خود برای حفظ برجام و بازگرداندن ایران به تعهدات هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.»

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی آلمان در قبال ایران از دولت آلمان خواسته بود به مبادلات بازرگانی و همکاری اقتصادی با ایران خاتمه دهد و سیاست اعمال تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدای انقلاب ایران در پارلمان اروپا

    صدای انقلاب آزادی مردم ایران در پارلمان اروپا از زبان سیاستمدار سوئدی «چارلی وایمز» سیاستمدار سوئدی و عضو پارلمان اروپا خطاب به فدریکو موگرینی: این رژیمی است که بیش از مردم به تروریست ها اهمیت می دهد، رژیمی که مردمش را به گلوله می بندد و برای دهه ها سرکوبشان کرده است. ما اروپایی‌ها با قلبهایمان به ایرانیان شجاعی می پیوندیم که فریاد می زنند: #جمهوری_اسلامی_نمیخوایم_نمیخوایم

  • جلیقه‌زردها در حمایت از اعتراضات ایران

    شنبه ۲۳ نوامبر، جلیقه‌زردها برای پنجاه و چهارمین هفته متوالی در پاریس و چندشهر دیگر فرانسه به خیابان آمدند. در پاریس، جلیقه‌زردها ضمن ابراز مخالفت با سیاست‌های دولت مکرون از جنبش‌های مردمی در سطح جهان از جمله در ایران، ‌عراق، لبنان، و شیلی پشتیبانی کردند. جلیقه‌زردها در پاریس پلاکارد بزرگی با خود حمل می‌کردند که روی آن حک شده بود: «فرانسه، ایران، عراق، لبنان، شیلی… یک نبرد. به نئولیبرالیسم پایان ببخشید.» به نقل از کانال تلگرامی «جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه»، همچنین اعلامیه‌ای در جریان تظاهرات پخش شد که ضمن تشریح وضعیت ایران، در آن از جلیقه‌زردها خواسته شده بود تا صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران را تحریم کنند. این اولین بار نیست که جلیقه‌زردها نسبت به وقایع ایران واکنش نشان می‌دهند و با اعتراضات مردمی در ایران اعلام همبستگی می‌کنند. روز سه‌شنبه ۱۹ نوامبر، یکی از بنیان‌گذاران جلیقه‌زردها در فرانسه، پریسیلیا لودسکی در فیس‌بوک از حرکت اعتراضی مردم ایران حمایت کرد. او کسی است که با انتشار یک دادخواست آنلاین در رابطە با «نیاز بە کاهش نرخ‌های مالیاتی بر روی کالاهای اساسی، کاهش نرخ کرایە و حق دسترسی بە مسکن» به نوعی آغازگر جنبش جلیقه‌زردها بود. بیش از یک میلیون شهروند فرانسوی به طرزی بی‌سابقه دادخواست او را امضا کردند. و چند ماه بعد او به همراه اریک دروت از مردم خواستند بە خیابان‌ها بیایند؛ اتفاقی که در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ رخ داد ویکی از طولانی‌ترین جنبش‌های تاریخ معاصر در دنیا کلید خورد. پیشتر نیز در اکت ۴۴ نیز، جلیقه‌زردها خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شده بودند.

  • سعید

    نخیر جناب حمید هم مبارزات ضد امپریالسیتی کماکان به جای خود باقی است (روژووا , یا "جلیقه زرد"ها به گوشتان خورده؟) و هم سرنگونی جمهوری اسلامی. دولت های امپریالیست اروپایی از آغاز کار چاق کن و مشوق ج.ا. بوده اند, اینکه بعد از ۴۰ سال تازه گوشی دست شما آمده, فقط نشانی از ذکاوت طرف است! متحدین بین المللی مردم ایران, انقلاب های عراق, لبنان, خلق های روژاوا و تمامی جنبش های رهایی بخش و ضد امپریالیستی جهان است, از شیلی و کلمبیا تا هونگ کنگ و .... صحبت از ترسوهای سوسول راحت طلب به میان آمد, و از یادتان رفت که بگویید: "در ایران هیچ کس ترسو تر, راحت طلب تر, و سوسول تر از سلطنت باختگان سترون نمی باشد."

  • حمید

    آنکس که بداند و بخواهد که بداند خود را به بلندای سعادت برساند آنکس که بداند و بداند که بداند اسب شرف از گنبد گردون بجهاند آنکس که بداند و نداند که بداند با کوزه ی آب است ولی تشنه بماند آنکس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به مقصد برساند آنکس که نداند و بخواهد که بداند جان و تن خود را ز جهالت برهاند آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند شعر بالا را جناب ابن یمین در توصیف احوال کتاب از رو خوانده ها و درک معنی نکرده های روزگاران خود سروده و امروزه کسانی مثل چپهای اروپایی که خوشی دلشان را زده و حال * مبارزه ضد امپریالیستی* هم ندارند وقتی موجودات متحجری مانند حاکمان جمهوری اسلامی و حماس حزب الله و .... با مظاهر تمدن غربی مخالفت میکنند انهم زیر ماسک ضد امریکایی رفقای چپ پهلوان پنبه غربی بخصوص، دست و دلشان سست میشود و براحتی چشمان خود را بر جنایات ملایان و اعوان انان میبندند. این ترسو های سوسول راحت طلب پرگو بارها گفته اند که نباید بخاطر نقض حقوق بشر طفل شیرین جمهوری اسلامی را در مضیقه گذاشت اخرین نمونه هم سخنان گهر بار رفیق موگرینی ایست به از قتل عام مردم ایران بدستور ملایان حاکم بر ایران و اجرای ان بدست مزدوران جمهوری اسلامی ایران.