ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض کارگران ساختمانی به عدم واریز کمک‌های معیشتی

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی اعلام کرد که ۴۵۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در چند روز اخیر مدام درباره واریز نشدن بسته‌های معیشتی به کارگران کم درآمد توضیح می‌دهند.

در حالی‌که بهای کالاها و خدمات از جمله حمل و نقل افزایش یافت اما «بسته معیشتی» که به ادعای مسئولان قرار است کاهش سطح معیشت اقشار آسیب‌پذیر را جبران کند، به بسیاری از کارگران و اقشار کم‌درآمد دیگر پرداخت نشده است. رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید کارگران ساختمانی نیز به عدم واریز کمک‌های معیشتی اعتراض دارند.

عکس از آرشیو

اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی پنج‌شنبه ۷ آذر از نگرانی کارگران ساختمانی نسبت به واریز نشدن بسته حمایت معیشتی به حساب‌هایشان خبر داد و گفت: «رؤسای ۴۵۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور از چند روز پیش دائم در حال پاسخ دادن به تماس‌‌های کارگران کم‌درآمد این صنف درباره واریز نشدن بسته‌های معیشتی هستند.»

افزایش سه برابری بهای بنزین برای دولت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد اما مردم قرار است با «بسته معیشتی» دولت، با سرانه نفری ۵۵ هزار تومان، افزایش هزینه‌ها را جبران کنند. علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته است ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ایران مشمول دریافت یارانه می‌شوند اما با این‌که «بسته معیشتی» دردی را از اقشار کم‌درآمد رفع نمی‌کند، با این حال به بسیاری از «واجدان شرایط» پرداخت نشده است.

اکبر شوکت افزود: «اگر دولت پیش از افزایش نرخ بنزین در این مورد نظرسنجی می‌کرد و می‌پرسید آیا با حذف یارانه بنزین و پرداخت آن در قالب کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر موافق هستید؛ به یقین طرح را به این شیوه اجرا نمی‌کرد و در مورد آن تأمل بیشتری می‌کرد.»

او با استناد به بررسی‌های میدانی انجمن‌های صنفی گفت در بیش از دو هفته‌ای که از افزایش نرخ بنزین می‌گذرد، «قیمت برخی کالاها و خدمات جهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته‌اند».

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی گفت: «در عمل افزایش قیمت بنزین موجب افزایش قیمت سایر کالاها می‌شود؛ چراکه عواملِ اقتصادی رفتارهای خود را در جهت حداکثرسازی سود تنظیم می‌کنند. (...) حتی اگر فروشنده را از زور تعزیرات حکومتی و بازرسان وزارت صمت بترسانید، کالاهایِ غیر خوراکی‌اش را انبار می‌کند و بعد با قیمت بالاتر می‌‌فروشد؛ یعنی شما نمی‌توانید او را وادار کنید تا رفتارش را متناسب با سیاست‌های اقتصادی تنظیم کند.»

دامنه دریافت‌کنندگان بسته معیشتی از دایره دریافت‌کنندگان یارانه محدودتر است. بنا بر اعلام وزارت کار، خانواده‌های یک نفره با درآمد کمتر از چهار میلیون تومان، دو نفره با درآمد کمتر از پنج میلیون تومان، سه نفره کمتر از شش میلیون تومان، چهار نفره کمتر از هفت میلیون تومان و پنج نفر به بالا با درآمد کمتر از ۸ میلیون تومان مشمول طرح می‌شوند. در تخصیص کمک، شاخص‌هایی مانند شغل فرد، سابقه سفر خارجی، در اختیار داشتن واحد مسکونی و خودرو نیز مد نظر قرار می‌گیرند.

اکبر شوکت می‌گوید: «به جرأت می‌توانم بگویم، حدود یک میلیون کارگر ساختمانی که واجد شرایط بودند و جزء فقیرترین اقشار جامعه هستند که نه خودرو آن‌چنانی دارند و نه حساب بانکی پُر. برای همین از پرداخت نکردن بسته‌های حمایتی آن‌ها تعجب می‌کنیم..»

به‌گفته رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، «قشری از کارگران ساختمانی، آن‌چه تحت عنوان یارانه پنهان سوخت داشته‌اند را از کف داده‌‌اند و حالا نه کمک معیشتی شامل حالشان شده و نه این‌که سیستم کنترل قیمت‌ها به کارشان می‌آید.»

دولتمردان انکار می‌کنند که سه برابر شدن بهای بنزین سبب افزایش عمومی قیمت‌ها و کاهش باز هم بیشتر ارزش واقعی دستمزد کارگران می‌شود. حتی اگر این ادعای نادرست درست باشد، حدود یک میلیون کارگر که در حاشیه تهران زندگی می‌کنند تنها برای رفتن سر کار از این پس باید به‌طور میانگین ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از حقوق یک و نیم تا دو میلیون تومانی خود را صرف حمل‌و‌نقل کار کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.