ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حمام خون» در ناصریه بعد از حمله به کنسولگری ایران در نجف

گروهی از فرماندهان حشد شعبی اعلام کردند «تشیع» در خطر است و از مقتدی صدر خواستند «آشوبگران» را زیر عبای خود پنهان نکند.

پس از حمله معترضان عراقی به کنسولگری ایران در نجف، در درگیری مأموران امنیتی و نیروهای ارتش با معترضان در شهر ناصریه عراق (زادگاه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر) دست‌کم ۲۸ نفر کشته و شمار زیادی از معترضان که تعداد آن‌ها ۱۱۸ نفر تخمین زده می‌شود مجروح شدند. همزمان جمعی از فرماندهان حشد شعبی از مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون خواستند به معترضان اجازه ندهد خود را «زیر عبای» او پنهان کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهارشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر معترضان در شهر ناصریه عراق قصد داشتند یک پل را تصرف کنند که مأموران امنیتی و ارتش وارد عمل شد و با شلیک گلوله جنگی و گاز اشک‌آور در صدد مقابله با معترضان برآمدند. در این درگیری‌ها ۲۸ نفر کشته و ۱۱۸ نفر مجروح شدند.

همزمان در درگیری مأموران امنیتی با معترضان در بغداد چهار نفر کشته شدند.

در اعتراضات عراق که از یکم اکتبر سال جاری با درخواست مقابله با فساد اقتصادی و بهبود وضع معیشتی و وضع اشتغال و در اعتراض به خدمات دولتی ناکافی آغاز شده دست‌کم ۳۲۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند. معترضان خواهان تغییر نظام سیاسی عراق از پارلمانی به ریاستی و پایان سهمیه‌بندی مشاغل پردرآمد برای احزاب سیاسی‌‌اند. رویترز می‌نویسد درگیری‌های چهارشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها از آغاز اعتراضات سراسری عراق تاکنون بوده است.

شامگاه گذشته در نجف معترضان عراقی ساختمان کنسولگری ایران در نجف و برخی از اسناد موجود در کنسولگری را به آتش کشیدند و آرم و نشان جمهوری اسلامی را هم جاکن کردند. در درگیری با مأموران امنیتی دست‌کم یک الی دو نفر کشته و ۳۵ نفر مجروح شدند.

همزمان با این تحولات جمعی از فرماندهان حشد شعبی (بسیج مردمی) در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ناآرامی‌های نجف، یکی از مراکز تشیع و شخص آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان را به مخاطره انداخته است.

فرماندهان حشد شعبی در این بیانیه گفته‌اند که دست کسی را که بخواهد به مرجع تقلید شیعیان تعرض کنند قطع می‌کنند.

آن‌ها در این بیانیه از مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون خواسته‌اند که از حمایت از معترضان دست بردارد. فرماندهان حشد شعبی به مقتدی صدر هشدار داده‌اند که اوضاع تغییر کرده است:

«ما می‌خواهیم به شما اطلاع بدهیم اوضاع به طرز چشمگیری تغییر کرده است و آنهایی که از شما هستند اقدام به مسدود کردن راه‌ها کرده و اداره‌ها، مدارس و دیگر اماکن را تهدید می‌کنند.»

فرماندهان حشد شعبی در این بیانیه نوشته‌اند از این جهت «دست به دامان» مقتدی صدر شده‌‌اند که «آشوبگران خود را زیر عبای او پنهان نکنند.»

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق تاکنون درباره سرکوب خونین معترضان عراقی در ناصریه و بغداد سکوت کرده است. صبح چهارشنبه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز انزجار از «تعرض» به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف خواستار «برخورد مسئولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان» شده بود.

نخست‌وزیر عراق شبانه نیروهای ارتش را برای برقراری نظم و آرامش به جنوب این کشور اعزام کرد. شبکه الجزیره به نقل از منابعی که در دفتر نخست‌وزیری عراق دارد گزارش داده که عبدالمهدی در واکنش به رویدادهای خونین ناصریه، ژنرال جمیل الشماری، فرمانده نیروهای عراقی در جنوب این کشور را عزل کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    هیچ ایرانی عرب ستیز نیست ،ملتهای منطقه همه به فرهنگ و استقلال یکدیگر احترام میگذارند و با هم همکاری میکنند ،این مزدوران و عمال رژیم تروریست و داعشی ملایان هستند که با شعارهای انحرافی تلاش میکنند ملتها و اقوام را نسبت به هم بدبین کنند تا شاید بتوانند به بقا نفرت انگیز خود ادامه دهند . زنده باد ملت ایران ،زنده باد ملت عراق ،زنده باد ملت لبنان .

  • کارو

    شعارهای نژادپرستانه و ضدعربی را تکرار نکنید، فریب نیروهایی که تظاهر به ایران دوستی می کنند را نخورید. عرب ستیزی هرگز به سود مردم ایران نیست. هم اکنون زمانه ایست که باید همه با هم برخیزیم و با جمهوری اسلامی بجنگیم. به جای این شعارهای انحرافی که عده ای نادان در تظاهرات ها سر می دهند، شعارهایی با مضمون اتحاد ملت های ایران و عراق و لبنان سر بدهید. در بازۀ حساس کنونی همۀ ما مشغول مبارزه با جمهوری اسلامی هستیم: از ایران تا عراق و لبنان.

  • قیام عراق

    عشایرآل زریج و الحسینات در جنوب عراق اعلام کردند در صورت هدف قرارگرفتن مردم و قیام کنندگان توسط مزدوران حکومتی و رژیم آخوندی،بصورت مسلحانه پاسخ می دهند امیر فبیله بنی ربیعه در جنوب عراق:در برابر سرکوب مردم و تظاهرات کننده در ناصریه از جانب نیروهای سرکوبگر،مسلحانه پاسخ می دهیم.

  • نویسندگان #سرخط

    از سر اژدها تا دم اژدها معترضان عراقی چند روز پیش می‌گفتند: انقلاب ایران کار سخت‌تری پیش رو دارد، چون ما دم اژدها را می‌کوبیم و ایرانی‌ها سر اژدها را. اما «کوبیدن سر اژدها» با غرور ملّی و نگاه نفرت‌آمیز به هم‌منطقه‌ای‌های عربمان ممکن نمی‌شود. قیام‌های ایران و عراق و لبنان آن‌قدر اشتراکات دارند که یکی بدون کمک دیگری نمی‌تواند به‌تنهایی پیروز شود. در نگاه اول، هر سهٔ این قیام‌ها با سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی مخالفند؛ هرچند مخالفتشان با بیان‌های مختلفی صورت بگیرد. عراقی‌ها و لبنانی‌ها جمهوری اسلامی را از نیروهای اصلی‌ای می‌دانند که مانع از شکل‌گیری یک نظم سیاسی-اجتماعی دموکراتیک، همبسته و عادلانه در کشورهایشان می‌شود. معترضان ایران هم هزینه‌کرد نظامی و اقتصادی گستردهٔ جمهوری اسلامی در منطقه را عامل فلاکت خود می‌دانند. همچنین، نیروی اصلی در سرکوب قیام‌های منطقه یکی است: جمهوری اسلامی در داخل ایران و سازمان‌های نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در عراق و لبنان. در عراق حشد الشعبی مسئولیت چشم‌گیری در سرکوب دارد و در لبنان نیز حزب‌الله چندین بار با معترضان درگیر شده است. اما علاوه بر این، ریشهٔ مشترک دیگری قیام‌های منطقه سیاست‌های اقتصادی راست‌گرایانه و فساد سیاسی، اداری و اقتصادی عمیقی است که هر یک از سه کشور را دچار فقر و بحران کرده است. از این رو، مخالفت با مداخلات منطقه‌ای جمهوری اسلامی نباید شکلی به خود بگیرد که گویا مردم ایران به سرنوشت مردم عراق و لبنان بی‌تفاوتند. جمهوری اسلامی در منطقه مداخله می‌کند، از دولت‌های فاسد و سازمان‌های غیرمردمی دفاع می‌کند و برای تأمین شرایط و هزینه‌های این مداخلات خود سیاست‌های اقتصادی ریاضتی و ضدمردمی را در داخل کشور پیاده می‌کند. سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی و سرنوشت سیاسی خلق‌های مختلف خاورمیانه، این‌گونه به هم وابسته است. جمهوری اسلامی یک دولت ملّی نیست که حتی سرنگونی آن در داخل ایران به معنی پایانش باشد. جمهوری اسلامی شبکه‌ای است که از تهران تا بیروت و از بیروت تا نیجریه گسترش یافته است. سرنگونی جمهوری اسلامی با نجات یک کشور ایران از دست حاکمان اسلامی ممکن نمی‌شود، بلکه نیازمند درهم‌شکستن شبکهٔ سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژی جمهوری اسلامی در کل منطقه است. کشتن اژدها جز با همکاری و همدلی و همیاری ملیت‌ها و اقوام مختلف منطقه ممکن نمی‌شود، و اولین گام این همبستگی عبور از شعارها و تصوراتی است که نوعی ضدیت با مردم عرب منطقه را می‌رساند.

  • حقیقتگو

    آنچه بسیاری ازمذهبیان وقشون الشعبی ها که ثروت های کلانی ازبخش ومیان کردن پولهای نفتی عراق نصیب شان شدهه و همچنین به پست ومقام های آنچنانی رسیده اند و کپی آن را هم درایران شاهدش هستیم همچون معتادانی هستند که هرگزاجازه نی دهند ونخواهند داد مواد مخدرشان نابود وقطع شود- عاصی شدن مردمان عراق کشوری ثروتمند درفقروزجراقتصادی ورفاهی همگی ریشه دردخالت دراورسیاست و امورکشوری دارد و تنها با مسجدنشینی و روضه و تماشاکردن تاترهای اسلامی اکتفا نکرده ونمی کنند..رهبران اسلامی عراق همچون صدرو سیاستانی باید یک جمله بگویند ...دین باید ازسیاست جدا باشد ...البته رهبران اسلامی عراق هم میدانند با بروزدادن چنین جمله ای ترورشدن شان حتمی خواهد بود ...