ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات عربستان و آمریکا برای تقسیم هزینه نیروهای آمریکایی

آمریکا برای دفاع از زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی نیروهای خود در این کشور را افزایش می‌دهد. واشنگتن پست نوشته است دو کشور در حال بررسی چگونگی تقسیم هزینه این مأموریت نظامی هستند.

واشنگتن پست به‌نقل از مقامات نظامی نوشته است که آمریکا در حال مذاکره با عربستان سعودی در مورد شرایط تقسیم هزینه افزایش نیروهای نظامی ایالات متحده در این کشور است. هدف از گسترش حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی اطمینان حمایت از این کشور در برابر حملات به زیرساخت‌های مهم نفتی آن است.

نیروهای نظامی آمریکا در عربستان سعودی ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش واشنگتن پست، استقرار رادارهای جدید، پدافند هوایی و سایر تجهیزات نظامی پنتاگون در عربستان سعودی در دیدار این هفته ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با مقام‌های سعودی مورد مذاکره قرار گرفت.

ژنرال مایلی در این نخستین سفر خود به عربستان سعودی از زمان برعهده گرفتن ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاییز امسال، با محمد بن سلمان و دیگر رهبران سعودی دیدار کرد.

به دنبال حمله ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی سعودی، که مقام‌های سعودی و آمریکایی ایران را مسئول آن دانستند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مجوز افزایش مشاوران نظامی این کشور در عربستان سعودی از حدود ۸۰۰ نفر به ۳۰۰۰ نفر  را صادر کرد.

این نیروها تجهیزات بیشتری برای مقابله با حملات احتمالی ایران در اختیار خواهند داشت، از جمله سامانه ضدموشکی تاد، چهار پدافند هوایی پاتریوت و دو اسکادران جنگنده. پس از آن‌که ترامپ متحدان خود را به دلیل عدم مشارکت کافی در دفاع مشترک مورد انتقاد قرار داد، مسئولیت مالی استقرار این نیروها از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا به‌شکل غیرمعمول به پادشاهی سعودی واگذار شد.

ترامپ اکتبر سال جاری گفت: «ما نیروها و تجهیزات دیگری به خاورمیانه برای کمک به عربستان سعودی می‌فرستیم اما آیا شما آماده‌ هستید؟ درخواست من از عربستان این است که در مقابل همه آن‌چه انجام می‌دهیم پول پرداخت کند. این گام نخست است... اکنون عربستان سعودی موافقت کرده در ازای هر آن‌چه انجام می‌دهیم به ما هزینه بپردازد، ما این را می‌پسندیم.»

مقام‌های نظامی آمریکا به شرط ناشناس ماندن به واشنگتن پست گفتند که دو کشور در حال مذاکره درباره «تقسیم هزینه‌ها» هستند اما انتظار می‌رود که پادشاهی سعودی برای برخی از موارد گسترش حضور نظامی ارتش آمریکا، از جمله مدرن‌سازی یک پایگاه مهم هوایی، تأمین سوخت، آب و تدارکات پشتیبانی مالی کند.

مقام‌های نظامی می‌گویند که استقرار نیروهای نظامی آمریکا هدف دوگانه‌ای دارد: پُر کردن شکاف‌ها در شبکه پدافند هوایی عربستان سعودی، که در سال‌های اخیر بیشتر به سمت جنوب و تهدیدات حوثی‌های یمن سوق یافته و نه به شرق یا شمال، سمت تهدیدات ایران، و همچنین جلوگیری از هرگونه اقدام احتمالی ایران با بالا بردن هزینه‌ها.

ژنرال مایلی در گفت‌وگو با خبرنگارانی که او را در سفر به کشورهای خاورمیانه همراهی می‌کنند، گفت: «برای مخالفان بالقوه این مهم است که درک روشنی داشته باشند که آمریکا در صورت لزوم از زور استفاده می‌کند.»

او افزود: «از این رو ما می‌خواهیم توانایی نظامی در منطقه را حفظ کنیم تا به متحدان خود در مقابل تجاوز ایران اطمینان خاطر دهیم.»

سربازان اعزامی آمریکا به عربستان سعودی بخش نسبتاً کمی از حضور نیروهای نظامی این کشور در منطقه را که بیش از ۶۰ هزار نفر را در برمی‌گیرد تشکیل می‌دهند، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اعزام‌های جدید نشان‌دهنده نگرانی فزاینده از حملات ایران است.

این حوادث شامل حملات به کشتی‌های عربی و اروپایی نیز می‌شود. در ماه ژوئن، ترامپ پس از سرنگون ساختن یک پهپاد آمریکایی توسط ایران دستور حمله به ایران را صادر کرد اما بعد آن را لغو کرد. جمهوری اسلامی گفته بود پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی ایران شده بود.

ایران همچنین هرگونه دخالت در حملات ماه سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرده است. شیعیان حوثی که از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند.

مقام‌های نظامی می‌گویند یکی از جنبه‌های مهم استقرار نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی حضور آن‌ها در مکان‌های بیشتر در سراسر این کشور پادشاهی است. آن‌ها بر این باورند که ایران تمایل خود را برای هدف قرار دادن آمریکایی‌ها، مستقیم یا غیرمستقیم، نشان داده است، زیرا ترامپ اعلام کرده که می‌تواند دست به واکنش نظامی بزند.

نیروهای آمریکایی می‌گویند، ایران به دنبال مقابله با تحریم‌های وضع شده از سوی دولت ترامپ است که عوارض اقتصادی زیادی بر این کشور وارد کرده و توانایی آن در تأمین مالی نیروهای مسلح نیابتی خود در منطقه را به خطر انداخته است.

استقرار نیروهای آمریکایی همچنین بازتاب‌دهنده توانایی نظامی عربستان سعودی است که مقام‌های نظامی آمریکایی مدت‌هاست گفته‌اند ضعیف است.

ژنرال مارک مایلی به‌عنوان بخشی از سفر منطقه‌ای خود که شامل اسرائیل، اردن، بحرین، کویت و عراق نیز می‌شود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته با رهبران سعودی دیدار کرد.

استقرار نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی  در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از اعضای کنگره آمریکا درباره اتحاد امنیتی دیرینه آمریکا و عربستان سعودی سؤالاتی مطرح کرده بودند. آن‌ها چندین بار تلاش کردند تا ترامپ را از فروش اسلحه به عربستان سعودی بدون تأیید کنگره یا ارائه پشتیبانی از ارتش تحت رهبری عربستان سعودی در یمن بازدارند.

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان سعودی ۲۹ آبان / ۲۰ نوامبر از جامعه بین‌الملل خواست که برنامه‌های موشکی هسته‌ای و بالستیک و مداخله منطقه‌ای ایران را متوقف کند. او گفت زمان آن فرارسیده است که «توسعه‌طلبی و اعمال خرابکارانه» ایران متوقف شود.

عربستان سعودی و ایران یک دهه است که بر سر نفوذ خود در منطقه خاورمیانه با یکدیگر در رقابت هستند و از طرف‌های مخالف هم در درگیری‌های منطقه‌ای، از سوریه تا یمن، حمایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.